Реформата в МВР ще мине без сътресения – това обеща в четвъртък (18 декември) вътрешният министър Веселин Вучков при първото обсъждане на проектозакона за изменение и допълнение на Закона за МВР. Обещанието за безпроблемно връщане на ГДБОП обаче не означава, че това ще се получи заради прекрасно смазания и действащ безотказно механизъм на МВР. По-скоро оценката на Вучков се дължи на факта, че за времето откакто беше насилствено имплантирана в ДАНС, бившата антимафиотска дирекция всъщност не е свършила кой знае каква работа. Причината за това е очевидна – изваждането й от МВР през 2013 г. удари силно дейността по противодействие на тежката организирана престъпност заради дългомесечното "аклиматизиране" на бившите антимафиоти в агенцията и изясняването на статута им, преразпределението на започнатите от тях досъдебни производства и оперативни дела и т.н. Според Вучков след преустройството по модела "Бисеров-Йовчев" половин година ГДБОП и ДАНС не са успели да заработят, както трябва. Реформата от юни 2013 г., приключила с "едно много известно назначение" на 14 юни, доведе до тежки последици по отношение на диалога на страната ни с Европейската комисия. В свой доклад тя оцени негативно промените, изтъкна Вучков от парламентарната трибуна.
Доколко е пострадал диалогът, не е толкова важно. Далеч повече внимание заслужава фактът, че за един сравнително дълъг период от време всъщност мафията у нас си е разигравала коня, докато бившите антимафиоти разнасяха шкафчетата си из коридорите на ДАНС. Сега очевидно ги очаква същото упражнение.
Шефът на ДАНС Владимир Писанчев беше много угрижен за съдбата на повече от 400 досъдебни производства, образувани от новопокръстените агенти антимафиоти. По ирония на съдбата грижата му е мотивирана с горчив опит от предишната законодателна промяна, вкарала бившите служители на МВР в подопечното му лоно на националната сигурност. Опитът от предходната законодателна промяна от юни 2013 г. показва, че превъзлагането на производствата предполага няколко месеца за анализ и за произнасяне на наблюдаващия прокурор по всяко едно от тях, изтъкват от ДАНС.
Самите разследващи органи ще се нуждаят от време да се запознаят с материалите и за планиране на разследването. Освен това по време на технологичния период по превъзлагане разследването по висящите производства ще спре, предупреждават от агенцията. Това забавяне създава реална опасност от изтичане на процесуалните срокове за провеждане на досъдебните производства и дава правна възможност на обвиняемите (според чл.368, ал.1 от НПК) да поискат производствата да бъдат внесени в съда, без в досъдебната фаза да са събрани необходимите доказателства по обвинението в пълен обем. И по този начин разследванията ще бъдат опропастени. Това сбито е оценката на ДАНС. Това застрашава около 400 досъдебни производства по случаи на организирана престъпност и корупция, по които има обвиняеми, включително и такива с мярка за неотклонение "задържане под стража".
Ако не е забравил Писанчев, процедурата по преназначаване на антимафиотите, по време на която те не знаеха на кой свят се намират, продължи от юни до края на октомври 2013-а, а ако се съди от резултатите от работата им, безтегловното им състояние е продължило и месеци след това. От общо 778 служители на ГДБОП 690 бяха назначени в агенцията след унизителни тестове, които съдържаха дори и въпроси за познаване на граматиката. За онези, които не бяха преназначени, се разбра, че не са се справили с тестовете. Истината обаче беше, че достъп до агенцията не получиха ръководни служители на средно ниво от бившата ГДБОП.
Дебалансирането на близо 700 квалифицирани служители няма как да не струва на държавата милиони левове. Това ще е резултатът и след като влязат в сила поредните промени. Те обаче са наложителни, за да може секторът за сигурност да възвърне облика си.
Става ли дума за пари, трябва да се припомни, че държавата вече е хвърлила доста милиони за антимафиотската дирекция. През 2010 г. тя се настани в нова сграда на "Цариградско шосе", а на откриването й присъстваха премиерът Бойко Борисов, тогавашният шеф на ДАНС Цветлин Йовчев, градският прокурор Николай Кокинов, заместникът му Роман Василев. В старата сграда на ГДБОП на бул. "Черни връх" пък се намести ДАНС, а в досегашните покои на агентите на ул. "Черковна" влезе специализираният съд и прокуратура. За тези размествания на службите тогавашният кабинет похарчи над 8 млн. лева.
Сегашният проект за промени в ЗМВР предвижда освен връщането на ГДБОП в министерството триумфално да се завърне и "пенсионираната" от модела "Бисеров-Йовчев" система за кариерно развитие на служителите. Това беше прословутият испански модел от 2004 г., въведен в сила от 2006 г. с нов Закон за МВР. Целта на модела бе "професионализиране" на полицията, като се набляга на мотивацията на служителите да израснат в кариерата посредством натрупания опит и показаните резултати. Другата цел бяха
девоенизация и преструктуриране на министерството. В резултат служителите от ведомството бяха групирани в шест категории и рангове за длъжност, които Йовчев премахна през 2013 година. Любопитно е, че сред противниците на тази система бе Центърът за изследване на демокрацията – неговите експерти критикуваха испанския модел, обвинявайки го в излишна сложност и бюрокрация. Сега ЦИД има свой човек в ръководството на МВР в лицето на заместник-министър Филип Гунев, който ще трябва да "преглътне" новата-стара система, ако иска да запази този пост.
Любопитно е също, че с промените на Закона за МВР всъщност се извършват особено важни реформи в ДАНС и в Държавна агенция "Технически операции" (ДАТО).
Промените предвиждат шефът на ДАТО вече да се назначава с указ на президента по предложение на Министерския съвет. Същото ще се случва и с ръководството на ДАНС. Освен това е възможно сега съществуващата дирекция "Технически операции" в ДАНС да бъде преместена също в ДАТО. По този въпрос обаче реформаторите не са на едно мнение с герберите. Според шефа на вътрешната комисия в НС Атанас Атанасов тази дирекция би могла да продължи да съществува, като дейността й силно се ограничи до прилагане на специални разузнавателни средства най-вече в случаите на защита на националната сигурност. Очевидно по този въпрос разискванията между коалиционните партньори ще продължат и е възможно ДАНС в крайна сметка да си запази "ушите". Това обаче няма да се случи с полицейските му правомощия – агенцията ще си върне облика на информационно-аналитична служба за контраразузнаване.
Проектозаконът за МВР обаче издава и някои нечисти помисли в главите на вносителите му. Пример е намерението да се върне старият текст за освобождаване на служители преди навършването на 60-годишна възраст по искане на органа по назначение, тоест на министъра. Това беше единственият текст, с който синдикатите успяха да се преборят и той отпадна при въвеждането на реформите по модела "Бисеров-Йовчев".
МВР шефът Вучков коментира, че това предложение може да отпадне. Проектозаконът би могъл и да разреши най-сетне дългогодишния проблем, който задушава най-многочисленото министерство в държавата – административния персонал в него. При обсъждането на проекта Вучков изрази загриженост за бюджета, в който все още не се прави разлика между оперативния състав и чиновниците в МВР. Според Вучков е необяснимо всички в МВР да са в първа категория труд – счетоводители, международници, кадровици и прочие. Необходима е административна реформа и ще се опитаме да предложим текстове, според които от 1 април 2014 г. новоназначените на такива административни позиции ще работят по Закона за държавния служител. Тази реформа решава куп проблеми, отбеляза Веселин Вучков. Освен това той предлага създаването на единен статут за служителите на МВР, ДАНС, ДАТО и разузнаването, който ще премахне съществуващите в момента различия в заплащането и обезщетенията при пенсиониране.
Очевидно замисълът на сегашния министър заслужава подкрепа. Разреши ли се финансовият проблем с чиновниците, това ще се отрази не само на портфейла на министерството, но и на НОИ, здравната каса и в крайна сметка на формирането на републиканския бюджет. Какво обаче ще се случи, ще стане ясно по време на второто четене на проектозакона за промени и изменение на устройствения закон за вътрешното министерство. Първият му прочит приключи с одобрението на 128 депутати, 56 гласуваха "против", един се въздържа. Очаквано върли врагове на проекта бяха представителите на БСП и ДПС, които патентоваха модела "Бисеров- Йовчев" през 2013 година. Въпросът е дали мнозинството от ГЕРБ, Реформаторския блок, Патриотичния фронт, АБВ и подкрепилите го депутати на Българския демократичен център на Бареков ще издържи до второто четене, или ще се разсъхне…