Кривото огледало на лекарствения контрол

Производителите на хапчета не искат закриването на Националния лекарствен съвет.

Националният съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти и Комисията по прозрачност би трябвало да са двете лица на една и съща монета. Поради ред административни недомислици и неадекватна държавна намеса обаче едното лице на лекарствената политика сега изглежда намръщено и обезверено, а другото е уродливо и безформено. Парадоксът е, че лекарственият съвет работи буквално денонощно, разглежда хиляди процедури, успява да смъкне от цените на стотици медикаменти и така икономисва милиони на здравната каса. Между другото печели и сериозно финансиране по европроекти. Но за награда е малтретиран ту от Министерския съвет, ту от ръководството на здравното ведомство, които са неговите лоши "стопани", освен че е под постоянна заплаха от закриване. Неотдавна съветът, "за разнообразие", ритуално бе обезглавен от служебния кабинет с немотивираната смяна на досегашния директор проф. Татяна Бенишева с проф. Николай Данчев. За капак на всичко сега там тече одит, като ревизорите проверяват дали хората, разгледали и разрешили почти 10 хил. процедури през последните 14 месеца, наистина са ходили на работа…

От друга страна, имаме Комисията по прозрачност. Това е горната инстанция, която разглежда жалбите, подадени срещу решенията на лекарствения съвет. Поне такава е функцията й, която тя на практика не изпълнява. Или защото й

липсва административен капацитет

или защото под давление "отгоре" пази статуквото в лекарствения бизнес, устройващо само определени политически и бизнес кръгове. Да припомним, че преди последната актуализация на бюджета на здравната каса за 2014-а по перото за лекарства за домашно лечение и диетични храни имаше дефицит от 96.58 млн. лв., а за онкомедикаменти не достигаха 48 млн. лева. В тази ситуация всеки икономисан лев от намалена ставка за лекарство е добре дошъл за финансовата стабилност на касата. Но "прозрачната" комисия го играе като призрачна съдебна инстанция – хем не разглежда огромната част от постъпилите жалби и така блокира процедурите, хем заради самото си съществуване не позволява на Административния съд да поеме делата. Комисията обаче е богопомазана и никой не се интересува (и не проверява) защо там се обработват едва около една десета от казусите за разрешаване. Няма дебати за закриването на безполезния в този си вид орган, а неотдавна здравното министерство дори предложи съставът му да бъде разширен с включването на двама държавни експерти и няколко юристи. Но за да не бъдем голословни, ще се позовем на фактите.

В периода 1 април 2013 – 30 юни 2014-а Националният съвет по цени и реимбурсиране на лекарствата е

провел 72 заседания и е издал 4020 решения

за общо 9525 постъпили процедури. От тях са разгледани и приети 377 за образуване на цена и включване в Позитивния лекарствен списък. По принцип те са най-тежките, тъй като изискват експертни медицински, икономически и юридически оценки. В сила са влезли решения за намаление на цените на 1565 лекарства, а нивото на отстъпка от страна на производителите варира от 5 до 50 процента. Така са спестени публични средства от здравните ни осигуровки за над 7 млн. лева. Регулаторният орган е проверил общо 210 аптеки и търговци на едро. В почти половината случаи са констатирани нарушения – превишаване на пределна цена, необявена цена върху опаковките на медикаментите или продажба на лекарства със заличена или нерегистрирана цена. Съветът е събрал над 915 хил. лв. приходи от такси, или с 10% отгоре благодарение на новата онлайн услуга. Чрез нея заявителите могат по електронен път да проверяват до какъв етап са придвижени процедурите им. Освен това лекарственият съвет е

подготвил и спечелил проект по ОПАК

за автоматизирана електронна система на стойност до 578 426 лв., който предстои да бъде реализиран. Това са резултатите, при положение че нито един от "менторите" не е отпуснал дори лев за деловодната и информационната система, които ръководството само си е направило с "подръчни материали". Някак не изглежда тези хора да са стояли със скръстени ръце или да са пили кафе по няколко часа на ден.

А какво прави Комисията по прозрачност? Между 30 април 2013-а и 22 август 2014 тя е разгледала едва 76 от постъпилите към нея 423 жалби, което е доста мизерен процент. Това донякъде може да се обясни с липсата на работеща администрация, независимо че комисията е съставена от достатъчно на брой представители на различни институции и организации – трима членове от здравното ведомство, двама от касата, двама от Изпълнителната агенция по лекарствата и по един от социалното министерство, лекарския, зъболекарския и фармацевтичния съюз, пациентските организации и фармаиндустрията. Да поясним, че когато Комисията по прозрачност бави жалбите (някои с половин година), съответно решенията за намаляване на лекарствените цени няма как да влязат в сила. Данните за двата субекта са от официални документи, с които "БАНКЕРЪ" разполага.

От казаното изглежда, че фармацевтичната индустрия има най-голям интерес от широко дискутираното закриване на Националния лекарствен съвет, тъй като регулаторът се бърка неприятно в ценовата й политика. Но това съвсем не е така. Напротив, не само фармабизнесът, а и съсловните и пациентските организации посочиха в становища до последната парламентарна здравна комисия, че са твърдо "против" промените в Закона за здравето, с които Националният лекарствен съвет да бъде превърнат в звено към Министерството на здравеопзването и на практика унищожен. И генеричната, и "оригиналната" лекарствена индустрия изтъкват, че съветът извършва високоспециализирана дейност, осъществява професионални и бързи експертизи, затова трансформацията му може да забави процедурите за регистрация на нови лекарства с цяла година. Засега лекарственият съвет оцеля, но ще е интересно да разберем каква съдба ще му отредят следващите управници.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст