На днешния ден през 1900 г., пътувайки във влак, близо до селцето Зелцтал, провинция Щирия (Австрия) е починал Емил Шкода (Emil Skoda), чешки инженер и индустриалец.
Той учи в Пражката политехника и в Техническия университет в Карлсруе (Германия). След завършваненето си работи основно в Прусия, една от най-напредналите в техническо отношение държави през това време.
С избухването на Австро-пруската война през 1866 г. Емил Шкода се оттегля в родния си град Пилзен и там става главен инженер в малка машиностроителна фабрика. Три години по-късно той купува фабриката и започва да я разширява, достигайки до огромно предприятие с 4000 работници и 200 техници. Предприемачът разбира, че неспокойна Европа ще се нуждае от оръжия и залага основно на тази стратегия.
През 1886 г. Емил Шкода построява железопътна връзка, а през 1890-а и нова фабрика, която произвежда картечници за австро-унгарската армия. Заводите продължават да се разрастват и през 1899 г. са реорганизирани в компанията "Шкода", известна с производството на оръжие през двете световни войни.
Под негово ръководство започва производство на съоръжения за захарни заводи, пивовари, мелници, мини и други отрасли, като голяма част от продукцията им отива за износ. През 1884 г. Емил Шкода построява и модерен стоманодобивен завод и цех за валцоване, чиято продукция е предназначена за развиващата се корабостроителна промишленост в Европа.
Със своята прозорливост Емил Шкода разбира, че времето на големите предприятия с един собственик отминава и решава да привлече външни инвеститори. Така на 12 декември 1899 г. заводите "Шкода" се трансформират в акционерно дружество, на което Емил Шкода става генерален директор.
Компанията "Шкода" (Skoda Holding, a.s.), включва машиностроителни предприятия, разположени предимно в Чехия. Фирмата е един от най-големите европейски индустриални конгломерати през 20 век. Днес под името "Шкода" работят десетки предприятия (някои от тях имат други собственици, но с право да изпозват марката). Например, Skoda Auto a. s. в Млада Болеслав – за производство на леки автомобили, от 1991 г. част от немския концерн "Фолксваген Груп".