Търсенето на акумулатори не се влияе от чувствителни сезонни колебания. Практиката показва, че то е по-високо през есента и зимата. Прогнозите все още са трудни заради забавеното възстановяване на автомобилната индустрия, но пък цените на суровините са благоприятни за по-усилено производство на тези изделия. За сметка на това все още е неясна посоката, в която ще поемат икономиките на европейските страни, а те са основните пазари на българските фирми – "Монбат" в Монтана и "Елхим Искра" от Пазарджик.
Отличителното за двете предприятия е, че са експортно-ориентирани и имат добри позиции в балканските страни и разширено присъствие в Европейския съюз.
Сериозен ръст на нетните си приходи отчита "Монбат". Продажбите на дружеството се увеличават с една трета на годишна база – до 92.012 млн. лв., а печалбата е със 7.78% по-висока и е в размер на 6.044 млн. лева. Това сочат данните в междинния му отчет. Повечето поръчки са увеличили използването на производствения му капацитет (до 90%).
За периода януари-март "Монбат" е реализирало общо приходи от чужбина за 57.732 млн. лв., които са осигурили 62.75% от общите продажби. Основен пазар за изделията му е Франция. Оттам са дошли 4.997 млн. евро от продажби, което представлява 16.93% от общия износ.
Заводът произвежда и търгува с акумулатори и оловнокисели батерии. В края на март оловото заема 70% от разходите за единица продукт. Тенденцията е благоприятна, тъй като цената на суровината (която е борсова стока) намалява трайно. Освен това рискът от промяната в котировките й в "Монбат" се тушира от изградените собствени рециклиращи заводи в Сърбия и Румъния. А широката дистрибуторска мрежа в страната и в чужбина осигурява достъп до широк кръг от клиенти. Дружествата от групата произвеждат широка гама от продукти, които са познати в страната, в Балканския регион и в Западна Европа.
Ръстът на финансовите резултати на фирмата се отразява и върху възнаграждението на членовете на съвета на директорите. Те са девет и за дейността си през първото тримесечие са получили 440 хил. лв., което е значително нарастване спрямо 193 хил. лв. в края на март 2015-а.
Оправдаха се и очакванията на мениджърите на "Елхим Искра" за лек ръст на продажбите. Значителната част от продуктите (над 90%) са насочени към държави от Европейския съюз, както и към Русия, Украйна, Беларус и други. Продажбите на дружеството през 2016 г. в голяма степен ще се определят от състоянието и темповете на развитие на техните икономики.
Приходите на фирмата се дължат преди всичко на продажбата на стартерни акумулатори и на електрокарни батерии. За първите три месеца на тази година паричните постъпления са в размер на 8.507 млн.лв. и нарастват с около 13.6% спрямо март 2015-а. Този ръст основно се определя от увеличени продажби на стартерни акумулаторни батерии и елементи за тягови акумулаторни батерии за износ. Запазва се тенденцията от миналата година – свито потребление на стартерни батерии у нас и спад в продажбите на тягови акумулаторни батерии в Русия, Беларус, Украйна.
Мениджърският екип на "Елхим Искра" прогнозира за полугодието на 2016 г. да се запази ръстът в продажбите му в Европа и като цяло приходите да нараснат с около 6% спрямо полугодието на миналата година. Предвид значителния дял на поръчките за западноевропейските държави очакванията са за слаб ръст и оживление на тези пазари в следващите месеци. И през 2016 г. за дружеството остава рискът от задълбочаване на икономическата криза в Русия, донякъде в Беларус, и политическата и икономическа нестабилност в Украйна, пораждащи девалвацията на техните валути. Това пък оскъпява значително продуктите в тези страни.
С внедряването на новите технологии в автомобилостроенето (хибридни автомобили и електромобили), съобразени с опазването на околната среда и свеждане на отделените емисии от въглероден диоксид до минимум, нараства необходимостта от алтернативни източници на енергия, каквито са оловнокиселите батерии от ново поколение. Очертава се нуждата и от друг многофункционален продукт – акумулаторни батерии, като резервен източник към фотоволтаичните системи за захранване и осветление.В краткосрочен план обаче не се очаква масово внедряване на новите технологии в автомобилостроенето – хибридни автомобили и електромобили.