Автолизингът подскочи следкризисно

Идеалният лизинг не е толкова идеален

Българският лизингов пазар през 20150а "подскочил" след кризисното затихване и последвалото „ходене по дъното“ през 2013-а и 2014-а. Ако увеличението на новите сделки през 2014 и 2013 г. е било съответно 0.1% и 10%, то през миналата година  новите лизингови сделки са скочили с цели 18 процента. Още по-голям ръст се предвижда за сегашната година.

През 2015-а  общата сума на новия бизнес в бранша е билa за 1.44 млрд. лв. – с 223 млн. лв. повече, отколкото през предишната година, сочат окончателните данни на БНБ.

През миналата година са били сключени лизингови сделки за камиони на стойност близо 600 млн. лв., което е с цели 42% повече в сравнение с 2014 година. Този впечатляващ ръст се дължи на значително понижените лихви, които паднаха до 3% към края на годината, а от началото на тази година и под тази граница. Освен евтиния ресурс съществуват и други фактори, които пришпориха продажбите на тежките возила на изплащане. Сред тях са рекордният износ на българските компании, както и постоянно повишаващите се изисквания към екологичната категория на тировете.

На второ място по ръст на обема сделки  – с почти 20% – са леките автомобили. Само през последното тримесечие са били сключени лизингови сделки за нови автомобили на стойност близо 130 млн. лева. Това са най-силните три месеца в бизнеса от първото тримесечие на 2009 г. насам, когато в бранша бяха сключени лизингови договори на стойност 135 млн. лева.

Тези резултати показват, че се върнахме на нивата от предкризисните години. По време на криза сделките за коли с физически лица растат за сметка на фирмите, които свиват разходите си дори и когато колите са допълнителен бонус към възнагражденията. В момента наблюдаваме обратния процес – фирмите се завръщат на лизинговия пазар с все по-големи поръчки. Тук трябва да се обърне особено внимание на тези автомобили, за които може да се ползва данъчен кредит. И то независимо от последните промени в т. нар. данък „уикенд“. Става дума за лекотоварни коли – баничарки и други от този калибър, използвани за рекламни цели или за дистрибуция. Години наред фирмите не инвестираха в подмяната им, но вече явно е дошло време за нея.

У нас продължава тенденцията да идват купувачи на автомобили на лизинг от съседни страни. Македонците и гърците са най-много. Но като говорим за тях, всъщност става дума предимно за български търговски дружества, които са собственици или съдружници във фирми, базирани в тези държави. Хората от бранша обясняват, че за македонците интересът от такива "операции" се заключва в това, че регистрирайки фирми и коли в съдружие с българи, те придобиват европейски юридически права. Гърците пък така "спасяват" капитали.

Радостната новина от този бранш е, че силно са намалели необслужваните вземания в бранша. За 2015-а те са се понижили с 45% – от 702 млн. на 388 млн. лева. Така "лошите" вземания вече представляват едва 13% от пазара. Това се дължи на разпродаването на токсични активи и на провизирането, в което компаниите са били особено активни, за да могат да отговорят на силното търсене на пазара.

Успоредно на този процес в бранша е протекла и консолидация. По данни на БНБ към края на декември 2014 г. лизинговите дружества, опериращи у нас, са били 62. Към края на миналата година обаче броят им се е понижил на 44 – те са с цели 30% по-малко. Това е най-малкият брой на лизинговите компании, които оперират на нашия пазар, откакто БНБ води подобна статистика от средата на 2005 година.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че нулевия ДДС за хляба трябва да бъде върнат?

Подкаст