Съвсем не на шега таксиметровите шофьори в страната заплашват да блокират София на 1 април. Причината е, че от тази дата влизат в сила измененията в Закона за автомобилните превози, според които всеки таксиджия трябва да работи в лицензирана компания на трудов договор или да има собствен лиценз за таксиметровата дейност. В четвъртък (24 март) водачите на жълтите коли спретнаха импровизирана блокада на "Орлов мост" в столицата, която бе свалена след пристигането на министъра на транспорта Ивайло Московски и неговото обещание, че ще съдейства за решаването на проблема.
Спорните промени бяха приети през октомври миналата година по предложение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков. Идеята им беше пазарът да се изсветли, да се плащат повече данъци, да намалеят нередностите и да стане ясно кой носи отговорност при нарушения. Промяната трябваше да влезе в сила от 20 ноември, но избухна скандал, тъй като големите превозвачи отказаха да се пререгистрират. В опит да се отложи крайният срок за влизане на текста в сила, в края на 2015-а председателят на парламентарната бюджетна комисия Менда Стоянова внесе алтернативен законопроект. Той отменяше спорните членове в автомобилния норматив и постановяваше, че таксиметровите шофьори ще трябва да плащат между 400 и 1000 лв. годишно патентен данък на общините, в които се управлява автомобилът. Предложението на Стоянова беше отхвърлено в пленарната зала, но скандалът не стихна и в крайна сметка влизането в сила на гласуваните от Народното събрание правила бе отложено за 1 април.
В началото на март друга група депутати от ГЕРБ, начело със Станислав Иванов и Диана Йорданова, внесе нови корекции в нормативната уредба. Те предлагат таксиметрова дейност да може да се упражнява от регистрирани превозвачи, от наети водачи или от водачи, които работят за своя сметка по договор с регистриран превозвач. Именно по последната схема сега масово работят таксиджиите. Така фирмата превозвач плаща най-малко данъци, защото колите не се водят нейна собственост. Тя не превежда и осигуровки, тъй като водачите са самоосигуряващи се. Почти не се внася и ДДС, защото отделните коли рядко достигат минималния оборот за регистрация по закона в размер на 50 хил. лв. годишно. Част от управляващата коалиция обаче не подкрепя подобен реверанс към превозвачите. Гроздан Караджов от Реформаторския блок например поставя следните риторични въпроси: трябва ли таксиметровите фирми да плащат данъци и осигуровки, така както плащат всички останали, да носят отговорност, когато техен шофьор наруши правилата и, не дай си Боже, причини катастрофа, ще отстъпи ли държавата под натиска на една гилдия само защото тя може да блокира кръстовища, както и дали таксиметровите шофьори са най-привилегированата прослойка на обществото, та да се ползват от незаконни екстри, за които останалите граждани и фирми не могат даже да мечтаят? На сходна позиция са и депутатите от БСП, така че идната седмица предстои интересна развръзка.