Интеграцията на ромите е основен проблем на образованието

Тодор Танев - министър на образованието

Интеграцията на ромите е един от основните, дори един от двата или трите, най-важни въпроси в сферата на образованието. Това каза от трибуната в Народното събрание по време на петъчния парламентарен контрол просветният министър Тодор Танев. 

Той отговори на въпрос на депутата от Реформаторския блок Димитър Делчев какви мерки предприема Министерството на образованието и науката (МОН) за приобщаването на ромския етнос у нас. Питането на депутата бе в контекста на напрежението в Гърмен и столичния квартал "Орландовци". Танев отбелязва, че неговото ведомство се заминава с въпроси, които пряко засягат далечното бъдеще на страната, а един от тях е какъв ще бъде етническия състав на България след време

"Въпросът с интеграцията на ромите е стратегически и то повече от всички други", отбеляза министърът. Той коментира, че дотук по него не е направено много и се е действало с методите на "пръчката и захарчето", чрез полиция и с плащането за прочетена книга, които не са дали никакъв резултат не само в България, но и в чужбина. За сметка на това обаче са се изразходвали много средства, включително и от редица неправителствени организации.  

Танев все пак подчерта, че у нас има и добри практики за интегриране на ромите като в Каварна и Самоков.  

"Образователната политика е насочена към всички деца, но ние трябва да разглеждаме ромските с тяхната собствена култура, защото опитът да ги направим "наши" или "други" никъде няма успех. Затова трябва да гледаме по нов начин и да използваме тяхната култура и добрите примери базирани на зачитането на тази разлика между нас и тях", подчерта Танев. Той със задоволство съобщи, че на интернет страницата на МОН вече е публикувана Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, които се радвали на огромен интерес. 

Той все пак коментира, че резултатите от действията днес ще станат ясни чак след години. А едно от решенията за интеграцията на ромите е още от 3-5-годишна възраст децата да бъдат включени в системата на образованието. 

"Най-важното е да се създаде специална среда в училищата, специално обучение на учителите в такива райони, каквито в момента почти не се правят. Работа на психолози и експерти, цялостни действия, които да подпомогнат с ноу-хау местните власти. Разчитаме, че това ще предизвика ефекта на снежната топка и че първите ще увлекат следващите след тях", коментира още Танев, който завърши с фразата "Кога, ако не сега? И ако, ако не аз?".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че масовите назначения без конкурс в бордовете на държавните фирми трябва да продължават?

Подкаст