От неправителственото сдружение "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт" изпратиха до медиите нарочно гневно писмо, с което остро протестират срещу решението на Столична община да нареже за скрап годни за използване автобуси „Икарус”. Сдружението разполага с документ с номерата на предвидените за нарязване автобуси „Икарус”, които вместо да бъдат реновирани или най-малкото оставени като музейни и атракционни експонати и да привличат туристи – така, както се случва във Виена, Будапеща и на други места, по всяка вероятност ще станат плячка на фирмите за скрап. „Нашата инициатива многократно алармира в последната 1 година за случващото се рязане на подвижен състав в Столичния авто – и електротранспорт (бяха нарязани 40 броя български трамваи, а бяха закупени едва 20 бр. полски). В проекта за закупуването на нови тролейбуси беше записано, че: „Чрез новите тролейбуси ще се намали размерът на тролейбусния парк” , пишат още от инициативата.
Същото се случва и в автотранспорта с унищожаването на емблематичните автобуси „Икарус” модел 280. Те продължават да се експлоатират успешно в Унгария, и там има цели клубове по интереси, които колекционират подобни превозни средства, а и самите общински и държавни власти насърчават запазването на стар подвижен състав. Там могат да бъдат видени автобуси отпреди Втората световна война. В София, от друга страна, имаме запазени само 3 трамвая отпреди 1944 г. Нямаме запазен нито един автобус от тези, които са се движили в София отпреди 1980 г. Нямаме запазен и нито един тролейбус от тези, които са се движили отпреди 1980 г.
„Ние настояваме в Столична община и Столичен автотранспорт да бъде извършен публичен одит с поканени независими експерти, които да оценят дали всички автобуси действително са изцяло амортизирани и невъзможни за ремонт, или за пореден път се извършва „захранване на определени кръгове от фирми”, пишат още от НПО.
Според тях продължава да не се коментира въпросът защо нито едно от депата/гаражите на Столичен електро/автотранспорт не е със закрити халета. Това означава колосално пилеене на обществени средства, тъй като превозният състав е изложен на всякакви метеорологични условия (дъжд, сняг, лед, вятър) и се износва и поврежда много по-бързо, отколкото ако би бил поставен на сухо и закрито.
София е може би единствената европейска столица с подобно отношение към подвижния автобусен, тролейбусен и трамваен парк. Интересното в този контекст е, че за сметка на това за метровлаковете са осигурени такива закрити халета. „Можем ли да считаме, че съдбата на Икарусите (издържали над 25 години по разбитите софийски улици и без необходимата поддръжка и резервни части) ще последват и новите автобуси, които бяха закупени наскоро? Показателно е, че автобуси, закупени от Столична община през 2003 и 2005 г., вече са тежко амортизирани и със системна липса на поддръжка”, казват още от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
Скандална е реакцията на Транспортната комисия към Столичен общински съвет, където въпросът е бил разискван, без вносителите да бъдат известени и поканени, за да защитят позицията си. Съответно, решението за нарязване на подвижен състав е било потвърдено, като евентуално бъде запазено по едно превозно средство от всеки вид. Опитът от запазването обаче на един-единствен екземпляр се е показал като неуспешен в София, защото много бройки трамваи, които са били обявени за музейни, впоследствие са нарязани на скрап. В момента например София няма нито един брой от българските трамваи „ДТО”, произведени преди 1944 г., като 2-та музейни експоната са били откраднати от депото преди повече от 10 години”, завършва писмото