Дизеловите коли получиха индулгенция

скандал-volkswagen

По всичко личи, че въпреки огромното обществено недоволство, европейската автомобилна индустрия няма да изпие до дъно горчивата чаша след скандала с Volkswagen. Разработеният план за временно повишаване на емисиите азотни оксиди от дизеловите двигатели ще влезе в сила, след като през седмицата Европейският парламент отхвърли опита за налагане на вето върху него. Проекторезолюцията за забраната, изработена от комисията по околна среда, не мина "на косъм" – 317 депутати гласуваха "за", 323 "против" и 61 "въздържал се".

"След като комисията по околна среда подкрепи налагането на вето, имаше интензивни преговори с Европейската комисия и държавите членки и накрая  успяхме. Сега имаме ясен ангажимент за преразглеждане с конкретна времева рамка, която ще намали максималните допустими стойности на емисиите до нивата, одобрени от законодателите. Предвижда се и предложение за дългосрочна реформа на режима на ЕС за одобрение на автомобили, както поиска парламентът. Заради това аз приветствам отговорното решение на пленарното заседание, което ще ни позволи да продължим с процедурата за изпитване на емисиите при реални условия и да намалим емисиите на азотни оксиди от автомобилите, които в момента са 400-500% над официалните граници. Ние избегнахме несигурността, защото сега автопроизводителите имат стриктни срокове. В Европа ще имаме по-добро качество на въздуха за гражданите, без да губим работни места", заяви италианският евродепутат  от ЕНП  Джовани Ла Виа.

След скандала с Volkswagen се разбра, че манипулациите на тестовете от страна на автомобилните компании са били обичайна, но невинаги и незаконна практика. Оказа се например, че производителите рутинно са премахвали стандартно оборудване за намаляване на масата на колата при тестовете и са използвали износени гуми, което е позволено от европейските правила. Тестването на двигателите при студено време също е позволена тактика. Сега обаче с т.нар. втори пакет за тестове производителите получават сериозна отсрочка. Той бе одобрен през октомври 2015-а и целта му е да се установят отделяните вредни емисиите при реални условия. Но тези изисквания няма да бъдат въведени веднага, а на два етапа. Като първа стъпка производителите ще трябва да сведат от септември 2017-а  емисиите за новите си модели до коефициент от 2.1 (или 110% над официалните граници), а за всички произвеждани от тях коли – от септември 2019-а.

На следващия етап, от януари 2020 г., споменатият коефициент трябва да бъде сведен при новите модели до 1.5 (50% над официалните граници), а за всички автомобили – от януари 2021-а. Колкото до коефициента на съответствие за броя твърди частици, той тепърва предстои да бъде определен. 

Според Еврокомисията временно увеличение на допустимите емисии се налага, за да се решат някои технически проблеми в преносимите системи за измерването им, а и поради невъзможността емисиите на дизеловите автомобили, които в момента са в производство, да се намалят в краткосрочен план.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще успее ли ГЕРБ да състави правителство с първия мандат?

Подкаст