И служебните министри обичат медиите

Министър Николина Ангелкова представи екипа си и основни приоритети в работата на министерството

Практиката министри да плащат на избрани от самите тях радиа и телевизии за популяризирането на оперативните програми продължава с пълна сила. Схемата очевидно е уредена перфектно, щом дори служебната власт за краткото си време начело на държавата е започнала да раздава "порции" насам-натам. А иначе, когато са в опозиция, всички са против и критикуват явното купуване на медиен комфорт по този начин.

Най-активните фигури от кабинета "Близнашки" в това отношение са вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова.

Например видният президентски съветник Захариева, която за втори път ръководи строителното ведомство, е започнала с медийните договори месец след като е седнала на министерския стол. Тогава скорострелно са подписани пет контракта с водещи телевизии за популяризиране на програмата "Регионално развитие". Идеята на клипчетата е да се покажат някои от завършените с европари проекти, като магистралите и столичното метро. За реализацията на тази доста спорна от гледна точка на ефективността дейност са похарчени близо два милиона лева. Най-големия пай взима "БТВ Медиа Груп" – 564 хил. лева. Парите са за десетмесечна кампания, включваща излъчването на специализирани рекламни рубрики. Интересното е, че преди това БТВ не е взела нито един лев за популяризирането на точно тази програма. 

Не така обаче стоят нещата с останалите четири контракта. Българската национална телевизия е зарадвана от Захариева с 516 хил. лева. Преди това тя е взела други 479 970 лв. за организирането на специални тематични издания в предаванията "В кадър", "Панорама", "Референдум", "Денят отблизо с Мария", "Моят лекар"/"Зелена линейка", "Денят започва с култура", както и репортажи в информационния блок "България днес" на БНТ2 и БНТ Свят. Отделно в бюджета са включени и два документални филма с информационен характер и продължителност от 30 минути. Подобно е положението и с Българското национално радио, което сега е получило 120 хил. лева. Почти за толкова средства е и предишният му контракт.

Останалите две споразумения са с "България он ер" и "Телевизия Европа". Първата е получила 324 хил. лв., като има и предишен договор за 158 760 лева. "Телевизия Европа" пък взима 146 400 лева. 
Преди дни вицепремиерът Екатерина Захариева е договорила и с "Нова броудкастинг груп", която е била пропусната при първия транш. Договорът с нея е за 443 346 лв., а продължителността му – девет месеца. Досега групата е получила от "Регионално развитие" още 478 680 лева. Парите са били използвани за вмъкването на рубрики в предаванията "Здравей България" и "На кафе", както и за специализирани излъчвания с продължителност от две минути преди и след емисиите "Новини".

Колежката на Захариева – Николина Ангелкова, е още по-енергична и започва с медийините дарове само седмица след като е назначена от президента Росен Плевнелиев за министър на транспорта. Тогава тя се договаря с Българската национална телевизия и "БТВ медия груп" за предоставяне на програмно време, като им плаща съответно 149 985 лв. и 142 080 лева. Любопитно е, че и в двата случая няма посочен срок на споразумението, което показва, че става дума за еднократни или точно фиксирани рекламни акции. Всъщност тези контракти са като трохи на фона на това, което двете медии са взимали досега от транспортното министерство. Националната телевизия, да речем, е получила 300 192 лв. на 13 май 2011-а. А БТВ държи рекорда с цели 672 899 лв. по договор от 6 юни 2012 година. 

През последната седмица Ангелкова е реализирала нов голям транш от медийни споразумения за популяризиране на подопечната й оперативна програма. Но този път във фокуса й са регионалните телевизии. Така на "Телевизия Родопи" са дадени 19 836 лв. за предоставяне на програмно време. Други 19 515 лв. взима хасковската "Еском медиа груп". Шуменската фирма "Общински медиен център" също е в списъка. Нейният контракт е за 18 344 лева. Близо 20 хил. лв. ще има и за русенската регионална телевизия "КИС 13". По-нататък Ангелкова е подписала чек за 13 248 лв. на "Монт 7 Холдинг", фирмата оператор на монтанския тв канал М7. Собственикът на пловдивската телевизия "Тракия" – "Сат ТВ" ООД, е сключил договор за 19 867 лева. Последната регионална телевизия, която взима пари от транспортното министерство, е бургаската "Канала 0", собственост на "РНТВ". Нейният контракт е за 18 638 лева. Всички тези медии досега не са получавали средства от оперативната програма "Транспорт".

Със сигурност популяризирането на споменатите програми няма да приключи утре. По тази за регионалното развитие предстоят още сериозни плащания, тъй като са усвоени едва половината от определените за тази цел 9 млн. лева. По "Транспорт" пък са налични все още около 2 млн. лева. И всичко това не за новия програмен период, който започна тази година, а за стария, приключил в края на 2013-а, т.е. изобилието отново ще се изсипва върху медиите. В сравнение със сега най-драстично ще се увеличат парите именно по програмата "Региони в растеж" – от около 10 млн. лв. на повече от 18 милиона. Колкото до новата "Транспорт и транспортна инфраструктура", тя ще разполага с над 21 млн. лв., или с около 2 млн. по-малко от предишния програмен период. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

След "пренареждането" на мандатите и влизането на "Величие" в 51-ото Народно събрание, смятате ли, че има риск за кабинета?

Подкаст