Големите компании често променят каталога на продуктите си, докато "растат". Огромните приходи ги стимулират да заделят все повече средства, за да установят какво точно искат потребителите. Популярната верига кафе-шопове Starbucks изобщо нямала идея да предлага сладки бутилирани "фрапучина", докато била малко магазинче на сиатълския пазар Пайк Плейс. Сега обаче този неин артикул е познат в целия свят. Други мегакомпании пък започват да произвеждат нещо, а след това по естествен път, заради срив на пазара, фалит или по други причини, се ориентират към коренно различен продукт. Понякога марката се движи близо до своята първоначална версия, но в други случаи промяната е толкова драстична, че от някогашната бизнес идея остава само история.
Sears
Въпреки че напоследък усилено се плъзга по наклонената финансова плоскост, Sears си остава една от най-големите вериги магазини за техника, трайно завзела американските "молове". В мегашоповете се продава всичко – от хладилници, през "бягащи" пътечки до мотоциклетни части на доста сносни цени. Но преди възходите и паденията си Sears е било малко дюкянче, търгуващо с часовници чрез поръчка по пощата. Фирмата R. W. Sears Watch Company е основана през 1886-а от Ричард Сиърс, който изпращал цъкащите машинки на клиенти, които давали заявките си с писма. Година по-късно Сиърс наел Алва Рьобък, за да поправя развалените часовници. След това предприемачът продава компанията, но си запазва успешния бизнес модел. Двамата с Рьобък основават нова фирма – Sears, Roebuck and Company, която се разраства бързо, тъй като предлага доставка на широк диапазон от евтини стоки. Каталожната търговия им позволява да спечелят пазарен дял във фермерски градчета и села, където хората нямат достъп го големи магазини. През 1925 г. Sears открива първото си депо, след което си осигурява почетно място в почти всеки търговски център в САЩ.
Lysol
"Ох, това нещо пари!". Репликата е харектерна за всяко момиче, използвало Lysol в началото на ХХ век. Сега популярната серия почистващи препарати се прилага като средство за предпазване от нежелана бременност, а резултатът е няколко смъртни случая и множество натравяния. Преди стотина години ефективните контрацептиви като презервативи и диафрагми били не само скъпи, но контролирани от медицинската индустрия. Тогава на пазара се появил Lysol, широко рекламиран като топпродукт за "дамска хигиена". Във времената, когато темата "секс" била табу, много дами разбрали погрешно посланието и използвали субстанцията не по предназначение. През 1953 г. крезолът в химическата формула на лизол е заменен с ортохидроксидифенил, а препаратът е "препрограмиран" за почистване на порцелан и като средство срещу тения. Въпреки това творението на Lehn and Fink все още се продава с "хигиенното" мото, а дезинфектиращите кърпички на компанията са препоръчвани за "вътрешно" почистване.
Old Spice
Една от най-успешните рекламни кампании се нарича "Как би могъл да ухае твоят мъж". Тя е на козметичната линия Old Spice и е видяна от над 50 млн. души в YouTube. Повечето дами може би си спомнят за красивия тъмнокож мъж на бял кон, приканващ ги да вземат "два билета за нещо, което обичат". Това е отправка към чистата проба мъжественост, възможна само ако използвате душ гела на Old Spice. А сега, внимание – Old Spice е марка, създадена за дами, а не за големи и космати мъже. Първият продукт на компанията излиза на бял свят през 1937-а и е наречен Early American Old Spice for women. Линията за силния пол излиза само година по-късно, а господата от всички раси и народности се оказват по-ревностни фенове на бранда от американските домакини.
National Geographic
Легендарното списание, което познаваме от панорамните изображения със свръхвисока резолюция и невероятните "живи" текстове с природонаучна тематика, някога е било "малотиражка", излизаща на тримесечие и предназначена само за най-умната част от американското общество. На 27 януари 1888-а във Вашингтон, окръг Колумбия, е основано Националното географско дружество с цел "развитие и разпространение на географски познания". Сред неговите членове са видни юристи, учени, военни, учители, картографи и финансисти, които се обединяват, за да насърчават открития и изобретения и да изследват климата. Повече от десет години National Geographic прилича на специализиран вестник, в който преобладават техническите скици и дългите, помпозни статии по банални теми. Едва в началото на XX в. редакторите започват да публикуват снимки, които бързо надделяват над скучните текстове. Единственото нещо, което е останало днес от някогашния National Geographic, е жълтата рамка на страниците и огромното любопитство към случващото се по света. Но едва ли някога списанието отново ще публикува материал за състоянието на почвата на отделните континенти. То отдавна е фокусирано върху изчерпателните и актуални статии, които интерпретират динамичните световни промени през призмата на личния опит, съпроводени от легендарни фотографии.
BMW
Основана през 1916-а от сливането на Rapp Engine Works и Otto Aircraft Works, Bavarian Motor Works, или накратко BMW, стартира като производител на… самолети. Баварците правели доста добър бизнес през Първата световна война, доставяйки двигатели за германските бомбардировачи. Но след загубата на Германия Версайският договор от 1919-а забранява на държавите от Централна Европа да произвеждат самолети. Така BMW губи основния си източник на приходи и по неволя започва да сглобява мотоциклети. Този сегмент присъства в портфолиото на компанията и до днес, но автомобилите на BMW са тези, които стават символ на бързина, изящество и комфорт. Първата кола, направена в заводите на известния производител, е мъничкият модел 315 Dixi. Той бил дребен и евтин, предназначен да задоволи нуждите на страна, чиято икономика е съсипана от изтощителната война и последвалите почти непосилни репарации. Въпреки че BMW-тата винаги са се славели с мощните си двигатели, някак си е трудно да си представим тази компания да е правела бойни самолети, предназначени да печелят войни.
Cosmopolitan
В наши дни Cosmopolitan, наричано галено "космо", е списание предимно за младите дами, които искат да научат 700 секси трика, за да ги прилагат в спалнята на ленивите си гаджета. В началото обаче списанието било изтънчено и за отбрана публика. Първият брой на The Cosmopolitan Magazine излиза през 1886-а като четиво за мода, домашен декор, готварство и други хобита. Само две години по-късно издателят му Schlicht & Field’s фалира и марката е продадена на Джоузеф Нютън Хелък. Той го превръща в литературно списание с уклон към фантастичните сериали и ревютата на нови книги. През 1889-а кормилото поема Джон Брисбън Уолкър, който включва в съдържанието кратки разкази и пътеписи, акцентиращи върху социалните реформи и образованието. Чак през 1965-а писателят Хейли Гърли Браун, популярен с романа си "Сексът и самотното момиче", купува списанието и му дава познатия днес облик. Cosmopolitan приема мотото "забавни, смели, жени", а на кориците му започват да се появяват сладурчета в коктейлни рокли.
Coca-Cola
Coca-Cola, без никакво съмнение, е най-популярната безалкохолна напитка в света. Дори да не е най-консумираният, това определено е най-разпознаваемият бранд. Напитки като Pepsi успешно конкурират "колата" на вкус, но оригиналът е силно пристрастяващ. А дали този ефект не се дължи на щипка… кокаин? Малцина знаят, че формулата на напитката е взаимствана от популярен сред богаташите във Франция коктейл, в който се смесва сладко вино със забранения наркотик. Тъкмо това започва да произвежда доктор Джон Пембъртън в дома си в Атланта, Джорджия, и фирмата му бързо просперира. За нещастие на Пембъртън с промяна в местните щатски закони алкохолните напитки са забранени и продуктът му става нелегален. За да намери "вратичка" в закона, докторът прави сладък безалкохолен сироп, миксиран с кокаинов разтвор, популяризирайки го с рекламата: "Coca-Cola – напитката на спокойните въздържатели!" Малко е трудно да си представим как "адската" смес между кофеин и кокаин може да предизвика "спокойствие". Въпреки че днес Coca-Cola е любимата напитка на малчуганите, преди почти от сто години тя определено е била "само за възрастни". Миксът бил толкова силен, че можел да накара всеки "да полети" като балон към небесните видения. И определено не се е "връзвала" с обедното меню на "Макдоналдс".