Сливането на НАП и митниците изисква промени в поне 4 закона – за НАП, за митниците, за акцизите и данъчните складове, данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Дори и законопроектът да е готов, сливането на двете агенции е рисково, особено ако се извършва в спешен порядък и може да доведе до срив на приходите в бюджет 2015 г., смятат експерти. Към момента няма официално становище от НАП за замисляната реформа, а синдикатите в митниците се обявиха категорично "против". Те смятат, че структурните размествания ще са параван за политическо овладяване на двете приходни агенции. Според експерти работата на данъчни и митничари се различава сериозно, особено в териториалните им поделения, и сливането им не е просто въпрос на разместване на численост. Това ще е поредната структурна реформа за НАП, която през 2010 г. вече пое функциите на Агенцията за държавни вземания.
На първо място промени ще има в Закона за данъците върху доходите на физическите лица. Една от вече обявените промени, които се очакват, е премахване през 2015 г. на правилото, според което работодателите спират да удържат авансово данък върху извънтрудовите доходи за последното тримесечие на годината. Това изискване няма как да се промени за последното тримесечие на тази година и хората с извънтрудови доходи със сигурност ще бъдат длъжни да довнасят данък през 2015 г. за последните 3 месеца на тази година.
Под въпрос при промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица ще бъде и въведеното при предходното НС преотстъпване на данък за хората с минимални доходи. Ползването на това облекчение е силно затруднено. При приемането му ГЕРБ бе против с аргумента, че не е редно социална политика да се прави през приходната част на бюджета. Евентуална отмяна обаче ще важи за доходите, получени през 2015, а не за тези през 2014 г., разясниха юристи. Не е ясно и дали ГЕРБ ще се откажат от идеята си за децентрализация на част от плоския данък към общините – до 2% над сегашните 10%, и ще приеме предложението на общините. Те настояват да получат 2%, но без данъкът да се повишава през 2015 г.
В пакета с данъчно законодателство при работещо НС със сигурност ще бъде включен и проект за промени в Закона за хазарта. С тях следва да бъде отстранен един солиден пропуск – допуснатото пълно премахване на специализираната такса за хазартна дейност при лотарийните игри и бингото. За приемането на тези промени има съгласие както в ГЕРБ, така и в БСП.
Депутатите от 43-тото НС със сигурност ще трябва да отложат и планираната промяна в Закона за местните данъци и такси в частта за такса смет. Действащият в момента закон забранява на общините от 2015 г. да изчисляват такса смет на база на данъчната оценка на имотите. Задължителната по закон методика, която трябва да посочи алтернативни основи за изчисляване на таксата, обаче така и не бе одобрена от кабинета "Орешарски", а в края на мандата на Народното събрание ГЕРБ внесе законопроект, с който предлага промяната да влезе в сила една година по-късно – от 2016 г.
Не е ясно дали ще има промени и в данъка върху автомобилите, при който се стигна до серия от абсурди около отстъпката за наличен катализатор.