Първичното публично предлагане (IPO) на китайската "Алибаба груп" (Alibaba Group) на Нюйоркската фондова борса започва от емисионна цена за акция от 68 долара. По този начин онлайн търговецът на дребно ще събере 25 млрд. долара, което е борсов рекорд.
Alibaba, включва различни сайтове, в които могат да търгуват както потребители и фирми, така и предприемачи. Другият й източник на приходи са таксите за рекламите, които се излъчват на страниците й.
Акциите на Alibaba ще започнат да се търгуват днес на Нюйоркската фондова борса под борсовия символ BABA. С определената емисионна стойност групата "Алибаба" е с пазарна капитализация от 168 млрд. долара, като тя е по-висока от тази на онлайн търговеца на дребно Amazon, който е оценен на около 150 млрд. долара.
Според борсовите документи на Alibaba по-голямата част от сегашните акционери няма да могат да продават акциите си поне докато не минат шест месеца от датата на предлагането. Ограничението не засяга тези акции, за които те вече са дали съгласие да бъдат продадени по време на IPO и вече са описани в проспекта.
Най-големите акционери SoftBank Corp. (около 34%), Yahoo Inc. (40%), основателят Джак Ма и изпълнителният вицепрезидент Джо Цай, които притежават общо 58% от капитала няма да могат да продават акциите си поне една година след IPO.
Джак Ма продава част от своите акции по време на сегашното IPO – около 12.8 млн. акции (6% от неговия дял), от което ще спечели около 867 млн. долара.
Предстоящото IPO на Alibaba ще направи много по-богат и Масайоши Сон. Той надминава по богатство председателя на Fast Retailing Co. – Тадаши Янаи, и се превръща в най-богатия човек в Япония, след като цените на акциите на неговата SoftBank Corp. отбелязват ръст от 16 на сто. 57-годишният Сон разполага с богатство от 16.6 млрд. долара според Bloomberg Billionaires Index. Неговата SoftBank има дял от около 34% от Alibaba Group Holding и допълнително ще се възползва от плановете на най-голямата китайска компания за онлайн търговия да повиши стойността си чрез първичното си публично предлагане на акции.
Alibaba Group (Alibaba.com) – китайската частна компания, която работи в областта на интернет търговията, е основен собственик на Alibaba.com. Седалището й е в град Ханчжоу (на 180 км югозападно от Шанхай). Основната й дейност е свързана с обслужване на торговски операции между компании (търговия по схемата B2B) – онлайн обслужване на крайни потребители.
Групата притежава собствена електронна система за разплащане (Alipay), която се използва и от дъщерната й структура – Taobao.com. Тя е основна и за всички структури в групата.
Alibaba Group е основана от Джек Ма (англ. Jack Ma) през 1999 г. заедно с още 17 партньори в град Ханчжоу, където е бил регистриран интернет сайта Alibaba.com. Още оттогава Alibaba е планирана като място за търговия между малки и средни предприятия.
През януари 2014 г. Ма обяви, че отстъпва поста на изпълнителен директор и го прехвърли на дългогодишния си служител Джонатан Лу Заохи.
Alibaba Group управлява няколко структури. Това е самата Alibaba.com (Alibaba China, Alibaba International) – основния актив на компанията, търговската платформа на цялата организация. AliExpress.com е интернет магазин, продаващ стоки на краен потребител и с малки отстъпки. Има възможност за безплатна пощенска доставка с China Post Air Mail. Особеността в тази сделка е, че продавачът получава парите си едва след доставката на продукта.
Taobao.com е онлайн пазар за доставки до краен купувач, също така интернет магазин и интернет аукцион (всички предлагани стоки може да се получат през AliExpress).
Alipay е платформата за онлайн плащания, основана през 2004 година. Освен използването вътре в групата за разплащания по предлаганите от Alibaba Group продукти, достъп до тази платежна система имат повече от 460 хил. други компании. Заедно с това компанията има разработена система за разплащания и с мобилен телефон, а също така е сключила и договор за сътрудничество с един от най-големите оператори за мрежова връзка в Китай China Unicom.
Alipay си сътрудничи с 65 финансови организации, сред които и платежните системи Visa и MasterCard, както и China Post, China Unicom и някои крупни международни и регионални банки.