ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Наредиха още 420 млн. лв. за “Струма”

Migration Image

Европейското финансиране за новия програмен период още не е окончателно одобрено, но парите вече се разпределят. Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” например обяви преди дни две обществени поръчки за доизграждането на магистрала “Струма” на обща стойност 420 млн. лв., като е посочено, че средствата ще дойдат от предстоящото издание на оперативната програма “Транспорт и транспортна инфраструктура”. Изпреварващото пускане на търговете се обяснява с пестене на време – изпълнителите ще са предварително избрани и когато получим зелена светлина от Брюксел, строителството ще може да започне веднага.

Чудесното инак начинание обаче се разваля от факта, че най-критичният участък от аутобана до Гърция – Кресненското дефиле, отново е оставен за бъдещето. В обхвата на сегашните търгове попадат само отсечките от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански (лотове 3.1 и 3.3.). За първия лот, който е с обща дължина от 17 км, са предвидени 180 млн. лева. Но има една уловка – 2.6-километровият тунел край село Железница и подходите към него са извадени от заданието и за тях ще бъде обявен отделен конкурс, чиято прогнозна стойност е 200 млн. лева. Така че реално ангажиментът на избраната фирма ще са само проектирането и строителството на 12.6 километра, в които се включват три пътни възела, осем мостови съоръжения с обща дължина от около 850 м, три надлеза и седем подлеза. Въпреки че няма нито един метър тунели, средната цена на километър магистрала ще е около 14 млн. лева. За сравнение при “Тракия” този показател стигна най-много до 4.5 млн. лв. след последните оскъпявания.

Другият лот е с дължина 23.6 километра и се очаква да глътне до 240 млн. лева. При него теренът е доста по-благоприятен и независимо от наличието на два пътни възела, девет моста, 15 подлеза и надлеза и 3 км армостени, цената на километър ще е около 10 млн. лева. Срокът за изпълнение на двата обекта е идентичен – 1280 дни. С други думи, трасетата ще са готови най-рано в началото на 2019-а, и то ако строителството им започне през есента на 2015-а, което е най-оптимистичният вариант. Това съвсем ясно показва, че обещанията, изречени само преди два месеца от бившите вече министри Данаил Папазов и Десислава Терзиева, шосетата да са готови през 2017-а, са били просто евтин прах в очите на публиката.

Впрочем графикът може да се забави още, ако избраното в края на май за извършване на геоложките проучвания обединение “Геопс-Геотехника консулт” (“Геопс – Болкън дрилинг сървисиз” ЕООД, “Геотехника – АБС” ООД и “Старт консулт” ЕООД) не си свърши работата в срок. Анализите му трябва да са готови до август догодина и именно на тяхната база ще започнат работа строителите. Изследванията на устойчивостта на земните пластове са от ключово значение поради повишения сеизмичен риск в района на съоръженията.

Колкото до оферти за участие, за първата процедура (лот 3.1) те ще могат да се подават до 10 октомври. Но за да се включат в надпреварата, е необходимо кандидатите да са завършили през последните пет години успешно строителство, реконструкция или рехабилитация на автомагистрали или пътища с обща дължина не по-малко от 20 км, включително поне едно ново строителство на 10 км аутобан, мостово съоръжение с единични отвори над 17 м и обща площ над 20 000 кв. метра. Участниците също така трябва да докажат наличен финансов ресурс или достъп до такъв чрез кредитна линия в размер на 20 млн. лева. Нужни са и внедрени системи, сертифицирани по стандартите ISO 9001:2008 и ISO 14001:2004 (или еквивалентен).

При другата процедура е даден по-дълъг срок за подготовка на документацията – 3 ноември. Техническите и финансовите изисквания към кандидатите обаче са същите.

Междувременно изграждането на тунелите и по-специално на 15-километровия, който ще преминава през Кресненското дефиле – оценяван на 1.1 млрд. лв., вече предизвиква напрежение в бранша, тъй като строителни фирми се опасяват, че ще отпаднат от играта. Очаква се поръчката за лот 3.2 да привлече най-големите имена в тунелното строителство не само от Европа, а и от целия свят. Ето защо съвсем неслучайно Камарата на строителите призова в края на април проектът за отсечката с тунела да се преразгледа и да се търсят алтернативи при спазването на всички екологични и строителни изисквания за ефективност. Пътните експерти тогава заявиха, че изграждането на такова грандиозно съоръжение е нецелесъобразно, нереалистично и икономически необосновано.

Засега върви по график работата по строителството на лот 2 и лот 4 от “Струма”. Срокът за завършването на участъка от Дупница до Благоевград е март 2015-а, а този от Сандански до Кулата трябва да е готов още през октомври тази година.

 

 

Търси се и консултант по отчуждаването

Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” е обявила обществена поръчка за избор на компания, която да извърши необходимите съгласувателни процедури и да изготви доклади за определяне на равностойно парично обезщетение за имотите, през които преминава трасето на магистрала “Струма” от Благоевград до Кресна. Става дума приблизително за 2900 частни терена, които трябва да бъдат отчуждени. От наетата фирма ще се иска да набави всички документи за собственост и скици и всички необходими справки за изготвяне на оценителските доклади. Предвиденият хонорар за тези дейности е почти 350 хил. лева. Желаещите да се заемат с работата могат да внесат своите предложения до 27 август.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Още от категорията..

Последни новини

Ще потърсите ли правата си, ако Ви измамят като потребител?

Подкаст