Ако в началото на скандала с корупцията в "Автомобилна администрация" транспортният министър Ивайло Московски се опитваше всячески да се скатае, то през тази седмица мина в настъпление и предприе серия от мерки, за да покаже, че владее ситуацията. Дали причината за тази закъсняла акция бе "подсказаната" първо от "БАНКЕРЪ", а след това и поискана от Демократи за силна България оставка, само може да гадаем. Но е факт, че още в понеделник (11 април), по негово разпореждане, новоназначеният директор на агенцията Красимир Калайджиев освободи от длъжност главния директор на Главна дирекция "Автомобилна инспекция" Владимир Колев. Същият, за когото писахме, че през 2014-а е бил повишен от началник на отдел "Анализи и превенции на риска" до шеф на споменатото ключово звено, при все че не отговаря на изискванията за заемане на длъжността – пет години професионален опит или младши ранг втора степен като държавен служител. Сега формалният мотив за освобождаването на Колев е, че като главен директор не е осъществявал достатъчен контрол над подчинените му началници на областните отдели на "Автомобилна администрация".
Два дни по-късно Московски обяви и поредица от мерки, предприети за прекратяване на порочните практики в бившата ДАИ. Най-важната от тях предвижда разделянето на Закона за движение по пътищата на три норматива. В закон за пътните превозни средства ще бъде уредено всичко необходимо, свързано с условията и реда за одобряването на типа на нови пътни превозни средства, тяхната регистрация и извършването на техническите прегледи. Към закона за водачите на моторни превозни средства ще преминат провеждането на обучението и изпитите на кандидатите за водачи на автомобили, психологическите изследвания, изискванията към лицата за издаване на свидетелствата за управление и т.н. А в Закона за движението по пътищата пък ще бъдат регламентирани правилата за шофиране, изискванията за правоспособност на водачите, правата и задълженията на участниците в движението и т.н. Според министъра чрез тази промяна ще бъдат изчистени всички пропуски и неясноти, което ще доведе до трайно намаляване на жертвите от пътнотранспортните произшествия.
Покрай воденото в специализираната прокуратура досъдебно производство се проверявали изпитите на кандидатите за водачи в цялата страна за предишните три месеца и от 1 април досега били анулирани резултатите на 38 души. За да се изкоренят нередностите в тези случаи, се предвижда залите за провеждането на изпити да бъдат оборудвани със специални кабини за всяко обособено работно място и непрозрачни прегради. Ще се въведат и изискванията личните електронни устройства на кандидатите да се оставят извън залата, да се извършва проверка преди влизането за изпит с детектор, да се заглушава сигналът на мобилните оператори в определен диапазон, да се проверяват снимките на курсистите в базата с данни за личните карти на Министерството на вътрешните работи. Изпитите на кандидатите за водачи на средства за превози на опасни товари, за придобиване на удостоверение за консултант при превоза на опасни товари, както и за получаването на свидетелство за водач на лек таксиметров автомобил и за ръководител на таксиметрова дейност занапред ще са електронни. А тези за придобиване на професионална компетентност за ръководител на транспортната дейност на предприятия за обществен превоз на пътници или товари ще се правят единствено в изпитния център на "Автомобилна администрация" в гр. София, ул. „Ген. Гурко” № 5, а не в цялата страна, както е сега. Оценяването на изпитните работи пък ще се извършва в залата за изпит, оборудвана с камери за видеонаблюдение.
Предстои също така намаляване на сроковете за издаване на лицензите за извършване на обществен превоз на пътници и товари и въвеждане на постоянен мониторинг върху провежданите от "Автомобилна администрация" изпити чрез преглед на записите от тях.
Всичко хубаво, но както се казва, нов бардак със стари мебели трудно се получава. Дори и правилата да бъдат променени, хората, които ще ги прилагат, пак ще останат същите и отново ще се намери вратичка за злоупотреби. Да не забравяме как при въвеждането на таблетите и камерите при изпитите за листовки ни убеждаваха, че корупцията ще бъде ликвидирана, а се оказа, че тя всъщност си е избуявала на воля. И още – нито един от арестуваните при акцията на ДАНС не отговаря за шофьорските книжки.
Ясно е, че въпреки грандиозния скандал, нито министърът на транспорта Ивайло Московски ще подаде оставка, нито Бойко Борисов ще му я поиска. "Оставката ми не стои на дневен ред, но ако премиерът каже една дума, си тръгвам на секундата", каза Московски след заседанието на правителството през седмицата. Съдейки по стенограмата на самото заседание, и министър-председателят майсторски е извъртял нещата. "Казвам, че е абсурдно да свършиш работа и да ти искат оставката, че си допуснал да бъде разбита корупционната схема. Кой от вас може да се закълне, че в министерството му днес някой не краде? Всички трябва да се възползваме максимум от всеки един сигнал и да предаваме тези хора на правосъдието", е заявил Борисов. За носенето на някаква, пък било то и минимална отговорност, и дума не е била обелена.