Кошмарът, наречен летен ремонт на пътищата, чука на вратата. Всъщност през седмицата строителният министър Лиляна Павлова и шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров обявиха неговото начало.
"Очаква ни горещо лято. Но тази година ситуацията ще е по-различна. За първи път от 20 години има допълнителни средства. Те са в размер на 100 млн. лв. и не са предвидени за кръпки на компрометирани след зимния сезон участъци, а за цялостно и качествено ремонтиране на старите отсечки от автомагистралите", заяви министър Павлова. Става дума за онези пари, които бяха осигурени по разпореждане на премиера Бойко Борисов за изкърпването на "Хемус" и "Тракия", след като уж нямаше откъде да се намерят.
Най-проблемни са виадуктите "Елешница" и "Бебреш" от ключовата артерия в Северна България, както и мостът на 67-я километър от аутобана за Бургас. Техният ремонт ще продължи през цялото лято дори и в разгара на туристическия сезон, като целта ще е да са готови,
преди да падне сняг. Всички останали участъци от "Тракия" и "Хемус" ще бъдат освободени от строителите след 1 юли, за да не се затруднява трафикът към морето.
На практика осигурените допълнително 100 млн. лв. надвишават в пъти целия досегашен бюджет на пътната агенция за зимно поддържане на всичките 20 хил. км републиканска пътна мрежа. И позволяват да се пренасочат средства от магистралите към шосетата от по-нисък клас. Реално агенцията ще разполага с 56 млн. лв. за текущ ремонт в идните месеци. От тях 9 500 000 лв. са вече инвестирани, като само през април са дадени 5 млн. лв. за рехабилитация на най-проблемните отсечки от първокласните пътища.
И министър Лиляна Павлова, и Лазар Лазаров обаче ще трябва много да внимават при избора на изпълнители и по-точно как те си вършат работата. За да се избегнат дефекти като на новия участък от "Тракия", който стана на вълни, а неотдавна и "Струма" се напука – в отсечката между Долна Диканя до Дупница. Такива гафове очевидно удрят много силно по егото на премиера Борисов.
"Некачествени магистрали ли? Те до вчера караха по коларски пътища, до вчера на Околовръстното от двете страни бяха бензиностанциите и вторични суровини и септичните ями течаха между тях, а сега ходят да намерят на стотиците километра магистрали, че някъде нещо е станало. Защо не говореха за Ботевградско шосе – беше такова… Я да видят Южната дъга (бел. ред. – на Столичното околовръстно шосе) как изглежда сега, как изглежда от другата страна откъм Кремиковци? Е, стига сега", заяви емоционално през седмицатa министър-председателят по време на своя телевизионна изява.
Реално погледнато, днес наистина се извършва сериозно инфраструктурно строителство. Както казва самият Бойко Борисов, "през последните седем години погледнете за какво става въпрос – какви мостове, какви тунели, какви насипи огромни… Стотици милиони кубически метра пръст се засипва и се прави". Само че е редно да се строи не само бързо, а и качествено. Дефектите означават, че са били спестени или качествени материали, или необходимите проучвания. И така пак стигаме до това, че част от парите не са отишли за пътища, а са изтекли в нечий джоб.
На фирмите, които се занимават със зимно поддържане на пътищата, са били изплатени 55 700 000 лева. "Това са средства за целия зимен сезон, който започна през ноември и завърши официално на 15 април. Но тъй като заваля сняг и след това, имаме допълнително разплатени дейности", заяви министър Лиляна Павлова. По думите ѝ са наложени санкции за 280 хил. лева на компании, които поддържат републиканската мрежа в областите Враца, Видин, Ямбол, Кърджали, Плевен, Смолян и Варна.