ШАМПАНСКО??????????

 Ето и резултатите, като най-отгоре са сложени вината с най-висока оценка, а отдолу са подредени вината, които са дефектни и не трябва да се продават:

Edoardo Miroglio

Brut

 

Edoardo Miroglio Brut, изба „Едоардо Миролио” край Сливен. Снимки: e-vestnik

Изба „Едоардо Миролио” край Сливен
Цена 19,54 лв. в „Метро”, около 23 лв. в магазините.

Коркова тапа.
Светлозлатист, жълт цвят, с лек розов нюанс. Средно фини мехурчета, има дълга игра.
Интензивен аромат, свеж, треви, цитрус, билки, синьо сирене, банан, дрожди, солено минерален нос.
Вкус свеж, цитрус, минерали, грейпфрут, сурови ядки, хляб, леко тяло, балансирано, овладяна киселина, хубав финал.
Оценка 86 точки.
(Оценката е приблизително 4,75 по шестобалната система, по която сме оценявали в e-vestnik при предишни дегустации)
——————————————————

1939 Khan Krum

Chardonnay Extra Brut

 

1939 Khan Krum, Chardonnay Extra Brut, изба Хан Крум. Снимки: e-vestnik

Изба Хан Крум. Цена 19,39 лв. в „Метро”, около 22 лв. в магазините. Произведено по оригинална технология за шампанско, ръчно.

С коркова тапа.
Златист цвят, блестящ. Дребни мехурчета с интензивна игра. Класически шампанско нос, фин аромат, с добра интензивност, мая, хляб (дрожди), жълт плод, печени лешници, бисквита, круша, сметана.
Свеж вкус, нотки на препечена филия, цитрус, зелена круша, лимонов пай, има баланс в тялото. Завършва фино с жълт плод, бишкота, цитрус, кроасан, свеж финал.
Оценка: 85 точки
(Оценка 4,75 по шестобалната система). Не е включена оценката на госта Коста Канариев, защото той работи за фирмата производител. Така или иначе, при сляпата дегустация той даде по-висока оценка на пенливото вино на „Едоардо Миролио”.

——————————————————–

Magura

Brut

 

Magura Brut, изба Магура, с. Рабиша. Снимки: e-vestnik

Изба Магура, с. Рабиша. Цена 16,90 лв. в „Била”.

Коркова тапа. Правено е по оригинална технология за шампанско.
Златист цвят, бистър. Кратка игра, бързо отшумява, няма мехурчета. Слаб аромат, бързо изчезва, усеща се мая, тесто, пресен хляб (дрожди). Леко тяло, вкус на пресен хляб, свеж, минерален, щипе приятно, леко високи киселини, относително добър баланс, леко пикантно, отшумява бързо на финала.

Оценка: 82,85 точки
(Оценка 4.25 по шестобалната система)
——————————————-

Christa
Muscat

 

Christa Muscat, Винпром Търговище. Снимки: e-vestnik

Винпром Търговище. 3,06 лв. в “Метро”, около 3,70 лв. в магазините. Името и шрифтът, с който е изписано на етикета, имитират наименованието на популярното през годините “шампанско” “Iskra”.

Пластмасова тапа.
Обобщени, оценките ни за него са:
Блед цвят, златист, бистро.
Плодов аромат, свеж, винен нос, жълта круша.
Пени се много само в първите секунди, отделя едри мехурчета, което не е типично за пенливо вино. Бързо се успокоява и после няма игра, мехурчета.
Свеж, плодов вкус, мускатов, леко пикантен накрая, приятно щипе в устата, но остава усещане за ябълков сок и леко сладникав послевкус на евтино вино.
Оценка: 80,66 точки
(Оценка 3,50 по шестобалната система).
—————————————————-

Etiquette

Platinum Brut

 

Etiquette Platinum Brut, Винпром Чирпан – Novico Nord. Снимки: e-vestnik

Винпром Чирпан – Novico Nord. Цена 14 лв. в „Метро”, около 16 лв. в магазините.

Светлозлатист цвят, Слаб към среден аромат, плодов. Големи и средни мехурчета, разпръснати. Играта затихва бързо.
Много леко тяло. Много сухо. Щипе приятно, но беден вкус, бадем, праскова, марципан, не добре балансирано. Лека горчивина в завършека.
Оценка: 80,57 точки
(Оценка 3,50 по шестобалната система).

——————————————–

Cio Cio San

Dry

 Cio San – Dry, “Винекс Славянци”. Снимки: e-vestnik

“Винекс Славянци”. Цена 4,78 лв. в “Метро”, около 5,60 в магазините.

Пластмасова тапа. Не гръмна при отварянето.
Златист цвят, зелен нюанс.
Слаб аромат, безличен. Бързо отшумява след отварянето, не искри, няма мехурчета.
Много леко тяло, плодов вкус, ябълка, усеща се окисление. Остра газировка.

Оценка: 79,5 точки.
(Оценка 3,25-3.50 по шестобалната система).

————————

Lyaskovets

Brut

Lyaskovets Brut, Винпром Лясковец. Снимки: e-vestnik

Винпром Лясковец.
Цена 6,06 лв. в „Метро”, около 7 лв. в магазините.

С коркова тапа. Въпреки че имаше налягане, тапата беше здраво набита, не можа да излезе с дърпане, отчупи се главата й и трябваше да го отворим с тирбушон.
Златист цвят с развитие. Няма игра на мехурчета,
Слаб аромат, винен нос, розова вода, одеколон, сладки подправки, смола, хвойна, гъба.
Леко тяло, смолисти нотки, приятен вкус, но не прилича много на шампанско, липсва газировка, съмнение за дефектна бутилка.

Оценка: 78,5 точки, но трима не дават оценки, поради съмнения за дефектна бутилка.
(Оценка 3,00 по шестобалната система).

————————————————-

Вина, които не стават за пиене, дефектни

Cio Cio San

Brut

 

Cio Cio San Brut, “Винекс Славянци”. Снимки: e-vestnik

“Винекс Славянци”. Цена 5,69 лв. в “Била”.
Пластмасова тапа.
Бледо, бистро, почти безцветно. Бързо се успокоява и няма игра на мехурчета. Слаб аромат, усеща се лавандула, бонбони. Вкус плодов, но окислено, химически тон, усеща се неприятна газировка, тонове на гнила ябълка. С две думи – дефектно вино. Не се препоръчва.
Оценка: 67,8 точки. Един не даде оценка, определи го като дефектно вино, което не става за пиене и не трябва да се оценява.
(Оценка 2.00 по шестобалната система).
——————————————-

Christa

Dry

 

Christa – Dry, Винпром Търговище. Снимки: e-vestnik

Винпром Търговище. 3,36 лв. в “Метро”, около 4 лв. в магазините.

Пластмасова тапа. Не гръмна при отварянето.
Развит златист цвят, наситен. Слаб аромат, изветрял. Малко след отваряне престава да искри, няма мехурчета.
Вкус – усещане за газиран сок, окисление, нечист тон на мръсен канал в завършека.

Оценка: 66,33точки.
(Оценка 2.00 по шестобалната система)
—————————————-

Iskra
Semy dry

 

Iskra Semy dry, Винпром Чирпан – Novico Nord. Снимки: e-vestnik

Винпром Чирпан – Novico Nord. 2,86 лв. в “Метро”, около 3,40 лв. в магазините.
Пластмасова тапа, не изгърмя при отварянето.
Златист цвят, слаб аромат. Няма игра, мехурчета. Окислено вино, лимонено-ябълков вкус, усещане за газиран сок, изветряло.
Оценка: 66,33 точки, дефектно.
(Оценка 2.00 по шестобалната система).

———————————————

Iskra

 

Iskra, Винпром Лясковец. Снимки: e-vestnik

Винпром Лясковец. 2,68 лв. в “Метро”, около 3,20 лв. в магазините.
Пластмасова тапа, не изгърмя при отварянето.
Жълтеникав, златист цвят, развит. Слаб аромат, усещане за газиран ябълков сок. Утихва бързо след наливане, не искри, няма мехурчета. Много леко тяло, няма усещане за вино, прашно, изветряло, газиран сок.

Оценка: 61 точки, дефектно.
(Оценка 2 минус по по шестобалната система).

В заключение:

Всички вина бяха купени от „Метро”, само два вида – „Magura Brut” и „Cio Cio San Brut” бяха от „Била”. Тоест – не може да се каже, че са застояла стока в някой магазин от миналата година. Но ни направи впечатление, че 2-3 от по-евтините пенливи вина бяха бутилирани преди 2 години. С евтините пенливи вина качеството е непостоянно. В други години други марки са излизали по-нагоре в класация при дегустация (Виж тук и тук дегустации на шампанско в e-vestnik в предишни години, включително и чужди марки).

Освен дегустираните тук евтини пенливи вина по 3-5 лв., на пазара се продават и още няколко вида на цена и под 3 лв. Те са газирано бяло вино, някои от тях може да са със задоволителен вкус, дори по-свеж от някои от показаните тук, но не са истинско естествено пенливо вино.

Речник за надписите на етикета на шампанското

Dry – сухо (англ.)
Semi dry – полусухо (англ.)
Sec – сухо (фр.)
Demisec – полусухо (фр.)
Trocken – сухо (нем.)
Dolce – сладко (итал.)
Prosecco – сухо (итал.)
——–
Brut – сухо (това понятие за “сухо” се използва специално за пенливи вина. Сравнено с обикновените вина, такова вино е по-сладко, не е сухо)
Brut zero – тип шампанско, по-сухо от горната категория
Extra brut – още по-сухо, съдържание на захар от 0 до 6 г на литър.

КОМЕНТАРИ: Това е българското шампанско. Има още 2-3 вида на същия винпром Чирпан – на ТИМ. И един-два вида на винпром Ямбол – на Пещера. И действително само първите три, показани в класацията тук, стават за пиене. Точно те са правени, както се прави шампанско – ръчно, с преточване, втора ферментация в бутилката, замразяване и т. н. Не е чудно, че са по 16-20 лв.

-Който няма критерии за вкус, задължително търси гаранции в цената.

Нека да напомним, че такова нещо като "българско шампанско" няма. Според законодателството на Европейския съюз, само вината произведени по традиционната технология във френската област Шампан могат да се наричат "шампански" вина. Останалите вина са "пенливи".

…..

Мое – НЯМА ПРАЗНИК БЕЗ ШАМПАНСКО

Най-напред едно уточнение – популярното наименование “шампанско” за пенливите вина у нас е два пъти погрешно. Първо – шампанско се наричат само вината от областта Шампан във Франция.
Второ – т. нар. шампанско се прави по сложна и трудоемка класическа технология, при която на виното след известно отлежаване му се добавя захарен сироп и то ферментира втори път в бутилката, газира се по естествен път, извършват се многократни процедури на въртене на шишетата под различен ъгъл, изстудяване, за да се избистри и т. н. Сложните операции правят най-добрите вина шампанско като “Дом Периньон” да струват около 300 лв. бутилката, а “по-нормалните” – 50-60 лв. Пенливи вина от други области в Европа, правени по тази класическа технология, струват дори до 12-13 лв. на пазара у нас.

Който е ценител, обаче, да му мисли. Изборът е голям, цените са от 12-13 лв. до 500 лв.

Като сухи се определят вина с ниско съдържание на захар (до 5 г на литър). Колкото повече е съдържанието на захар (гроздова или вкарана допълнително) в едно вино, то се нарича полу-сухо, полу-сладко, сладко.

Класация

1. Magura dry – Магура Средна оценка: 3,83
Цена: около 18 лв.

 

Magura brut – Магура. Цена около 18 лв.

В момента единственото българско “шампанско”, тоест пенливо вино, което се прави по технологията на шампанското и ферментира в бутилка. През годините български изби са опитвали да правят отделни серии пенливо вино по класическа технология, чрез ферментация в бутилка, но рядко. Прекалено скъпичко е.

`

2. Искра, бяло, винпром “Лясковец” Средна оценка: 3,67
Цена: около 3 лв.

 

Искра, бяло, винпром “Лясковец”
Цена: около 3 лв.

Най-популярното, най-масово българско пенливо вино. На пазара се продават имитации на “Искра” със сходни наименования от различни винпроми. Традиционното е само от винпром “Лясковец”. Естествено газирано, но не в бутилката, както е класическата технология на шампанското, а в танкове, с което се обяснява ниската му цена. Както се вижда от оценката, “Искра”-та се нарежда сред по-скъпите, не на последно място заради добре налучкания масов вкус на българина.

3. Fontana Fredda Asti dolce Средна оценка: 3,64
Цена: около 18 лв.

6. Magura – Магура – червено dry Средна оценка: 3,5
Цена: около 20 лв.

 

Магура червено Цена: около 20 лв.

Вариант на класираната на първо място “Магура”, само че направено с червено вино. Цената му е бая високичка. За масовия вкус е добро, но ценителите не могат да му дадат висока оценка.

`
7. Bulgara brut Средна оценка: 3,33
Цена: 9-10 лв.

 

Bulgara brut Цена: около 9 лв. в магазините

Пенливо вино по традиционна технология, произведено във винпрома в “Чирпан”.

………….

По-значително производство на пенливо вино започва около 1535 г. в областта Лиму. Името на монаха Дон Пиер Периньон се свързва с подобряване на технологията на производство на шампанско и за неговото качество. Едва в края на 17 век методът за производство на пенливи вина става известен в Шампан и с използването на изобретените в Англия по-масивни бутилки към 1700 г. се ражда първото шампанско пенливо вино.

Шампанско вино в България

За първи път производството на българско шампанско вино се по­ставя през 1951 година. С решаването на тази задача се заемат Винарски институт -София, Лозаро-винарски институт-Плевен и катедрата по винарска технология при ВИХВП-Пловдив. Изследванията и технологичното проучване на промишлените сортове грозде в нашата страна, почвените и климатичните условия, динамиката на захарите и киселините установяват, че района на град Лясковец е подходящ за производство на шампански виноматериали. Виноматериалите са свежи, с подчертан плодов аромат, хармонични и с приятен вкус.

Установената подходяща суровинна база и наличието на специални хладилни помещения към Лозаро-винарската кооперация „Пчела“,основан през 1934 година, наследник на която е „Винпром „- Лясковец, определят първата база за производство на пенливи вина. Така през 1955 година в гр. Лясковец започва производството на българско шампанско по класически/бутилков/ метод, като същата година са произведени първите 18 000 бутилки. През следващите години непрекъснато се увеличава ръста на производство, като се въвежда и периодичен резервоарен метод.

Пазар на ръба на празника

Дек.2012 Капитал, Продажбите на пенливи вина в България са със силно изразена сезонност, а навиците на потребителите се променят бавно

Всички обичат пенливо вино, но го консумират основно на специални празници. Това е обобщението на търговците по отношение на българския винен пазар. Въпреки сериозният подем в консумацията на вино в България през последното десетилетие секторът на пенливите вина остава сред най-бавно растящите у нас с пазарен дял около и под 1%. Хубавата новина е, че за няколко години рафтовете на специализираните обекти и големите търговски вериги се обогатиха значително и вече се намират предложения от повечето големи страни производителки на вино с мехурчета както от Стария, така и от Новия свят. Разви се и асортиментът от видове и марки газирани вина.  Въпреки това засиленото предлагане не е точно пропорционално на търсенето – обемите на продажби все още са ниски, макар да има развитие в сравнение с времето преди 5 или 10 години. То остава и със силно изразена сезонност – основно около коледните и новогодишните празници.
Причините за това според търговците се крият, от една страна, в липсата на традиция към пиенето на пенливо вино в България. Навиците от миналото, когато "шампанско" се пиеше ритуално и на изключително отбрани поводи – сватба, годишнина и, разбира се, Нова година, отмират трудно. От друга страна, десетилетната хегемония на няколко нискокачествени български марки си е казала думата и масовият български потребител няма усещане, че пенливите вина са вина с изключителни и уникални вкусови качества.
Резултатът от всичко това е, че българският консуматор страда от два сериозни стереотипа по отношение на пенливите вина: а) българското е лошо и б) чуждото е  хубаво, но скъпо. Воден от тези разбирания, той няма рефлекса дори да се загледа в щанда с пенливи вина, да потърси съдействие и информация от консултантите и продавачите и в крайна сметка да установи, че: а) вече има качествени български естествено пенливи вина и б) чуждото присъствие е разнообразно, а цените са подходящи за всички – от 8 до 800 лв.
Промяната може да се случи, ако търговци, вносители и производители вложат усилия и средства за маркетинг, реклама и повишаване на информираността. Явно обаче ще мине още време, докато дойде ред младият български винен пазар да бъде запознат с пенливите вина и да ги оцени подобаващо.
Топлият фронт
Освен отявлен ръст на продажбите около новогодишните празници търговците в специализираните магазини забелязват и друга тенденция от последните години – лятото донякъде нарастват и продажбите на леките и свежи италиански вина като просеко и плодовото фраголино. Просеко бе сред първите чужди пенливи вина, които си пробиха път в България, и днес присъства в голямо разнообразие на цени от 10 до 30 лв., а потребителите вече го познават добре. Те обаче остават сравнително резервирани към френските кремани – качествени пенливи вина от същия ценови сегмент, произведени извън Шампан.
В тази ценова група е и австрийският сект, както и сравнително новата на нашия пазар испанска кава. Тя рядко оставя консуматорите безразлични, споделят търговци – или им допада много, или никак. Засега продажбите й са движени от любопитството и не може да се установи трайна тенденция. Предложенията от Новия свят са сравнително малко – единични марки и производители от Нова Зеландия, Австралия и ЮАР също в средния ценови сегмент – около 20 лв.
Що се отнася до шампанските, в България са представени поне 30 производители, сред които и най-популярните като "Рьодерер", "Кристал", "Круг", "Дом Периньон", "Мъм", "Мое Шандон", "Вьов Клико", "Тетанже" и т.н. Обемите на продажби обаче са силно ограничени – все пак говорим за цени от 60 до 800 лв.
И студеният пазар
Не са по-различни тенденциите и на студения пазар – в заведенията. И тук промяната се случва бавно. Пенливите вина се съчетават лесно с храна и мястото им в ресторантите е естествено, въпреки това много малко предложения намират място във винените листи – най-често просеко, едно или две български предложения, по-рядко кава или креман. Скъпите ресторанти, разбира се, имат и поне едно шампанско в листата. Клиентите обаче най-често прибягват до пенливото вино само когато обядът/вечерята е с повод, споделят ресторантьори. Освен това инициативата за това никога не идва от мъжете – в България силният пол пие приоритетно червено вино (ако въобще пие вино), а бялото и пенливото вино счита за женско питие. Дори марки като италианското "Ферари" не са в състояние да привлекат интереса му.
В нощните барове в България шампанско или друго пенливо вино винаги се е поръчвало само от заможни хора, и то с цел демонстрация на социален статус. Питейните заведения обаче вече правят опити да помислят и за "обикновените" посетители – с чаша просеко или пенлив коктейл през лятото, а отскоро плахо експериментират и с малки бутилки пенливо вино.
Българското производство
Българските производители на вино с мехурчета по класическата технология все още се борят на пръстите на едната ръка. Единствената изба със стари традиции е "Лясковец" – създателят на непретенциозната "Искра". "Лясковец" обаче произвежда и висококачествени брут пенливи вина, които почти изцяло се изнасят. Друг производител, който печели все повече признание и отличия за вината си, е "Едоардо Миролио" с Brut – от пино ноар и шардоне, и Rose – 100% пино ноар. От тази година "Миролио" предлага и Zero – пенливо вино без добавена захар. За първа година и "Домейн Бойар" се включват с пенливо вино от серията Next 20 Years – Chardonnay Brut 2010. Пенливо вино от 100% шардоне има изба "Хан Крум" – от юбилейната серия "1939". Последният производител на вино с мехурчета по шампанския метод е изба "Магура", чиито вина отлежават при постоянна температура и влажност на въздуха в пещерата "Магура".

Няма празник без шампанско!!!

За пенливите вина няма нито повод, нито сезон

Слави Райчев, сомелиер в ресторант Shades of Red на "Гранд Хотел София"

Чашите
Пенливо вино се сервира в тесни и дълги (flute) чаши. Плитки и широки (coupe) чаши бяха популярни в миналото, но вече не са актуални. Причината не е просто мода, а фактът, че във високите и тесни чаши мехурчетата се задържат по-дълго и правят напитката, а и церемонията по пиенето й още по-красива.
Температурата
Шампанското, съответно пенливото вино, се поднася с температура 6-8 С, но при някои вина с по-плътно тяло е по-подходяща 8-10 С.

Храната

Пенливите вина са подходящи и като аперитив, но и в комбинация с многобройни храни.

Коктейлите

Пенливото вино е участник в немалко на брой коктейли, обикновено в комбинация от плодови ликьори или пасирани плодове. Понякога се добавя и други вид алкохол – например бренди. Трите най-класически и най-популярни коктейли с пенливо вино са "Кир роял" – шампанско и ликьор Creme de Cassis, италианският "Белини" – комбинация от просеко (или друго пенливо вино) и нектар от праскови, както и "Шампейн" – шампанско с ангостура битер, бренди, бучка захар и портокал за декорация.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст