1.12.2014, Кирил Домусчиев, един от най-големите и проспериращи въпреки икономическата криза индустриалци у нас, беше избран за председател на Управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) за двегодишен мандат. Копирано от standartnews.com
Преди дни оповестихте, че отново притежавате 100% от капитала на "Хювефарма"? "Каква беше 2014-а за "Хювефарма" и за Вашия бизнес?
– "Хювефарма" непрекъснато се развива. Не мога да не съм доволен, тъй като и през отиващата си година отново отчитаме над 20% ръст на продажбите и около 27-28% – на оперативната печалба, като тази тенденция се запазва вече шеста поредна година. Купихме още един завод в САЩ – след този в щата Мисури вече притежаваме и завод за ваксини в щата Небраска. Годината наистина е много успешна и лично аз много се радвам, тъй като "Хювефарма" е една от компаниите, на които съм президент и които следя много изкъсо. Причина за тези успехи е фактът, че в "Хювефарма" сме събрали един изключително силен екип от българи и чужденци, които мислят и работят глобално. Перспективите за 2015 година са пак за един сериозен ръст.
– Имахте планове да построите или закупите нови заводи за компанията в Индия и Бразилия?
– В Индия построихме малък завод, който работи основно за нуждите на местния пазар. В Бразилия засега имаме фирма, която се занимава с регистрациите и дистрибуцията, т.е. – с търговската дейност. А иначе основното ни производство е съсредоточено в България и САЩ, а търговски фирми имаме в Китай, Русия и още няколко десетки държави в Европа и по света. Надявам се до няколко месеца да открием наша фирма с малка производствена мощност и в Турция.
– Как се развива другата Ваша голяма компания – Параходство "Български морски флот"? Започна ли фрахтовият пазар да излиза от кризата?
– Напротив – тази година беше още по-тежка за фрахта от миналата. Но аз съм доволен, тъй като компанията успява не само да се задържи на повърхността, но и да се развива добре най-вече благодарение на факта, че беше преструктурирана през годините след приватизацията. Успяхме да изчистим всичко излишно, като намалихме средната възраст на корабите от 23 г. след раздържавяването на около 8-9 сега. Тази година дори успяхме и да поръчаме още 6 нови кораба на обща стойност около 150 млн. долара.
– Какви? Пак бълкери (б.а. – за превоз на насипни товари)? И с какъв дедуейт (товароподемност)?
– Да, бълкери, около 43-хиляди тонни, но с нов дизайн, който беше разработен специално за нас в едно реномирано бюро във Финландия. Те са с нови, много икономични двигатели, което ги прави конкуретоспособни дори в такъв нисък фрахтов пазар като сегашния.
– Кога ще бъдат построени?
– От края на 2015-а година започват да излизат от корабостроителницата в Китай през около два месеца. Тази година успяхме да купим от чуждестранен корабособственик и един 42-хиляди тонен кораб, построен във Варна, който нарекохме "Мургаш".
– С колко кораба разполагате?
– С около 27-28 кораба с общ дедуейт около 800 хил. тона. Целта ни е флотът отново да достигне над 1 млн. тона дедуейт на средна възраст около 7-8 г., която с новите съдове дори ще стане още по-ниска. За 2015-а планираме да поръчаме още няколко кораба на стойност пак за около 150 млн. долара. Те ще са тип лейкъри (б.а. – с размери, позволяващи им плаване в големите реки, канали и езера в Северна Америка), по нов дизайн. Ние строим само нов тип кораби, по най-новите концепции, с много нисък разход, което ни дава един много добри дневен тайм-чартърен еквивалент. Това дава възможност тези кораби да се изплащат дори при сегашния нисък пазар, а при подобряването му – да бъдат много печеливши.
– В кой регион работите основно? В Атлантика?
– Където пазарът е най-добър. Основните ни пазари са в Атлантика, Балтика, по-малко – в Черно море. Мога да кажа, че независимо от тежките години, в които се намира шипингът, параходството се справя много добре, и това е не само мое мнение, но и на партниращите банки, които ни помагат за закупуването на нови съдове. След като се съгласяват да финансират строителство на нови кораби, това означава, че имат голямо доверие в нас, в начина, по който управляваме Параходство БМФ.