Застрахователи и сервизи се надцакват на наш гръб

Манна небесна се изсипва върху автосервизите след градушката от 8 юли.

Щетите ще са за над 100 млн. лв.

Няма обобщена информация у нас за платените или заведени щети от застрахователите по „Каско“ след градушката в София от 8 юли тази година насам. Затова потърсихме информация на парче. Общото мнение на бизнеса обаче е, че съвкупното „бръкване“ ще бъде за над 100 млн. лева.

Изпълнителната директорка на ЗАД „Армеец“ Цветанка Крумова каза, че при тях са заведени над 20 хиляди щети. За общата сума, която ще плати дружеството, било все още рано да се говори, защото само част от обезщетенията се плащат на каса – по експертна оценка. При другите се чакат фактури от сервизите. Според Крумова ремонтният процес може да продължи до април догодина. Голямата надежда на клиентите бил PRD- американски метод за изправяне на вдлъбнатините без пребоядисване на колите.

Асен Христов заяви, че неговата „Евроинс“ е завела 3 хиляди щети на обща стойност около 4.5 млн. лева. Чертата обаче ще се тегли в края на годината.

От „Булстрад“ казаха, че при тях са заведени около 10 хиляди щети на обща стойност около 20 млн. лева.

Други застрахователи се позоваха на фирмената тайна и отказаха такава информация.


 

В автосервизите ремонтират приоритетно колите без застраховки „Каско“, защото собствениците им плащат веднага, а не се чака плащането от застрахователите, което като правило се бави, понякога с месеци. Изненадващото поведение на тенекеджиите е продиктувано от нуждата от свежи пари. Това коментира специално за „БАНКЕРЪ“ председателят на управителния съвет на Сдружението на автосервизите в София Емил Германов.

Разбирам ги застрахователите – те са си направили сравнително ниски застрахователни премии, но след форсмажорното природно явление потънаха в разходи, потърсиха презастрахователите за оборотни средства, които трябва все пак да връщат. Някои от тях вече са се набутали с десетки милиони левове, каза Германов. Според него това трябва да доведе до увеличаване на премиите по „Каско“, но при изкривената пазарна ситуация у нас това не е сигурно.

„Клиентите обаче нямат вина – те са си платили за потенциалните щети и ние сме хората, които трябва да ги отстранят“, казва експертът. Отделни застрахователи обаче ги „цакали“ по три начина – забавяли осребряването на фактурите за свършената работа, издавали ултиматуми за влагане на по-евтини части и яко орязвали цената на труда.

Автосервизите вече правят разделение между клиентите си и паралелно се опитват да работят по коли с щети от градушката и други, които се нуждаят от текущи ремонти. Клиентите без „Каско“ са приоритетни, разкри колегата на Германов – Динко Хулка. В началото сервизите трябваше да закупуват резервни части, стъкла, капаци, стопове, фарове и поради тази причина финансите им се оголиха. Така че всеки клиент, който си заплаща на каса, е добре дошъл. Минаха два месеца от градушката. От някакви застрахователи започнахме да получаваме частични плащания, от други още нищо. Гледайки финансовия си интерес, ние няма как да откажем на клиент, който иска да си плати. Неговата кола се прави приоритетно, плаща си на каса, издава му се документ и влагаме парите, за да закупим части на застраховани коли.

Но още около година ще продължи отстраняването на щетите по автомобилите от градушката в София. От бранша изпитват затруднения с плащането на резервните части, защото застрахователите не погасяват в пълен размер отстранените щети. Това води до допълнително забавяне в графиците. „Застрахователите ни задължават да купуваме с 20% по-евтини части от техни доверени фирми и тази икономия делим на две – по равно“, каза още Германов.

Освен това заплатите на някои от служителите в автосервизите може да се забавят. „Най-големи загуби търпим от нереалното заплащане на сервизен час“, каза още той. Ако един сервизен час на работник, на когото плащаме по трудов договор с всички осигуровки реално е около 20-30 лв., ние сме щастливи, ако се появи поръчка, по която да получим 18 лева. Обикновено ни цакат с цени на труда от 12 до 15 лв. на час, довери ни още Германов. Така ги принуждавали да лъжат – не толкова с надписване на време за ремонта, а с консумативи, които реално не са вложени. „БАНКЕРЪ“ провери, само за съпоставка – един човекочас във фирмените сервизи на „Тойота“ в София е 36 лева.

От застрахователния бранш заявиха, че плащат всички задължения по фактура и много компании вече са направили траншове към автосервизите, с които работят.

Според Германов вече се търси решение на проблема с плащанията с нова схема. След като получат възлагателното писмо и колата влезе за ремонт, сервизите пускат проформа фактура на застрахователите, последните ги коригират надолу, след това ги одобряват и до две седмици плащат.

Отстраняването на щетите, нанесени от градушката в София, е много дълъг и скъп процес, категоричен е Хулка. Застрахователите плащат изправянето на броните като премахване на драскотина, но това отнема много повече време. Затова графиците са пълни, а оправянето на щетите върви бавно и трудно. „В момента са ми записани коли за юни догодина“, подчерта Хулка.

„Между 1500-2000 лв. без ДДС излиза ремонтът в универсалните сервизи. Може би цената на едно или две стъкла и някой стоп, и някоя лайсна, които се сменят – може да стигне до около 2600 лв., рядко до 3000 лева. Цената за същия ремонт във фирмените сервизи е 5000-6000 лв.“, добави Хулка.

Все още не е ясно точно колко автомобили са пострадали от градушките. Много хора прибягват до сервизи в други градове.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С оглед на по-високите цени по българското Черноморие, къде ще избере да почивате това лято?

Подкаст