Нормалните цени на горивата трябва да са като във Варна

Министерство на икономикатаПресконференцияТрайчо Трайков - министър на икономиката

За да са нормални цените на горивата, трябва да са горе-долу като тези във Варна. Това каза енергийният експерт Трайчо Трайков, който е бивш министър на икономиката, енергетиката и туризма в първия кабинет "Борисов" и настоящ столичен общински съветник от Реформаторския блок. В ефира на бТВ той коментира темата заедно с говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гавраилов.

Още вчера "Банкеръ" написа, че у нас горивата се продават против всякаква пазарна логика. Преди година (1 февруари) бензинът за литър у нас се е продавал за 1.88 лева, след като барелът е струвал 90.8 лева, а вчера, когато барелът се продаваше за 52 лева, плащаме по 1.93 лева за литър. В чии джобове отива разликата от цената на бензина?

"Виждате как една бензиностанция във Варна промени нещата и всички започнаха да се съобразяват с нея. Много сланина има още в тези цени. И на други места има такива независими бензиностанции", посочи Трайчев.

По думите му цените на горивата в България са третите най-високи от 28-те страни в Европейския съюз (ЕС) и с 10% над средните на пазара. "Изпреварват ни Малта и Дания, без акцизи и ДДС. Електроенергията пък е най-евтината в ЕС и с 40% по-евтина от средното за Съюза и пак имаме претенции към цената", посочи общинският съветник. 

"Ако високите разходи за местното производство бяха проблем, както се твърди, то той би трябвало лесно да се реши чрез внос, тъй като местното производство е по-малко от половината от пазара, който се продава в България. Така че явно на вноса му се пречи или не е възможен", подчерта Трайков. Според него трябва да се направи проверка в две насоки – собствеността на акцизните складове, през които трябва да мине горивото, преди да стигне до бензиностанциите и за договорки между продавачите на дребно.

На въпрос може ли пазарът да сработи така, че да има конкурентна среда и цени, Трайков посочи, че "всички от доста време чакаме секторния анализ на КЗК".

"Анализът е към финала си. От началото на годината беше променен Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и ни беше дадена възможност да работим с осигурителна и данъчна информация" отговори му говорителят на КЗК Марио Гавраилов. "Имаме обещанието и очакваме да получим в изключително експресен порядък информация от данъчните и от митниците. Така ще имаме възможност да погледнем на този пазар и от друга страна – от гледна точка на информацията, която има в държавните органи. Създали сме организация в момента, в който получим тази информация, максимално бързо да приключим анализа", обеща той. 

По думите му е заблуждение, че ако КЗК заключи, че има картел на пазара за горива и наложи големи глоби, това незабавно ще повлияе на цените.  "Ще има глоба, която ще влезе в бюджета, но това не означава, че цените ще бъдат повлияни моментално", охлади надеждите на шофьорите Гавраилов. Трайков обаче контрира: "10% глоба върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка, т.е. ще им стане по-евтино да играят по правилата". 

Според Гавраилов в условията на пазарна икономика няма институция, която да пита даден търговец защо продава на определени цени. Вариантът е както на пазара на електроенергия – да има държавна намеса. Това е въпрос на политически избор. Всяка регулация на свободен пазар минава през държавна намеса. 

На въпрос колко трябва да паднат цените, за да са нормални, Трайков отговори: "при всички положения трябва да е под средното за ЕС без ДДС и акцизи, или горе-долу това, което виждаме във Варна".

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст