Комбинираният терминал за железопътен и автомобилен транспорт край Пловдив, станал известен като новата "Сточна гара", върви към концесия. "БАНКЕРЪ" научи, че само преди броени дни транспортното министерство е започнало процедурата за изготвяне на необходимите за целта технически, финансово-икономически, правен и екологичен анализ. Съоръжението се строи с държавни и европейски пари.
Терминалът има стратегическо разположение – в близост е до гара Тодор Каблешков, която е част от железопътен възел Пловдив и се намира на магистралния жп коридор София – Пловдив – Свиленград. А с построяването на "Дунав мост 2" и на тунела "Мармарай" под Босфора реално се създават необходимите предпоставки за осъществяване на директни превози от Западна Европа към Средна Азия и Близкия изток.
Самата "Сточна гара" струва над 12.38 млн. лв., като половината от тях са осигурени по старото издание на оперативна програма "Транспорт". Изпълнителят – "Трейс Груп", започна работа по проекта в средата на юни, но от документацията става ясно, че вече има готови обекти: върху площ от 71.4 дка са разположени площадка за товарене и разтоварване на контейнери от вагон на камион и обратно, жп коловоз, площадка за складиране на контейнери. Обособени са места за повредени контейнери и техника, за хладилни товари, както и контролно-пропускателен пункт, паркинг за товарни и леки автомобили и тревни площи.
Построена е едвуетажна административна сграда, където ще се оформят документите на превозвачите. В нея има още заседателна зала, директорски кабинет и офис помещения, които ще ползват спедиторските фирми.
Задачата на бъдещия концесионер оператор ще бъде да оборудва тази сграда, както и да избере подходящата техника за построените вече бензиностанция, автомивка и компресор.
Очертава се доста странна картинка – държавата строи един нов терминал с европейски пари, но… бърза да го даде на частен стопанин да го управлява и да печели от него. Обаче ако не успее да завърши съоръжението до края на тази година (когато изтича срокът за усвояване на европейските средства, отпуснати за строителството), ще се наложи тя да върне финансовата помощ от Брюксел.
Дали тази картинка ще съвпадне с разбиранията за икономическа ефективност и ще бъде ли полезна за държавата ще стане ясно след изработването на четирите споменати вече проучвания. Ключов за концесията обаче ще е финансово-икономическият анализ. Той трябва да съдържа първо анализ на интермодалния пазар – основни конкуренти, цени и търсене на извършваните услуги при управлението и поддържането на концесионния обект. На следващо място по значение са прогнозите за направените разходи по години – за инвестиции в машини, съоръжения и технологично оборудване, за въвеждане в експлоатация, за управление и за поддържане на обекта на концесията, както и за очакваните приходи от експлоатацията на обекта.
Изпълнителят на финансово-икономическия анализ ще трябва да прецени и необходимото финансиране (чрез собствен капитал или заеми), да предложи оптималния срок на концесията, да прогнозира рисковете при осъществяване на публично-частното партньорство, да определи вътрешна норма на възвръщаемост, сегашната нетна стойност и срока на откупуване на инвестициите. И в крайна сметка да предложи вида, размера и начина за плащане на концесионното възнаграждение, както и срока за отдаване на обекта в частни ръце.
Редно е обаче да отбележим, че поне в първия етап на експлоатация на терминала – от 2016-а до 2027 г., разходите на бъдещия стопанин едва ли ще са особено големи – съоръжението е почти готово и отговаря напълно на европейските изисквания за осъществяване на интермодални превози между два вида сухопътен транспорт. Едва след запълване на капацитета му – след 2028 г., е предвидено разширение в съществуващите граници на терминала и развитие на предлаганите услуги в него.
Тепърва обаче ще се види какво ще покаже финансовият анализ. Засега е ясно, че транспортното министерство иска той да включва поне три сценария. Първият – т.нар. "нулев" вариант, изглежда абсурден. При изградено и пуснато в експлоатация съоръжение и проведена концесионна процедура нито един инвеститор не проявява интерес.
Вторият вариант трябва да включва минимален размер на средствата, които трябва да бъдат вложени за въвеждането в пълна експлоатация и за управлението, и поддържането на терминала за срока на предоставената концесия.
Последният задължителен сценарий ще е оптимистичен и ще разглежда предложение за значителен размер на инвестициите в резултат на повишеното търсене на интермодални услуги от страна на превозвачи, спедиторски фирми и др. Наред с това, след като бъде изчерпан проектният капацитет за обработка на товари на интермодалния терминал, ще бъдат подновени и модернизирани някои от съществуващите активи при запазване и разширяване на предназначението на обекта на концесията.
Техническият анализ пък ще трябва да формулира изискванията, свързани с националната сигурност и с отбраната на страната, а също и онези за опазване на околната среда, на човешкото здраве, за защитените територии и т.н. В него ще трябва да се определят технико-икономическите показатели на обекта на концесията, необходими за изготвяне на финансово-икономическия анализ плюс предложение за инвестиционна програма. Ще трябва да се обследват и обосноват възможни алтернативи за териториалния обхват при бъдещо развитие на обекта – увеличаване на концесионната площ, изключване от концесията на имоти, собственост на други юридически и физически лица и присъединяване на нови терени, сгради и съоръжения към обекта на публично-частното партньорство.
Това изискване е в пряка връзка и с правния анализ, където основен акцент ще е да се изяснят по безспорен начин собствеността и статутът на всички имоти (сгради, съоръжения, прилежаща инфраструктура, и т.н.), намиращи се както в концесионния обект, така и в съседство (явно с оглед неговото бъдещо разширяване). Транспортното министерство изисква още да се изследва необходимостта от извършването на отчуждавания и ако се установи подобна нужда, изпълнителят ще трябва да мотивира сроковете за провеждането им, както и правните възможности за отчуждаването.
За всички тези проучвания, заедно с екологичния анализ ще бъде платена сумата от 66 хил. лв. без ДДС. Предложенията могат да се подават до 7 септември, а ден по-късно ще стане ясно и името на победителя. В рамките на 40 работни дни след това ще бъдат представени и окончателните доклади.