Цели 3.6 млн. лв. ще плати Държавната агенция „Национална сигурност“, за да обнови автопарка си. Договорът с избрания доставчик на возилата – „Мото-пфое“ ЕООД, е подписан на 23 септември, като в надпреварата е била подадена само още една оферта. Въпреки разпоредбите обаче на Закона за обществените поръчки за публичност и прозрачност при харченето на държавните средства името на конкурента не е ясно. Любопитна подробност е, че ценовата оферта на победителя е само с 4440 лв. под максимално допустимата стойност, което на фона на високите единични цени на автомобилите и големия им брой (общо 84) говори за перфектно направена сметка.
Впрочем, ако погледнем заложените технически спецификации към колите, няма как да не се запитаме дали конкуренцията не е била предварително ограничена? Например за суперлуксозната лимузина, която ще ползва председателят на агенцията Владимир Писанчев, изрично е посочено, че трябва да е оборудвана с трилитров бензинов двигател, с мощност поне 300 конски сили и задвижване на колелата 4×4. Наред с това са отбелязани минималната вместимост на резервоара от 70 л, максималните стойности на СО2 емисии от 235 г/км, както и границите за ширината и дължината. Всичко това на цена до 108 хил. лева. На тези характеристики отговаря една от модификациите на топмодела на „Ягуар“ – XJ.
Други близо 290 хил. лв. ще бъдат дадени за три автомобила с висока проходимост (клас SUV). Изискванията към тях са подобни на тези за лимузината, като в случая прави впечатление изключително стесненият диапазон на допустимата дължина на возилата – от 4600 до 4650 милиметра. В комбинация с 3-литров бензинов двигател и мощност от поне 300 к. с., който отделя по-малко от 250 г/км въглеродни емисии.
В списъка с покупките са включени и 10 по-малки джипа. За тях бюджетът е 550хил. лв., като изискванията са доста по-занижени. Става дума за „Форд Куга “ с 1.6-литров EcoBoostбензинов двигател и мощност 182 конски сили.
Повече от половината пари – над 2 000 000 лв., обаче са заделени за 50 леки коли с нормална проходимост, клас D. Изискването за модела е да има работен обем на двигателя от 1600 куб. и 160 к.с., а цената да не е повече 40 хил. лв. за бройка. Ограниченото в рамките на 2850-2900 мм междуосие ни насочва към новия „Форд Мондео“.
Останалите 610 хил. лв. от парите ще бъдат похарчени за 20 по-малки автомобила (клас C). Те ще са „Форд Фокус“ с 1.0-литров EcoBoost бензинов двигател и мощност 100 конски сили.
Важна подробност за изхода на търга е и обстоятелството, че оферти за участие в него трябваше да бъдат подадени за всички видове возила. Това на практика оставя извън играта голяма част от вносителите и производителите на превозни средства, които не предлагат толкова широка гама автомобили.