Навлизането на шведската верига магазини за домашно обзавеждане ИКЕА у нас (през септември 2011 г.) раздвижи търговията с мебели, от което най-голяма полза извлякоха потребителите. А всички фирми, които търгуват с такива изделия, предприеха (доброволно или принудени от конкуренцията) какви ли не нови маркетингови ходове за запазване на клиентите си. В мебелния бранш у нас отчитат, че навлизането на шведите е довело до преструктуриране на пазара, но прогнозите за тотален фалит на българските мебелни фирми не се сбъднаха. "Българските производители постигнаха същото качество и дори по-ниски цени от тези, които предлага ИКЕА. По отношение на дизайна изделията също отговарят на продуктовата гама на шведския гигант", потвърди Елица Ненчева, изпълнителен директор на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
Десетина български фирми се ползват от привилегията да си партнират тясно с шведите. Мястото им в асортиментната листа на шведската верига беше потвърдено и през лятото на миналата година, когато самият Кампрад дойде в България и се срещна с премиера Бойко Борисов и с икономическият министър Лукарски. Придружен от екип свои мениджъри, той се срещна с българските си партньори и потърси нови в различни сектори у нас. След кризата този бизнес се съживява и Ингвар Кампрад отново се обръща към старите си партньори. За целта икономическото ни министерство му е представило списък с 30 мебелни фирми.
Българските производители са познати в ИКЕА с изделията си още отпреди 25 години. Първата, започнала да работи с тях е старозагорската "Средна гора" АД. И в момента десетина наши предприятия изработват изделия от стомана, дърво и текстил за шведската верига магазини. Всички те са преминали през специален подбор и се конкурират с компании от цял свят – по цени, по качество, по обем и по ритмичност на доставките. Схемата на работа е изпитана – шведът кредитира фирмите, а те изпълняват поръчките по неговите правила.
В момента ИКЕА купува от български фирми продукция за 140 млн. евро. След посещението на Кампрад у нас оборотът може да се увеличи с още 18-20 млн. евро, ако бъдат разработени одобрените 51 нови изделия, съобщиха от компанията.