Всеки чиновник с нов компютър

компютри

Огромно количество компютри и периферни устройства се кани да купи Министерството на финансите. От изнемощелия инак държавен бюджет с лекота ще бъдат похарчени невероятните 9.5 млн. лв. за цялостно обновяване на ИТ оборудването във ведомството на Владислав Горанов. И това, при положение че само през последните две години бяха дадени над 3 млн. лв. за всевъзможни технологични джаджи, които да радват чиновниците. Но кой друг в държавата, ако не финансовият министър би могъл да намери толкова средства за подобни екстри? Пък и е добре приходната администрация да работи със съвременна техника, макар че у нас все още нито документите се четат в електронен вариант, нито официалната кореспонденция е онлайн, а за видеовръзки и конферентни разговори изобщо не може да се говори.

Нека видим обаче за какво точно ще отидат близо десетте милиона лева. Според документите на обявената обществена поръчка ще бъдат купени няколко хиляди устройства, разделени в отделни групи, така че в надпреварата да могат да се включат и по-малки играчи. Например първата позиция е за 955 настолни компютъра и 905 монитора. Предвидено е те да струват не повече от 1 473 960 лева. Но втората позиция вече е с бюджет от цели 5 686 800 лв., с които ще бъдат закупени 3385 компютърни конфигурации с 3535 монитора. Тоест, като теглим чертата, излиза, че ще се наддава за доставката на общо 4340 работни машини и 4440 монитора.

Отделно са лаптопите, които също ще са два вида. По-специалните ще са само 25 на брой. Те ще глътнат 45 600 лв. от предвидените средства, което означава, че средната цена на едни преносим компютър ще е над 1800 лева. За останалите 918 лаптопа са заложени 1 454 112 лева. В този случай средната цена излиза около 1580 лв., но трябва да се има предвид, че в поръчката са включени и 160 адаптера за захранване от автомобил (12 волта).

Други 852 хил. лв. са заделени за дисков масив Hitachi HUS VM, два броя SAN комутатори и един сървърен шкаф. Като условието е всички те да бъдат доставени най-късно 30 дни след подписването на договора с изпълнителите.

Няма как при такова изобилие да не се запитаме: кой точно ще ползва цялото това ИТ оборудване, след като на щат в Министерството на финансите се водят не повече от 650 души? Отговорът е колкото логичен, толкова и странен. Оказва се, че като добър началник Владислав Горанов е помислил и за подчинените си структури като Националната агенция по приходите и Агенция "Митници", които също ще получат от новите хай-тек устройства. Само че въпросните институции са второстепенни разпоредители с бюджетни средства и по правило сами си поръчват и плащат необходимите стоки или услуги. Проверка в регистъра на обществените поръчки показва, че през последните години, да речем, данъчните неведнъж са плащали стотици хиляди именно за компютри и периферна техника.

Впрочем, както вече казахме, и самото финансово ведомство не е спряло да харчи за технологични джаджи. Последно, само преди два месеца, бяха подписани няколко договора за общо около 1.4 млн. лева. По-голямата част от парите – 1 142 592 лв., бяха дадени на "Ай Би Ес-България" за доставката на 1082 настолни компютъра. Същата фирма взе и 57 хил. лв. за осигуряването на 50 лаптопа. По-малки договори за покупката на сървъри, скенери, таблети и принтери бяха сключени с "Контракс", "Прайм Технолоджис", "Индекс-България" и "Инсист сервиз".

Но това въобще не е всичко. На 10 декември 2013-а Министерството на финансите се споразумя с фирми като "Контракс", "Сиенсис", "Лирекс БГ", "Диджитек", "Стоун Компютърс", "Прайм Технолоджис" и "Парафлоу Комуникейшънс" за покупката на 85 настолни компютъра, 27 лаптопа, 75 монитора, 42 принтера, 20 скенера и шест копирни устройства. Цялото оборудване струваше на бюджета около 222 хил. лева. И то след като през октомври същата година бяха платени 1 022 883 лв. с ДДС на "Парафлоу Комуникейшънс", "Индекс България", "Контракс" и "Лирекс БГ" за 61 настолни компютърни системи, 13 сканиращи устройства, 10 преносими портативни скенера, 61 непрекъсваеми токозахранващи устройства, пет таблета, една мултифункционална копирна машина и оборудване за обработка, съхранение и репликация на данни. Няколко месеца по-рано пък бяха купени други 100 настолни компютъра, 35 лаптопа, 85 монитора, 45 лазерни принтера, 10 скенера, седем сървъра, три UPS-a и едно цветно мултифункционално устройство. За тях бяха броени над 300 хил. лв. на добре познатите вече "Контракс", "Сиенсис", "Лирекс БГ", а също и на "Диджитек", "Стоун Компютърс" и "Прайм Технолоджис".

Сметките показват, че за период от две години финансовото ведомство и подчинените му структури са купили 5667 настолни компютъра, 4600 монитора и 1058 лаптопа. И като се знае, че нормалният жизнен цикъл на тези устройства е около пет години, е интересно какво се случва със "старите"? Защото не ни се вярва всеки чиновник да трака на два компютъра едновременно.

"БАНКЕРЪ" отправи официално запитване към министерството за съдбата на машините – бракуват ли се, продават ли се и кой се грижи за заличаването на информацията в тях? Също така попитахме какво налага тяхната толкова честа смяна. От ведомството ни отговориха, че закупуването на нова техника се налагало от променените изисквания на софтуера към хардуера. "Поради обезпечаването на служителите в приходната администрация с компютри поетапно във времето различните доставки са с различни параметри, което е предпоставка за поетапна подмяна. Част от наличните конфигурации са на над осем години и със спирането на поддръжката на Windows XP през 2014-а те не са годни за ползване с по-новите версии на операционната система", обясниха подчинените на министър Горанов.

Колкото до подменената техника, според чиновниците тя била морално и физически остаряла, което я правело негодна за експлоатация и подлежала на бракуване. Машините, които все пак можели да се използват, се дарявали на бюджетни организации, чиито хардуерни потребности се покриват от параметрите на подменената техника. От финансовото министерство уверяват, че "при сваляне от експлоатация на компютърна конфигурация заличаването на информацията в нея е грижа на съответните екипи по поддръжка на ИТ ресурсите и се извършва съгласно утвърдените вътрешноведомствени процедури".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Одобрявате ли въвеждането на предмет "Религия и добродетели" в училищата?

Подкаст