До 20 години затвор за убийство на пътя предложи група от осем депутати в последните дни на този парламент. Седем от вносителите са членове на ГЕРБ, сред които бившият министър на вътрешните работи Цветан Цветанов и ексшефката на парламента Цецка Цачева. Законопроектът е подписан и от избрания от „Коалиция за България“ Васил Антонов.
Депутатите настояват за драстично завишаване на наказанията за водачите, шофиращи в нетрезво състояние или под влияние на наркотик, и за тези, които биват залавяни повторно да карат без книжка. Откровено предизборната свръхзагриженост на политиците към тези проблеми се мотивира с факта, че само от началото на тази година по пътищата ни вече са загинали 240 българи – деца и възрастни. А сред основните причини за катастрофите са употребата на алкохол и наркотици, сочат вносителите на предложението.
Според статистиката средногодишно у нас полицията лови по 9000 шофьори на градус. Тестовете за наркотици бяха въведени съвсем наскоро във въоръжението на пътните полицаи, но пък 149 надрусани водачи вече са заловени през 2013 година.
Предлагат се най-общо две важни промени: споразуменията за пробация с пияни шофьори вече няма да са възможни. Освен това се въвежда и глоба в полза на държавата – от 200 до 1500 лева. На практика това изглежда така: сега един водач на автомобил, заловен да кара с над 1.2 промила алкохол в кръвта, рискува да получи до една година затвор. И е почти невъзможно да влезе в затвора – за да се стигне дотам, трябва вече да има поне една или две предишни присъди за същото престъпление. Липсата на долна граница на наказанието, която да е заложена в Наказателния кодекс, позволява на този шофьор да се споразумее с прокуратурата и да мине само с пробация. Именно по тази причина пробационните служби в страната масово се пълнят с такива „престъпници“. Тях ги превъзпитават, като ги пращат да скубят бурени по гробищата или да размахват метли по държавни обекти. Ако предложението мине, това няма да е възможно и те ще получават директно условни наказания между една и три години затвор плюс глоба. Същото е изменението, което се предвижда и за другото масово престъпление на пътя – шофиране с отнета книжка.
Наказанията за нанасяне на телесни повреди или за убийство по непредпазливост при причинена катастрофа обаче чувствително се завишават: до шест години за тежка или средна телесна повреда и до десет години за смърт, а в особено тежки случаи – до 20 години.
Според вносителите повишението на наказанията ще има превантивен ефект и ще тушира огромното недоволство от наказателната политика на държавата, която за голяма част от обществото е неадекватна. Проблемът е в това, че законопроектът бе внесен в Народното събрание в сряда (11 юни), докато в залата течеше ожесточеният дебат около вота за недоверие на правителството. И буквално ден след като всички в държавата разбраха, че най-късно наесен ще ходим пак на избори. Това съвпадение е достатъчно, за да превърне дори и най-добрите намерения в чисто предизборен и популистки кьорфишек. За съжаление нито първия, нито последния.