Нови джипки за агенцията по метрология

Стефан Цанков

Има една държавна структура, която е отговорна да следи качеството на течните горива и коректното им измерване при продажба. Същото звено е отговорно и за изправността на асансьорите, газовите уредби, кантарите по пазарите и какво ли още не. В компетентностите му са дори надзорът над детските играчки, пиротехническите средства, а от края на миналата година и сигурността на язовирите. Ако не сте се досетили, става дума за Държавната агенция по метрологичен и технически надзор.

Странното е, че всички нейни многобройни ангажименти се изпълняват от само 460 човека, и то заедно с администрацията и ръководството. Но още по-странно е почти пълното отсъствие на тази агенция от публичното пространство. Макар да отговаря за изключително важни неща, за нея се чува единствено, когато стане инцидент – я с газова бутилка, я с паднал асансьор или спрял лифт. При все това ведомството си съществува съвсем реално, ръководи се от Стефан Цанков, работи и даже се кани да си купи две дузини нови високопроходими коли. Заделен е и конкретен бюджет – 800 400 лева. За какво точно ще се ползват возилата, не се казва, но съдейки по изискванията към тях, може да предположим, че нуждата е възникнала от вменените преди половин година отговорности и по надзора на язовирите.

В документацията за предстоящата покупка е записано, че се търсят 16 джипа тип "дълга база", седем – "къса база" и един пикап. За първия пакет коли са предвидени 580 800 лв., или по 36 300 лв. за бройка. Късите джипки пък ще струват най-много по 22 хил. лева. А за пикапа са отредени 66 хил. лева. 

Прави впечатление, че за разлика от други държавни институции (като горските стопанства, да речем), експертите по метрологията хич не залагат на лукса. Изискванията им към превозните средства са повече от скромни – няма мултифункционални волани, затъмнени стъкла, асистенти за потегляне и спиране, навигации, подгряване на седалки и др. такива, каквито сме свикнали да виждаме при останалите държавни поръчки. Но и в този случай все пак има някои странности.Така например за седемте джипа "къса база" с три врати се изисква да имат мощност на двигателя над 60 к.с. (което за кола 4х4 е направо смешно), да харчат не повече от 11 л на 100 км и да имат поне 24 месеца гаранция. В същото време за по-големите всъдеходи изискването е да харчат най-много 7 литра гориво на сто километра и да имат минимум пет години гаранция (или 100 хил. км пробег). Този парадокс за разхода на горивото може да се обясни само с желанието на чиновниците новите им "малки" джипове да са от добре познатата още от съветски времена марка лада "Нива". Но тъй като няма как да го напишат директно, са поставили такива критерии, че само споменатото возило да може да се намърда в тях.

Дали предположението ще се окаже вярно, ще разберем през лятото, тъй като срокът за получаване на оферти или на заявления за участие е 4 юли. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

С какви пари на месец, според вас, едно четиричленно семейство може да покрие всички свои нужди?

Подкаст