От министерство на туризма излязоха с нова инициатива. Ведомството ръководено от министър Николина Ангелкова обяви, че започват разработване на система от критерии, която ще стимулира предлагането на повече услуги в хотелите и ресторантите. Тя предвижда въвеждането на доброволен етикет за качество. Елемент за неговото получаване ще бъде предлагането на традиционни български продукти, произведени по БДС и браншови стандарти за качество. Това каза министър Ангелкова при подписването на Меморандума за сътрудничество между Българската хотелска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и девет браншови организации на български производители на храни и напитки през седмицата. Като гарант на новата инициатива беше поканен и министърът на земеделието и храните Десислава Танева.
“Спазването на този Меморандум да бъде едно от изискванията, за да бъде даден етикетът за качество в туризма”, обясни министър Ангелкова. По думите й целта е до края на годината да бъдат разработени и представени всички детайли, свързани с неговото получаване и прилагане, коите ще залегнат и в промените в Закона за туризма. Тя подчерта, че целта е да бъдат насърчени тези представители на бранша, които предлагат повече и по-разнообразни услуги извън разписаните в закона и наредбите. “Качеството в туризма не е само добрата материална база, но и услугите, които се предлагат на място. Чрез доброволния етикет за качество ще се направят много по-видими представителите на бранша, които предлагат нещо повече на своите гости, което ще насърчи и конкурентоспособността в сектора”, каза още министърът на туризма. Тя подчерта, че при подготовката на знака за качество се вземат предвид добрите практики във водещи туристически страни и Кодексът за качество и етика на Световната организация по туризъм. Промените няма да предизвикат допълнителни тежести за бизнеса, а напротив, ще облекчат дейността му.
Министър Ангелкова припомни, че по отношение на висококачествените услуги в сектора имаше много добри резултати през 2015 година. В местата за настаняване с 4 и 5 звезди са реализирани над 11 млн. нощувки, което е 4% ръст спрямо 2014-а, и е над половината от всички нощувки в страната. Тук са отседнали над 3 млн. души, т.е. 7% повече спрямо 2014-а, а приходите от нощувките им регистрират увеличение от близо 10 на сто.
В инициативата на министерството се включиха доста от известните вериги заведенията за хранене в страната и няколко хотела и спа комплекси. Очакванията са скоро към тях да се присъединят и още представители на места за хранене и настаняване. От страна на производителите подписите си под меморандума сложиха Асоциацията на месопреработвателите в България, Асоциацията на млекопреработвателите в България, Националната асоциация на млекопреработвателите, Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци в България, Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти в България, Сдружение “Традиционни сурово-пушени месни продукти” и Продуктовия борд за яйца, птиче и заешко месо.