ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

90 млн. евро от ЕС губят селските райони

Десислава Танева - министър на земеделието и храните

Г-жо Танева, оглавихте  едно от най-привлекателните за всички  управляващи министерства поради възможността му да разпределя огромен финансов ресурс. Как ще овладеете напора от интереси и ще  устоите ли на атаките, които със сигурност Ви очакват?

– Министерството на земеделието и храните наистина винаги е предизвиквало огромен интерес поради това, че системата разпределя огромен финансов ресурс. Общественият интерес към това министерство също е огромен поради ресурса и благата, които то управлява. Например – горският сектор. Така че убедена съм, че атаки  ще има. Нещо повече, сигурна съм, че колкото повече един екип отстоява принципно избраните от него политики и решения, толкова атаките стават по-големи.

Не само много интереси се пресичат тук и проблемите не са по-малко…?

– Да. Има много проблеми за решаване в сектора. Ние от партия ГЕРБ спечелихме голяма част от общественото доверие с политическата си платформа и не на последно място с програма за развитие на земеделието. В нея са залегнали ясни мерки и решения. Всички те не са просто написан текст, а са резултат от сериозен дебат с представители от всички земеделски сектори. Аз съм изключително доволна, че при подписването на програмната декларация за подкрепа на правителството между ГЕРБ,  Реформаторския блок, Патриотичния фронт и АВБ се оказа, че политическите платформи и на четирите формации включваха сходни политики за сектор земеделие. Това на практика ни позволява да отстояваме принципите си, да искаме балансирана подкрепа в земеделието между всички сектори и отрасли. Ще създадем конкурентоспособни условия, които да са еднакво справедливи за всички.

Вече стана ясно, че „пораженията“ след загубата на огромна част от европейските фондове ще засегнат доста сериозно аграрния сектор. Има ли шанс те да бъдат ограничени и каква е най-оптимистичната Ви прогноза?

– По отношение на очакваните помощи по схемата М +2 по Програмата за развитие на селските райони вече имаме изготвен реалистичен вариант. Дори бих го нарекла оптимистичен. Очакваната загуба е около 90 млн. евро. Но общият размер на средствата, които държавата ще загуби, е най-висок от всички страни в общността. Каквото и да говорим за тази загуба, не би помогнало тя да стане по-малка. На този етап имаме уверение от Министерството на финансите, че извършените разплащания по т.нар. общински мерки ще бъдат осигурени. Става дума за малко над 20 млн. лв. до края на годината. Едно е ясно – картината е такава и няма как да бъде различна, след като година и половина Държавен фонд „Земеделие“ просто не работеше. Това, че основните проекти, които бяха контрактувани, бяха само нискобюджетните – по програма „млад фермер“, а други над 2200 проекта залежаваха по диваните на ръководството на фонда, няма как да не се отрази. А именно тези проекти бяха по-големите и тяхното изпълнение на практика можеше да доведе до по-различен резултат при усвояването на средствата.

Изборът на сертифициращ орган на Държавен фонд "Земеделие"„зацикли“ за пореден път. А тъй като това на практика е нарушение на европейските правила, с всеки изминал ден нараства и вероятността да загубим друга сериозна сума европейски средства? Колко ще е тя и как ще се справите с този проблем?

– Рискът е да загубим 1.8 млрд. лева. Те няма как да бъдат върнати. За съжаление това е ситуацията, която заварихме. Все пак се надявам решението на Върховния административен съд да излезе в най-кратки срокове, за да можем да отворим подадените предложения и да изберем сертифициращ орган, а той да успее до 31 януари да представи доклада и да спасим тези средства.

Още в първите Ви официални изявления като министър заявихте, че животновъдството, растениевъдството и биологичното земеделие ще бъдат приоритет в работата на новия екип на ведомството, тъй като сега те не са подпомогнати достатъчно. За съжаление такива послания правиха и доста Ваши предшественици, но реални резултати не бяха постигнати. С какво ще сте по-различна от тях?

– В първия мандат на управлението на ГЕРБ за първи път животновъдите получиха по-голямо подпомагане. Ние не можем да искаме, пък и никой не може да очаква, че за един мандат можем да направим такива мерки за подкрепа, с които да изравним подпомагането в различните отрасли, свързани със спецификата на всеки един от тях. Нашата задача е така да управляваме възможните средства за подкрепа, за да подпомогнем тези сектори по-справедливо и да компенсираме тези с по-ниско подпомагане. За държавата и за земеделието в страната е важно да развиват балансирано и диферсифицирано земеделие.

В първите години след приемането ни в Европейския съюз много млади хора започнаха да проявяват интерес към фермерството, но и много бързо успяха да се разочароват, тъй като една от най-дискредитираните програми е тази за развитието на селските райони. Масово се продават новоизградени ферми. Как ще успеете да предотвратите тази нова вълна на напускане на селата и обезлюдяването на малките населени места?

– Огромен проблем за производителите е прозрачната пазарна среда. Всички те и търговците трябва да излязат на светло. Не можем да отминем и проблема при вътрешнообщностните доставки с укриването на ДДС. А това при ниските моржове на печалба, с които се работи в хранителната индустрия, силно изкривява пазара. В момента работим над проект от мерки, които биха засилили контрола и биха го направили ефективен. Тогава няма да има изкривяване, а всеки ще реализира продукцията си според конкурентоспособността си.  Това е и пътят да задържим интереса на младите хора и те да останат в малките населени места.

Поехте ангажименти за подкрепа на млечния сектор. Каква по-конкретно ще бъде тя?

– Предстои консултативен съвет по животновъдството, на който ще решаваме всички тези въпроси. Предвид отпадането на млечните квоти  от следващата година и очаквания натиск на пазара на млякото, както и последица от руското ембарго, секторът е в тежко състояние. Работим над няколко варианта, които ще обсъдим. Първият, който би дал най-съществена подкрепа на животновъдите, това е да бъде решен въпросът с ползването на мерите и ливадите, и то по определени правила при съответна норма за определени хектари на брой животни. В момента търсим законодателното решение на това желание, за да постигнем ефекта, който търсим.

Втората мярка е свързана с различните инструменти за финансова подкрепа, които, разбира се, трябва да не противоречат с регламенти и да са в  синхрон с европейското законодателство. Предприемаме и мерки за качеството и безапасност на храните и засилваме контрола.

При актуализацията на бюджета бяха предвидени 70 млн. лв., от които 60 млн. лв. за национални доплащания. Каква част от проблемите на земеделските производители решават те?

– Ние сме пълноправни членове на Европейския съюз и колегите на нашите фермери в другите страни получават наистина  по-голяма подкрепа.  Ние трябва да сме наясно, че пакетите за подкрепа в настоящия седемгодишен период вече са договорени по определен начин. Между впрочем, той е много по-гъвкав и дава много по-големи възможности на всяка страна да определим най-добрите национални решения според националната специфика на отрасъла. Втората подкрепа е националният бюджет. Това, разбира се, е и болната тема, защото, както знаете, състоянието на националните финанси не е оптимистично. Няма как да имаме реалистични очаквания, че средствата под формата на национални доплащания и държавни помощи биха могли да претърпят чувствителна посока на развитие нагоре. Това просто няма как да стане, защото това зависи от макроикономическите показатели на страната. Още по време на дебата при приемането на бюджет 2014-а от правителството Пламен Орешарски многократно алармирахме, че предвиденият бюджет за сектор земеделие е крайно недостатъчен. Проблемът, който възниква сега, просто беше планиран още с приемането на този абсолютно нереалистичен бюджет.

Вестник “БАНКЕРЪ“ беше първият, който публикува документите от една доста любопитна кореспонденция между бившия вече шеф на Агенцията по храните проф. Пламен Моллов и Европейската комисия. От нея стана ясно, че още през май в агенцията са били наясно, че опасността от заразата от син език вече е пред вратите ни, но въпреки това не са направили нищо. Вие вече освободихте част от ръководството й, но загубата на близо 9 млн. евро по този случай също е факт. Ще потърсите ли отговорност на виновните, или те отново ще се разминат само с уволнения?

– За съжаление вие сте сред малкото, които са го направили. Истината е, че за създадената ситуация със синия език, държавата носи съществена вина. Близо 28 хил. животни вече са умрели от болестта. Там, където са огнищата, цели стада са засегнати, а процентът на смъртност е много висок. Това, което успяхме да направим сега, е да започнем да изплащаме обезщетения. Тук е моментът да отбележа, че предшествениците ни дори не бяха обработили заявленията на тези хора, но към днешна дата това вече е факт. Преведохме близо 300 хил. лв. в 13 областни дирекции на агенцията и изплащането ще става там. Предвидили сме малко над 3 млн. лв. за обезщетенията. Що се отнася до отговорността, това, което направихме, е да освободим голяма част от хората, които носят вина за тази ситуация.

 Едно от най-знаковите назначания в новия Ви екип е това на доц. Георги Костов, който е известен с това, че не умее да мълчи. Това беше и причината за неговото отстраняване при бившия министър Мирослав Найденов. Този път ще го оставите ли наистина да положи всички усилия за спасяването на българската гора, или отново ще се намери някой нов Емил Димитров, за да „предотврати“ инак амбициозните му намерения?

– Целият политически екип на министерството е работил заедно. Заедно сме правили предизборната платформа на ГЕРБ. Да, може би г-н Костов има славата на непримирим човек, но в това няма нищо лошо. Точно обратното. Би било добре хората, облечени във власт (която винаги е временна и се получава единствено и само чрез дадената от обществото и подкрепа), да бъдат откровени. Приемам съвсем нормално всеки да отстоява собственото си мнение, стига то да е в унисон с политиките, които сме приели да изпълняваме.

Европейската комисия очаква от нас спешни мерки във връзка със замените на гори. Готови ли сте?

– Още по времето на служебния кабинет беше назначен екип, който прави оценките по тези сделки, и те ще определят какъв е размерът на държавната помощ. След  това ще предложим решение със Закона за държавните помощи. Това е първият такъв случай в България и трябва да предложим законодателно решение как да се процедира по обратното вземане на тази държавна помощ. Дали това ще става чрез разваляне на самите сделки, или чрез доплащане спрямо реалните оценки на тези терени, ще стане ясно при всеки един конкретен случай.  Но за съжаление справедливостта, която се очаква, няма да бъде пълна, защото тези сделки, които ще бъдат ревизирани, са малка част от това, което реално се е случило до 2007 година.

Още в първата седмица на Вашето управление обявихте, че ще създадете  нов Кодекс за земята, който да обедини цялото законодателство в тази област, тъй като  действащият Закон за собствеността и ползването на земеделските земи е ремонтиран над 60 пъти, но въпреки това не регулира реалните обществени взаимоотношения в земеползването. Генерални ли ще бъдат промените, които предлагате, и кога този документ реално може да стане факт?

– Това е наша дългосрочна политическа цел. Както самата Вие казахте, този закон е поправян над 60 пъти. Приет е с цел връщането на земеделските земи на старите им собственици в реални граници през 1990-а, както тогава е решило Народното събрание. Категорично обаче той вече не отразява нуждите от законодателно уреждане на поземлените отношения в момента. Нека не забравяме, че необработваемите площи през последните години намаляха драстично, а интересът към земеделската земя се повишава. Но като ресурс тя е ограничена. Предвид разпокъсаността й, която е притежание на няколко милиони собственици (част от които дори не са в страната), възникват големи проблеми. Дългосрочната перспектива за ползване на земите води до спиране на вземането на инвестиционни решения от земеделските производители като нейни ползватели. Те не са сигурни какво да отглеждат и в какво да инвестират. От друга страна, защитата на правата на собствениците, които трябва да получават съответния доход от нея, също трябва да бъде гарантиран. Във формата на парламентарното мнозинство имаме съгласие да работим в тази посока, но това не може да стане от днес за утре. В момента работим по тази задача с най-добрите юристи и конституционалисти по поземлена собственост. Би било сериозно постижение в края на един пълен мандат да сме готови с този пакет от промени и да го представим. И, разбира се, всичко това трябва да се прави с цел да се стимулира комасацията на земята. Но нека не забравяме, че този процес не може да бъде администриран. Ние имаме конституция и правото на собственост е неприкосновено.

Можете ли да прогнозирате каква част от програмата, с която влизате в управлението, ще успеете да изпълните?

– Оценката за реализирането на политическите цели, които сме си поставили, ще бъде дадена от обществото. Аз бих била доволна, ако в края на този мандат сме извървели много крачки и сме усвоили времето си за ефективни решения, а не за празнодумие.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Противоконституционна ли е мярката за отнемане на коли от пияни и дрогирани шофьори?

Подкаст