Стари хитрини за новите участъци на „Струма“

Пускането на новата отсечка от "Струма" улесни шофьорите.

Досущ като таралежа от баснята с трите хитринки  продължава да действа правителството с големите пътни проекти. Оказа се, че новите участъци от магистрала "Струма" ще бъдат изградени по любимата и в предишния мандат на Бойко Борисов  формула – с авансово финансиране от бюджета до получаването на зелена светлина от Европейската комисия. Механизмът бе задействан на 16 септември. Тогава кабинетът даде съгласие Управляващият орган на оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (2014 – 2020 г.) в транспортното министерство да подпише договор с Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на дейностите по лот 3.1, лот 3.3 и тунела "Железница".

Целият трети лот е критичен за аутобана към Гърция, тъй като ако не бъде изграден до края на новия програмен период, ще трябва да връщаме средствата и за останалите три участъка (първият и четвъртият вече са в експлоатация, а вторият трябва да бъде пуснат идния месец). Конкретно лот 3.1 е с дължина от 12.6 км и включва участъка от Благоевград до Симитли. Фаворит е благоевградската  фирма "Агромах". Тя води обединението "АМ Струма 3.1", в което влизат още "Пътища Пловдив груп", "Пътища Пловдив", АБ, "Хидрострой" и "Алве консулт". Консорциумът получи максималните 100 точки за техническата си оферта и изпревари конкурентите си – сдруженията "Магистрала Струма 3.1" ("Трейс груп холд" и "Пътища и мостове") и "Струма – лот 3.1", ("ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой 92" и "Геострой"). Така, независимо че предложената от него цена – 139 млн. лв., бе по-висока от тази на другите двама кандидати, той спечели поръчката заради механизма за избор, при който не се гледа най-ниската цена, а икономически най-изгодната оферта.

Отделно ще се изгражда тунелът "Железница", който е с приблизителна дължина от 2 километра. Тръжните документи за строителството му вече са готови и са изпратени за предварителен контрол в Управляващия орган на оперативната програма и в Агенцията за обществени поръчки. Очаква се същинските процедури да започнат до две-три седмици.

Лот 3.3 пък обхваща участъка от гр. Кресна до началото на изградения лот 4 от автомагистралата при Сандански и е с дължина 23.6 километра. Най-вероятният строител на това трасе ще е консорциумът "Струма – Лот 3.3", съставен от "ГБС Инфраструктурно строителство", "Пътстрой – 92", "Главболгарстрой" и "Геострой". Той даде най-ниска цена –  213 144 512 лв. (без ДДС), която може да се увеличи максимално до 234 123 012 лв., а получи и максималните 100 точки за техническото си предложение. И така изпревари конкурентите си  ДЗЗД "ПСТ Струма 3" ("ПСТ груп", "Рутекс", "Понсстройинженеринг") и обединение"АМ "Струма" ("Трейс груп холд", NGE contracting – Франция, "Пътища и мостове").

Най-проблематичен е лот 3.2 от "Струма". Първоначално там трябваше да бъде изграден огромен 15-километров тунел. Но впоследствие, след протести на пътния бранш, визията на управляващите се промени и в крайна сметка се стигна до варианта да се използва сегашното трасе, само че с множество по-малки тунели, мостове и виадукти. Сега в ход е проектирането, което се предвижда да приключи през ноември, след което ще бъде подаден формуляр за кандидатстване за изграждането и на този участък.

На 16 септември ни споходи и друга "магистрална" новина. От Агенция "Пътна инфраструктура" пуснаха частично движението по новия пътен възел, който се изгражда на кръстовището на Софийския околовръстен път с бул. "Сливница" и е част от проекта за рехабилитация на Западната дъга от столичния ринг. В експлоатация бе въведено лявото локално платно, осъществяващо директната връзка с Калотина.  Дотогава трафикът преминаваше двупосочно в дясното платно, което в пиковите часове предизвикваше сериозни задръствания. Иначе общата дължина на отсечката е 3 км и включва изграждането на два пътни възела с две естакади, два моста над река Какач, реконструкция на съществуващото кръстовище на бул. "Сливница" и кръгово кръстовище с бул. "Царица Йоана". Проектът обаче може отново да не бъде завършен в уречения срок – 31 октомври. 

"С пускането на движението ще се отвори фронт за работа по довършването на естакада „Сливница“. С повишена мобилизация и на удължен работен ден се работи по цялото трасе на обекта. Ангажирани са 45 души, 21 строителни машини и 25 товарни автомобила. Целта е да се навакса забавянето, причинено от дългите отчуждителни процедури и проведените археологически разкопки. Изпълняват се изкопни и насипни работи, изграждат се дренажи, отоци и канал за дъждовни води, нови тръбни мрежи, както и шумозащитна ограда. Полага се циментова стабилизация и асфалт. За нуждите на обекта с пълен капацитет  работи асфалтова база с производствен капацитет 1100 тона на ден", "рапортуват" оптимистично от пътната агенция. Все пак от там се застраховаха, че само при добри климатични условия асфалтополагането, поставянето на мантинелите, знаците и маркировката ще приключат до 31 октомври.

 

Намерения
 
До 2020 г. ще бъдат изградени  635 км пътища, а над 17 хил. км шосета от I, II и III клас ще бъдат рехабилитирани. Това предвижда  стратегията за развитие на пътната инфраструктура и средносрочната оперативна програма за изпълнението й до 2022 г., приети през седмицата от Министерския съвет. Сред приоритетите на управляващите са завършването на автомагистралите "Хемус", "Струма", "Марица", "Черно море" и "Калотина".

Стратегията съдържа и анализ на състоянието на републиканската и общинската пътна мрежа, общата дължина, амортизационното състояние,  статистика и прогноза за трафика и интензивността на движението и др. Предвидени са и необходимите законови промени, които да са в съответствие с увеличения брой на моторните превозни средства и тяхната товароносимост.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че осезаемото увеличение на цените при хранителните продукти е обосновано?

Подкаст