Финансови инспектори кацнаха на „Летище София“

Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е започнала преди два месец щателна проверка на "Летище София", научи в."БАНКЕРЪ" от свои източници. Инспекторите проверяват големите обществени поръчки, обявени от най-големия ни аеропорт през последните години, както и какви договори и с кой изпълнител са сключвани. По всичко личи, че червената лампа, която отдавна свети, най-накрая е привлякла вниманието на държавата. 

Иначе, ако човек се загледа в съобщенията, които редовно пращат от пресцентъра на държавното дружество, ще остане с впечатление, че всичко там върви по мед и масло. Броят на преминаващите пасажери през двата терминала расте, както и на обслужените самолети.  Зад завесата обаче нещата са доста по-различни. Напоследък столичното летище уверено лети надолу. То изгуби огромен дял от домашния си пазар и сви драстично приходите и печалбата си. И всичко това, при положение че откриването на новия Терминал 2 в края на 2006-а доведе до увеличаване на броя на пътниците до над 3 млн. годишно и предостави  рекламни и търговски площи, съизмерими с тези на едни от най-големите молове в страната. През 2007-а бе отчетена  печалба от 21.856 млн. лв., а през 2008-а – впечатляващите 30.212 млн. лева. После кризата удари и авиацията – печалбата за 2009-а се сви до 14.9 млн. лв., за 2010-а бе малко по-добра – 15.334 млн. лв., за 2011-а 12.27 млн. лв., за да се стигне през 2012-а до едва 9.44 млн. лева. Но се оказа, че може да е и по-зле. Ситуацията през миналата година сякаш се подобри. Отчетена бе печалба от 12.526 млн. лв., само че 7.935 млн. лв. от тях дойдоха от неспецифична за аеропорта дейност и по-точно от продажбата на земя. Тоест, без тази сума годишната печалба щеше да се срине до мизерните 4.5 млн. лева. Положението продължава да се влошава и през 2014-а – за деветмесечието бе записан посредственият за такова летище финансов резултат от 3.972 млн. лева.

Тази негативна тенденция привлече вниманието на депутатите в предишния парламент. През 2013-а Георги Свиленски и Страхил Ангелов от "Коалиция за България" внесоха питане до излъчения от тяхната партия транспортен министър – Данаил Папазов, интересувайки се от несъбраните вземания и основните длъжници на "Летище София". След поредица от размотавания и недомлъвки народните представители така и не получиха адекватни отговори от Папазов, но сега такива може да даде проверката на АДФИ. 

Запознати с вътрешните дела на компанията твърдят, че за всяка обществена поръчка се е знаело предварително при кого ще отиде. Носи се мълвата, че един от бившите членове на борда на директорите дори е имал достъп у дома си до вътрешната система за следене на обявяваните процедури. Дали наистина е така, ще трябва да кажат компетентните органи. Факт е обаче, че поръчките, на които АДФИ трябва да обърне сериозно внимание, не са една или две.  

През през юни тази година например бе обявен търг за доставка на два броя високотехнологични снегопочистващи машини, които да чистят през зимата пистата за излитане и кацане, пътеките за рулиране и перона. Точната сума не бе посочена, но от гаранцията за участие става ясно, че за тази техника ще отидат минимум 2 млн. лева. Процедурата още не е приключила и още виси въпросът кому всъщност е необходима тя? Хората, работещи на летището, добре знаят, че то разполага с повече от достатъчно снегорини. Да си припомним само големите снегове в началото на 2012-а, когато благодарение на роторните снегорини на държавното дружество бе разчистена замръзналата магистрала "Хемус". 

През ноември 2012-а пък бе открита процедура за почистването на двата терминала. Още при пускането й се появиха съмнения, че условията са писани за конкретна фирма, която да спечели, въпреки изключително раздутите си цени. Ръководството на летището вдигна високо летвата с изискването кандидатите да докажат минимум 15 млн. лв. оборот през последните три години. Ето защо не бе учудващо, че в надпреварата се включиха само варненската "Вики Комфорт" на Лъчезар Петров, обединението "Аеропорт Клийн" ("Сканклийн", "Василка София" и "Скавас контрол") и италианската компания "С.П.Д." ЕООД, която у нас се представлява от Вигано Джермано и е мажоритарен собственик на "Джиза БГ". До крайното класиране оценителната комисия допусна само последните два претендента, отстранявайки "Вики Комфорт" заради липсващите сертификати за качество на някои препарати. Отстраненият кандидат обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията, която на свой ред установи, че допуснатите до договаряне "С.П.Д." ЕООД и Обединение "Аеропорт Клийн" въобще не отговарят на условията на възложителя и са класирани в пълно противоречие с нормативните актове. В отговор "Аеропорт Клийн" оспори това становище пред ВАС. Интересното е, че към касационната му жалба се присъедини и ръководството на "Летище София" и в изключително кратки срокове – само за 12 дни, върховните магистрати направиха на пух и прах твърденията на антимонополистите и възстановиха статуквото. 

Впоследствие в целия батак изникна нов проблем – заради изискването почистването да става със сегашните чистачки на летището, които да бъдат прехвърлени към частната фирма победител. Странно защо при изготвянето на методологията на поръчката в частта за прехвърлянето на персонала е било заложено хората първо да бъдат съкратени, вместо да се използва чл.123 от Кодекса на труда, предвиждащ запазване на трудовото отношение при промяна на работодателя. Което накара синдикатите да настръхнат. Тогавашният министър на транспорта Данаил Папазов обеща да намери разумен вариант за прехвърлянето на чистачките и след извършването на процеса те да бъдат финансово стимулирани, за да изпълняват по-добре задълженията си. Но по-късно Папазов размисли и в края на октомври 2013-а препоръча на ръководството на аеропорта просто да прекрати поръчката.

Много спорове се разгоряха и около обявения на 19 август 2013-а търг за наема на тринадесет търговски обекта, намиращи се на територията на летището. Едно от условията бе кандидатите да са собственици на най-малко 20 заведения, да разполагат с минимум 150 души персонал, да гарантират, че са финансово стабилни – оборот от поне 9 млн. лв. за последните три години и минимум 300 хил. лв. печалба или материални активи. За капак бе поставено и изискването за минимум петгодишен опит със заведение на международно летище, което съвсем сви броя на претендентите.

Подобни примери има още много и със сигурност финансовите инспектори няма да скучаят. Хубаво ще е да се заровят не само в големите, а и в по-малките обществени поръчки  на "Летище София". Хора от кухнята смятат, че голяма част от тях са били раздробявани нарочно, за да минат под изискуемия праг от 66 хил. лева. Няма да е лошо и новият транспортен министър Ивайло Московски да обърне внимание на всичко това. За да не се чуди после и той защо се влошават финансовите резултати на аеропорта. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст