Глътка въздух за столичани

Китайски автобус

След десетилетията, през които се давим в непробиваемия смог над столицата ни, "гарантиран" до голяма степен и от автобусите на градския транспорт (които още преди десетилетия трябваше да бъдат пенсионирани), през това лято общинското дружество "Столичен автотранспорт" се кани да ни даде глътка въздух.

Тази седмица Столичният общински съвет даде зелена светлина на кмета Йорданка Фандъкова да подпише споразумение за извършване на капиталов трансфер от Столичната община към общинското еднолично акционерно дружество "Столичен автотранспорт", във връзка с доставката на 110 броя единични автобуси и специализирано оборудване към тях на обща стойност 33 436 087 лева. По този начин завършва тежката и мъчителна процедура по доставката на новите автобуси, която се проточи близо две години.

Столичани отдавна можеха да се придвижват комфортно, ако не беше "спазването" на стария български обичай "не е важно на мен да ми е добре, а на Вуте да му е зле". Точно този ни манталитет забави доставката на новите автобуси. Причината беше поредната мъчителна административно-съдебна сага около обществената поръчка за доставката им, спечелена от китайската фирма "Джънджоу юйтун бус ко. Лимитид".

Тя реално трябваше да е приключила още в края на миналата година, когато Върховният административен съд отхвърли жалбата на третия класиран в състезанието – компанията "Ивеко" (Iveco Czech Republic AS) – тя се опита да оспори резултата от конкурса пред всички възможни институции и по този начин забави доставката им с година.

През септември чешката компания успя да постигне частичен успех в това си "начинание". Едно решение на Комисията за защита конкуренцията отмени избора на доставчик и чрез него се опита да отстрани класираните на първо и на второ място кандидати, за да може третият ("Ивеко") да спечели. Въпреки че предложената от него оферта беше с близо 8 млн. лв. по-висока от тази на китайската компания. Висшите ни магистрати обаче пресякоха мерака на чехите, като взеха окончателно и безапелационно решение в края на миналата година.

Историята на тази процедура

Тя беше обявена преди близо две години. В състезанието участваха 10 производители от Китай, от Турция, Чехия, Полша и Германия. До отваряне и на ценовите им оферти стигнаха шест от тях. Четири от участниците (чешката "Сор Либхави" ООД, турската "Отокар Отомотив Ве Савумна Санайи", китайската "Хайгер бус компани лимитед" и турската "Анадолу Исузу Санайи Ве Тиджарет") бяха отстранени поради различни пропуски.

Основната тежест в офертите на участниците се падаше на предложената цена – тя формираше 60% от крайната оценка в обществената поръчка. Останалите 40% даваха техническите характеристики на предложените автобуси. Крайното класиране постави на първо място китайската "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид". Тя предложи цена с 10 млн. лв. по-ниска от прогнозната стойност на търга – 43 млн. лева.

Никой от останалите участници в надпреварата не намери основания да оспори избора. Единствено "Ивеко“ продължи да атакува класирането. Първо, представителите й обясняваха пред Комисията за защита на конкуренцията, че в офертите на първите две компании липсвала документация и имало разминаване между реалните технически параметри на автобусите им и в описанието в каталозите. Комисията още тогава отхвърли повечето мотиви на "Ивеко". Но странно защо прие този за несъответстващите технически параметри и върна конкурса за ново класиране. Според нейното решение първите двама участници – "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" и турската "Карсан Отомотив Санайи Ве Тиджарет", трябвало да бъдат отстранени от търга заради… неизрядна документация. Така казусът стигна до Върховния административен съд, който обаче отмени това решение.

Целта на общината, когато обяви поръчката, беше с новите автобуси да се обслужват линии, които все още са дадени на концесия на частни фирми. Столичният общински съвет по това време взе решение да не подновява договорите за линиите 30, 42, 54, 68, 84 и 90 (две от които се обслужват от "МТК транс", а останалите – от "Карат – С"), а да ги даде на "Столичен автотранспорт". И именно, за да отговори адекватно на този ангажимент и да достави нужните й автобуси, общинската фирма проведе обществената поръчка.

Но тъй като

към днешна дата стана доста "модерно"

да се прекратяват обществени поръчки (независимо от съдебните искове след това и съответното плащане, което по правило идва от нашия джоб), преди седмица се заговори, че нищо чудно  някой отново да се опита да се възползва от ситуацията и да се опита да провали и този шанс на столичани да се возят в нормален обществен транспорт, а не да имат усещането, че са на сафари…

С решението си от тази седмица Столичният общински съвет очевидно парира тези мераци и на практика пристъпи към изпълнението на договора между "Столичен автотранспорт"  и китайските производители.

"Джънджоу Юйтун Бус Ко. Лимитид (Юйтун)" e китайска компания, част от холдинга „Джънджоу Юйтун Груп”. "Юйтун", е дружество, специализирало се в разработването, производството и продажбата на широка гама от автобуси, в това число дизелови, газови (метан и втечнен природен газ), на хибридни, електрически и задвижвани с водород. Към момента "Юйтун" произвежда и продава повече от 67 000 автобуса годишно (от които над 20 000 хибридни, електрически и задвижвани с водород) в Китай и в над 100 държави по света, сред които Франция, Великобритания, Испания, Норвегия, Чехия, Румъния, Исландия, Латвия, Естония, Кипър, Македония, Израел, САЩ, Австралия, Венецуела, Русия, Перу, Саудитска Арабия и др. (за сравнение – в Европа се продават общо около 39 000 нови автобуса годишно). По броя на произведените автобуси "Юйтун" се нареждала на първо място в света. А оборотът от дейността му през 2015-а надхвърля 6 млрд. евро. "Юйтун" е редовен участник в специализираните международни изложения на автобуси. Носител е на много престижни награди за качество, иновации и сигурност на автобусите. Дружеството е удостоявано седем пъти с наградата Bus Builder of the Year – Asia ("Автобусен производител на годината – Азия") от световните изложения Buswolrd в Шанхай. A през 2011 г., по време на представителното световно изложение Buswolrd в Кортрийк (Белгия), му беше присъдена наградата Bus Builder of the Year Worldwide ("Световен автобусен производител на годината").

Автобусите, които "Юйтун" предлага на Европейския пазар,

отговарят на всички изисквания

определени в Европейското законодателство (Директива 2007/46/ЕО) и са сертифицирани от европейски органи по одобряване на типа, категорични са представителите на китайския производител.

От компанията обясниха пред в. "БАНКЕРЪ", че двигателите на автобусите, които ще бъдат доставени за "Столичен автотранспорт" ЕАД, са произведени във Великобритания от един от най-известните и реномирани производители на двигатели за автобуси в света – Cummins. Те са сертифицирани от компетентния орган по одобряване във Великобритания – VCA. Съгласно издадените сертификати нивата на вредни емисии – въглероден оксид, азотни окиси, общи въглеводороди и прахови частици, са значително по-ниски от допустимите от Европейското законодателство гранични стойности на емисиите ЕВРО VI (Приложение 1 към регламент ЕО N595/2009 на Европейския парламент и на Съвета). Същия тип дизелови двигатели използват и редица други световноизвестни производители на автобуси.

Специфичният разход на гориво от тези двигатели, които предстои да бъдат доставени, е 203 g/kWh (грама на киловатчас). "Юйтун" покрива с мрежа от оторизирани сервизи държавите, където са продадени и се използват произведените от нея автобуси. Наред с това "Юйтун" е сключило договори за съвместно сервизиране с повечето от неговите доставчици на основни компоненти на автобусите (двигатели, предавателни кутии, трансмисии и др. подобни), сред които Cummins, DAF, Voith, ZF, Bosch, Allison, Wabco, Vogel и други реномирани производители на компоненти за автобуси. По този начин се разширяват допълнително възможностите

за по-бързо и адекватно сервизно обслужване 

на автобусите с марката "Юйтун".

В България в момента има един оторизиран сервиз на марката "Юйтун". С оглед на очакваните покупки на автобуси беше преценено, обясниха пред в. "БАНКЕРЪ" от дружеството, че този сервиз ще бъде затруднен да покрие нуждите на българските клиенти. Във връзка с това през последното тримесечие на 2015-а "Юйтун" е огледало и оценило няколко от най-модерните сервиза в страната и е започнало преговори да ги оторизира да предоставят следпродажбено (в това число и гаранционно) обслужване на автобусите. Очаква се договорите с избраните сервизи да бъдат сключени най-късно до края на този месец. Непосредствено след това техни инженери и техници ще бъдат обучени от китайски специалисти в централата на "Юйтун", намираща се в град Джънджоу. След обучението и успешното полагане на изпит българските специалисти ще получат сертификати, които им дават правото да сервизират автобуси от марката "Юйтун". Целта, която дружеството си е поставило, е да се осигури бърза, качествена и удобна за клиентите поддръжка на техния автобусен парк.

От тази възможност ще се възползва и нашият купувач – "Столичен автотранспорт" ЕАД, съобщиха от компанията. Съгласно договора за доставка на 110 нови единични автобуса и специализирано оборудване към тях, сключен между "Юйтун" и "Столичен автотранспорт” ЕАД, "Юйтун" е задължено да осигурява бързо и качествено гаранционното обслужване на автобусите в рамките на гаранционния срок, включително и като доставя необходимите резервни части и консумативи в оторизиран от него сервиз или на възложителя. Наред с това, съгласно същия договор, ще бъдат обучени 30 сервизни работници на столичния превозвач. Не без гордост от компанията съобщиха, че дори в договора с общинската фирма да не са залегнали тези изисквания, общинската фирма ще получи и ще получава качествено гаранционно и следгаранционно обслужване на най-високо равнище. Причината е, че именно такава е неотклонната и принципна политика на "Юйтун". Компанията е предложила на "Столичен автотранспорт" ЕАД собственият му сервиз също да бъде оторизиран за следпродажбено обслужване на автобусите. Друго, изключително благоприятно за българските клиенти на компанията обстоятелство, е решението на "Юйтун" да установи в България един от европейските си складове за резервни части. По този начин ще бъде осигурено бързото, своевременно и ритмично снабдяване с резервни части на сервизите и клиентите от България.

В тази връзка трябва да припомним, че още преди близо четири години китайската компания започна преговори за производство на автобуси "Ютонг бус" (Yutong Bus) за сглобяване на част от своите модели в завода на "Грейт уол" край ловешкото село Баховица. Това стана ясно по време на посещението в Китай на тогавашния министър на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, който се срещна с двама от ръководителите на фирмата.

Намеренията на китайската компания тогава бяха да произвеждат автобуси за нуждите на обществения градски транспорт, специални модели за училищата, както и междуградски рейсове, но очевидно тежките процедури у нас са забавили реализацията на този неин проект.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще помогнат ли необозначените полицейски автомобили, които МВР планира да купи, за по-добрия контрол на агресивните шофьори?

Подкаст