Аптеките SOpharmacy са конкурентни на най-добрите на Запад

софармаси

Дейвид Коулс е един от най-високо котиращите се здравни експерти в международен мащаб. Понастоящем е главен изпълнителен директор на авторитетната Ceuta Capability Group, която предлага професионални консултации на компании от здравния сектор по целия свят. Той има 30-годишен опит на управленски позиции в здравеопазването, продажбите и логистиката. Визитката му е впечатляваща – мениджмънт директор в Unichem, Avicenna и DHL, отговорник за глобалната стратегия за развитие на Alliance Boots, председател на Британската асоциация на търговците на едро във фармацията и много други ръководни длъжности на най-високо ниво.

Дейвид Коулс оглавява екип от експерти, които подготвят "пазарния дебют" на иновативни вериги аптеки в много европейски държави. А SOpharmacy е един от любимите му проекти.

 

Г-н Коулс, след 30-годишен опит на ръководни позиции в сферата на здравеопазването, фармацевтичния бизнес, логистиката и консултантската дейност останаха ли за Вас предизвикателства в професията?

– Да се надяваме, че не са останали много предизвикателства. Удовлетворен съм, че на всеки етап от професионалната ми кариера успях да приложа знанията и уменията си така, че да помогна на добри бизнес начинания да открият нови перспективи и хоризонти за развитие. Започнах в маркетинговия отдел на известна британска компания за производство на бисквити, впоследствие преминах в сектора за търговия с хранителни стоки на дребно. Там научих много за продажбите и дистрибуцията на продукцията. Като маркетингов директор бях отговорен за разработката на концепции за нови обекти, за дългосрочното планиране, за организацията на пласмента и за рекламата. После преминах в сферата на логистиката и оглавих  подразделението на DHL за Великобритания и Ирландия. Именно логистиката ме доведе в здравеопазването – в Alliance Boots отговарях за позиционирането на компанията на динамично развиващи се пазари като тези на Турция, Китай и скандинавските държави. Последната засега спирка в кариерата ми е консултантската дейност в здравеопазването, в която Ceuta Capability Group е един от лидерите в световен мащаб. Тази длъжност в голяма степен обединява целия ми професионален опит и дава реален облик на това, което съм правил, знам и мога.

Вие играете ключова роля в разработването на редица международни проекти за нови аптеки, които търсят своята ниша на специфични пазари. Различава ли се българският аптечен пазар от тези в страните от Западна Европа и има ли модерни тенденции в търговията на дребно с медикаменти?

– Спецификата на фармацевтичните пазари до голяма степен зависи от това в каква бизнес среда съществуват и работят те. Не е тайна, че свободата за инициатива в някои страни е ограничена от действащото законодателство. Друг ключов момент е до каква степен аптеките са фокусирани към интересите на клиента или към това стриктно да следват класическите канони в бранша. В някои държави аптекарите се придържат строго към предписанията по рецепта, консервативни са, не мислят за креативното развитие на бизнеса или какви нововъведения могат да направят. И въпреки това имат лоялни клиенти, които откриват предвидимост и стабилност в такъв тип бизнес. От друга страна, виждаме много динамично развиващи се пазари, където ключово е комплексното обслужване на клиента, постоянното надграждане, внедряването на модерни технологии и последните постижения на фармацията. Това е бизнес, който е добре позициониран днес, но в същото време е абсолютно подготвен и за предизвикателствата на утрешния ден.

Този тренд е много ясно изразен в Западна Европа. Във Великобритания аптеките вече имат обществени и социални функции. Те не са мястото, където просто влизаш и си купуваш хапчета. Там се предоставят здравни услуги. Подобни политики се стимулират от правителството, отделя се голямо внимание и на превенцията. В исторически план у нас съществува традицията държавата да поема част от стойността на медикаментите и да регулира ценовата политика и маржовете на печалба така, че продуктите да са по-достъпни. Но това се случва във все по-малък обхват. Новите тенденции са кабинетът да субсидира аптеките, които правят мониторинг за употребата на медикаменти от техните клиенти или изследват влиянието на иновативните лекарства върху конкретна таргет група. Подпомага се и професионалната консултация – как да бъдат използвани нови медикаменти, които при неправилна дозировка могат да бъдат опасни за здравето. Финансиране получават и аптеките, които предлагат сезонни противогрипни ваксини. Дискусията е в коя посока да се продължи развитието. Аптеките вероятно ще станат нещо като вход в здравната система. Идеята е, ако те боли глава, порязал си се или имаш охлузване, да не тичаш към болницата или личния си лекар, а да отидеш в аптеката. Там ще ти помогнат със съвет и ще предложат необходимия продукт.

Държавата е заинтересована и помага на аптеките да общуват активно с клиентите, тъй като това е финансово изгодно за нея. Колкото повече хора получат квалифицирана помощ в аптекaта, толкова по-малко от тях ще влязат в болница, където лечението е в пъти по-скъпо. Това е промяна на здравния модел, при който аптеките поемат основния поток от пациенти и възрастните хора с по-леки оплаквания. Така се облекчава пренатоварената здравна система и се пестят пари.

Разбира се, този "директен" метод на този етап няма как да бъде приложен в България. Но ние, заедно с експертите от екипа на "Софарма Трейдинг", се постарахме да използваме някои от най-позитивните моменти в проекта SOpharmacy. Например да следим динамиката на развитието на пазара, да знаем във всеки един момент какво търсят клиентите, да ги консултираме професионално и да им предоставяме разнообразни услуги.

Бизнес моделът на аптеките SOpharmacy е новаторски за нашата страна. Бихте ли разяснили с какво се отличава той от това, което предлагат останалите играчи на българския пазар?

– Най-важната част от концепцията за аптеките SOpharmacy е, че те са насочени изцяло към интересите на българския потребител. Никой не може да каже, че сме взели нещо наготово и сме го интегрирали тук. Напротив, направихме редица предварителни проучвания, анкети и разговори с потенциалните клиенти, за да установим каква е динамиката, с която се развива българският аптечен пазар. Много добре си спомням, че първото нещо, което направихме, е да моделираме приветлива касова зона, която е по-отворена и достъпна. Така постигаме свободна комуникация и активно взаимодействие между фармацевта и потребителя още от мига, в който той прекрачи вратите на SOpharmacy. Поставихме специален акцент и върху подготовката на персонала. Хората ни са обучени да са приветливи и дружелюбни, да създават позитивна атмосфера, а клиентите да се чувстват комфортно и да знаят, че ще открият каквото търсят. Фокусирахме се и върху това фармацевтите ни да са много добре теоретично и практически подготвени. Цялостното оформление на аптеките следва очакванията и изискванията, поставени от клиентите ни. Много по-лесно е да се ориентираш в обстановка, когато вътрешното пространство е подредено тематично според категориите на продуктите. Следваме нуждите на клиентите, които влизат в аптеките, търсейки подходящи витамини, препарат за отслабване или имуностимулант на билкова основа. Когато влязат в SOpharmacy, те се ориентират лесно към съответния раздел и правят избора си от това, което предлагат всички производители в дадената продуктова група. Категорийният мениджмънт е много сложна математическа система. Това е съвкупност от усъвършенствани концепции за групирането на продуктите и позиционирането им според начина, по който пазаруват клиентите в дадената продуктова група. В този смисъл е възможно да има подредба и по бранд, но всичко зависи от редица сложни изчисления и наблюдения на потребителското поведение.

Друго голямо преимущество на SOpharmacy от клиентска гледна точка е, че ние продаваме на много достъпни цени и предлагаме постоянно на клиентите си атрактивни предложения с детайлно описание на ползите за тях.

И не на последно място, много важно за клиентите е да получат професионален съвет. Затова в SOpharmacy сме предвидили обособено място за лични консултации, където клиентите могат спокойно да получат различни съвети.

Колко време отделихте на изследванията как пазаруват клиентите Ви и за подготовката на персонала?

– За мен лично този процес е съвсем естествен. Първата ми работа в маркетинг проучванията бе насочена именно към нагласите на потенциалните клиенти, а след като се насочих към "чистия" маркетинг, преминах задълбочен курс на обучение. Логично бе това да е и отправната точка, от която стартира проектът SOpharmacy. Тренировъчният курс за персонала ни продължи в рамките на четири месеца, преди аптеките да отворят. Но това не е затворен процес и обучението им продължава. Редовно правим мониторинг на представянето им и ако открием, че те не покриват стандартите ни в някои насоки, провеждаме допълнителни курсове. Така помагаме на нашите хора да се чувстват абсолютно пълноценни в работата си. Което е нов подход за българския фармацевтичен пазар, тъй като не всички обръщат достатъчно внимание на стандартите при обслужване на клиентите. Между другото, това не е "български феномен". В някои държави фармацевтите не обичат да общуват с клиентите, просто си стоят зад щанда и се чувстват дискомфортно, когато им се наложи да комуникират. Другаде персоналът е позитивен и приятелски настроен и ви помага с избора по цялата територия на аптеката. Ние избрахме посоката на непосредственото общуване. Има аптеки във Великобритания, които тренират хората си по пет години – за техническия аспект на работата, медикаментите, диагнозите, как да администрират процеса на лечението. Но те не покриват тези много важни неща от реалния живот.

Три месеца след като двете "пилотни" аптеки на SOpharmacy отвориха врати, Вие сте тук. Доволен ли сте от първите отчетени резултати?

– Абсолютно съм доволен от това, което виждам. Най-важното е, че получихме положителния отзвук от клиентите ни, към който се стремяхме. Направихме маркетингово проучване за работата на аптеките в София и Пловдив и резултатите са направо невероятни. От българската агенция, провела изследването, ни казаха, че за пръв път виждат толкова високи резултати за стартиращ бизнес. Това е фантастична новина за целия екип, работил по проекта SOpharmacy. Около 97% от анкетираните посочват, че след като за пръв път са посетили SOpharmacy, смятат отново да ползват услугите й. Един от най-важните показатели за устойчивостта и жизнеността на един бизнес е отговорът на въпроса: "Бихте ли го препоръчали на приятел?". Нормалният рейтинг е около 10%, а ние имаме положителен отговор от половината потребители. Имаме и много положителни асоциации – хората свързват SOpharmacy с "доверие", "приятни емоции" дори с "любов". И това е естествено – аптеките са позитивни, светли, декорирани в жизнерадостни цветове, много е лесно да се пазарува. Това е и силна разлика с разпространените практики на пазара да се "крият" медикаментите в стоманени шкафове зад стъклото на касовата зона, съответно и да не се демонстрира особено дружелюбно отношение към клиентите.

Кои са ключовите фактори за успеха на нов бранд аптеки? При успешно разработена концепция за какъв период могат да се върнат инвестираните средства?

– Стремежът на всеки бизнес е да си възвърне инвестицията, защото това е финансовият аспект на процеса. При нас това ще се случи, ако отговаряме на всички изисквания на клиентите си и имаме гъвкава политика по отношение на маржовете на печалба. Тогава хората ще идват по-често при нас и ще харчат повече пари. Освен това, когато зад гърба си имаш финансово стабилна и успешна компания като "Софарма Трейдинг", можеш да изградиш нещо устойчиво в дългосрочен аспект и да се фокусираш върху потребностите на клиентите.

Къде във Вашето портфолио от успешни начинания нареждате проекта SOpharmacy и защо?

– На самия връх. Това, което създадохме, надмина дори и най-смелите ни очаквания. А в този иновативен сектор това е сериозно постижение. Ако можехме да вземем SOpharmacy и да я "преместим" на някои от западноевропейските пазари, тя пак ще бъде сред лидерите в бранша. Ако се абстрахираме от спецификите на различните пазари, аптеките SOpharmacy без проблем могат да се съревновават с най-добрите на Запад. Когато започнахме работата по проекта с хората от екипа на "Софарма Трейдинг", установихме, че те знаят много на теория, но има какво да научат по практическата част. Сега е точно обратното – българският екип вече много добре управлява този бизнес и има усет къде трябва да се направят подобрения, за да бъде той още по-успешен.

В каква посока според Вас трябва да се развива бизнес стратегията на SOpharmacy?

– След като проектът е толкова успешен, не е необходимо да се правят генерални промени. Веднага си мисля за възможността SOpharmacy да открие аптеки в други райони на България. Това е естественото развитие на тази концепция, насочена към глобално присъствие на пазара.

Доколко важни за развитието на една съвременна компания в здравния сектор са планирането и иновациите?

– Много важна, тъй като днешното вече е остаряло утре. Например, ако имаш две аптеки и днес отваряш трета, тя вероятно ще бъде по-добра в някои аспекти на подредбата на продуктите, на обслужването, на комуникацията с клиентите. Естествено, това ще стане, ако имаш работеща система за наблюдение на предпочитанията на клиентите. Мисля, че екипът на SOpharmacy е чудесно подготвен и знае в коя посока да направи следващата стъпка в иновациите.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст