Над 15 000 души са потърсили съдействие от омбудсмана през 2015 г., сочи годишният отчет на институцията. Подадени са общо 6202 сигнали и жалби на граждани, като от октомври 2015 г., когато постът е зает от Мая Манолова, постъпилите жалби са над 1800 на брой.
Най-много са сигналите срещу доставчиците на ток, газ, парно, вода и телефонни услуги – те са били 1645 на брой, следват ги оплакванията за нарушена собственост, а трудовите и социални права на гражданите идват едва на трето място (едва 12% от жалбите).
Миналата 2015 г. ще се запомни и с най-големия брой жалби, свързани със здравеопазването, откакто има омбудсман в България. Най-често хората се оплакват от невъзможността да погасят старите си здравни вноски, от лимитите за прегледи, от проблемите с ТЕЛК и НЕЛК, от липсата на адекватни палеативни грижи за тежко болните пациенти и др.
Не отшумяват и оплакванията срещу високите лихви и такси на банките и от останалите кредитни институции. А в доклада на омбудсмана се отбелязва, че има и огромно число оплаквания от съдебната власт – заради многократното отлагане на делата, неизпълнение на съдебните решения от страна на някои държавни и местни ведомства и, разбира се, изпълнителните производства при частните и държавните съдебни изпълнители.
По всичките сигнали са направени общо 5297 проверки и са установени общо 1160 нарушения. Дадени са 323 препоръки до различни ведомства и организации, а отделно омбудсманът е разпратил 680 становища, по негово искане са образувани шест тълкувателни дела във върховните съдилища и две – в Конституционния съд.
След проверките обаче се установява, че най-голям нарушител са държавните ведомства и чиновници – в 41% от случаите гафовете са техни. Веднага след това се подреждат общините, а доставчиците на ток, вода и парно са едва на трето място.