исландия

Няма какво да се чудим защо футболното джудже Исландия се опъна на Португалия, един от най-скъпите отбори в света. Причините са много и разнообразни. Гордата родина на гейзерите например възкръсна като Феникс от пепелта на фалита, след като отказа предложената от МВФ помощ заради финансовата криза от 2008 година. Решиха сами да се оправят и го сториха. Рестартираха икономиката си и тръгнаха по пътя на растежа. А Португалия и до ден днешен се задъхва, въпреки наливаните от ЕЦБ и МВФ пари.

Освен това родината на думата "гребло" с мощни загребвания навакса изоставането от останалите футболни народи в Европа. И построи за има -няма пет години над 20 закрити големи игрища и още 150 малки. Резултатът – невярващият поглед на мега-звездата Роналдо след края на мача с исландците.

Сравнението между

 

Boдeщият ĸaндидaт зa пpeзидeнт Гyдни Йoxaнecoн имa пoвeчe oт cĸpoмни pecypcи зa cвoятa ĸaмпaния. Te вĸлючвaт eдин aвтoмoбил пoд нaeм Ѕkоdа Fаvоrіt и eĸип oт няĸoлĸo дyши – мeниджъp, фoтoгpaф и дoбpoвoлци. Oбщият бюджeт зa ĸaмпaниятa възлизa нa eдвa 82 000 дoлapa, paзĸaзвa Вlооmbеrg. Йoxaнecoн пoлyчaвa cпopeд пpoyчвaниятa ĸъм мoмeнтa 55% oт дoвepиeтo нa иcлaндцитe.

зaĸoнoдaтeлcтвoтo нa Иcлaндия, ĸoeтo cтpиĸтнo peгyлиpa paзxoдитe зa пpeдизбopни ĸaмпaнии, oбяcнявa Oлaфyp Xapдapcoн, пpoфecop пo пoлитичecĸи нayĸи в Унивepcитeтa нa Иcлaндия. Te нaй-чecтo ce пpoвeждaт oт вpaтa нa вpaтa, a нe чpeз cĸъпи тeлeвизиoнни peĸлaми. Eтo зaщo Йoxaнecoн зaлaгa нa cъдъpжaниeтo нa ĸaмпaниятa cи, a нe нa цeнaтa. Tя e фoĸycиpaнa oĸoлo мoтивa зa пoвeчe влacт зa xopaтa. „Имaмe нyждa oт члeн в ĸoнcтитyциятa, ĸoйтo дaвa нa избиpaтeлитe възмoжнocт зa пoиcĸвaнe нa peфepeндyм пo oпpeдeлeни въпpocи”, ĸaзвa тoй нacĸopo в интepвю.

 

Появата на Исландия на картата е отнело доста време. Една от най-ранните английски поеми, озаглавена „Брут или Хрониката на Британия“, разказва историята на Британия, написана от Лаймън около 1200 година. Понеже френският език е бил традиционният език за писане по онова време, да се пише каквото и да било на английски е било много необичайно. Докато пише за местната аудитория, Лаймън споменава за пръв път Исландия на английски език. През последвалите 300 години тя се е смятала за място, откъдето идват някои продукти като сукно, риба, кучета и кварц. По това време Исландия дарява на английския език такива думи като айдердаун, берсерк (името на викингския воин), глагола плячкосвам, гейзер, гребло и Валкирия.

 

Историята на Исландия като независима страна започва едва през 1944 година. През сравнително кратката си история, страната преживява срещата на върха в Рейкявик (Рейгън и Горбачов се срещнаха, за да обсъдят въпросите на разоръжаването), най-прочутия мач в шахматната история между Спаски и Фишер (който получи по-късно исландско гражданство), търговските Войни за рибата треска (спор между Исландия и Великобритания за правото на риболов), бързата експанзия като финансов център и още по-бързото сгромолясване. И, разбира се, вулканичната пепел. Само си припомнете вулкана Ейяфятлайоктул, който всички наричаха просто „Ей“ или „вулкана с трудното име“ заради невъзможността да го произнесат, а какво остава да го запаметят.

 

 

1 803 965 лв. е дала ГЕРБ за президентските избори. Средствата са от държавната субсидия, не са взимани пари от членски внос или дарения. 136 567 лв. е изразходвала формацията за печатни медии, а 454 429 лв. – за електронни (от които 274 076 лв. за частни телевизии, а 79 288 лв. за интернет сайтове).
Според данните ГЕРБ не са плащали за социологически или консултантски услуги. 655 242 лв. са отишли за флаери и брошури, а 414 084 лв. за събрания и концерти. Командировките на ГЕРБ са стревали около 81 000 лв., а възнагражденията – около 9 000 лв. Кандидатите за президент и вицепрезидент Росен Плевнелиев и Маргарита Попова не са дали лични средства за кампанията.
 
Кандидатпрезидентската двойка на БСП Ивайло Калфин и Стефан Данаилов са похарчили 1 583 967 лв., от които близо 1.55 млн. лв. са от банковия заем, който партията изтегли за финансиране на кампанията. Другите около 35 000 лв. са от държавна субсидия на БСП и членски внос на партията. Най-големият разход на кандидатите е бил за реклама в частни телевизии – 622 000 лв. За агитация в информационни агенции и онлайн новинарски издания са дадени близо 232 000 лв.
Кандидатите на БСП не са отчели дарения. От данните пред Сметната палата става известно, че Михайлина Димитрова е работила безвъзмездно като PR на Калфин, а съпругът й Иво Инджов е правил безплатно политологични анализи, подготвял е концепция за сайта на Калфин.
 
Както и обяви, независимият кандидат за президент Меглена Кунева е разчитала само на дарения, за да финансира кампанията си. Тя е взела 220 парични дарения и 30 под формата на безвъзмезден труд. Общо за кампанията на Кунева са били изразходвани 294 691 лв., като собствените приходи от членовете на инициативния комитет са 45 950 лв., 57 188 са от лични средства на самата Кунева и на кандидата за вицепрезидент Любомир Христов, а 191 553 лв. – от дарения.
Кунева е дала 217 769 лв. за медийно отразяване (от които 164 519 лв. за частни телевизии и 17 319 лв. за частни радиа). Събранията на Кунева очевидно са били почти безплатни, като за тях са изразходвани едва около 200 лв. Независимият кандидат не се е възползвала от социологически услуги, за консултации е дала около 1500 лв. Около 10 000 лв. са излезли командировките. Повечето от даренията са за под 1000 лв. Сред най-щедрите от инициативния комитет са бившият образователен министър Даниел Вълчев и Теменужка Христова, дали по максимално разрешените 10 000 лв.
 
Кандидатите на "Атака" – Волен Сидеров и Павел Шопов, са похарчили 687 452 лв. за кампанията си, които са изцяло от държавната субсидия на партията. Най-скъпо са им излезли плакатите и брошурите – 221 000 лв. От отчета става ясно, че Сидеров е дал 3 360 лв. за оборудване на тв студио и над 16 000 лв. за "облепване и демонтаж на фолио". "Атака" не е посочила дали и с кои рекламни и социологически агенции е работила за изборите.
 
343 632 лв. общо е струвала кампанията на кандидата на коалиция "Съюз на десните сили" Румен Христов, като средствата са дошли само от държавната субсидия на СДС. Нито другите партии, участващи в коалицията, нито самите кандидати за президент и вицепрезидент са финансирали участието в изборите. Дарители няма.
727 лв. са отишли за медийни услуги (от които около 40 000 лв. за частни телевизии, около 16 000 лв. за частни радиа, а 22 000 лв. за печатни медии). Христов не е ползвал консултантски услуги, а за социологически проучвания са дадени 6 000 лв. Сериозно перо в неговите разходи са за фаери и плакати – около 120 000 лв. Той има и поети задължения за предоставени стоки и услуги в рамките на 70 000 лв.
 
Кампанията на кандидатпрезидентската двойка на РЗС Атанас Семов – Поля Станчева е струвала 367 304 лв. За президентския вот партията е платила 11 000 лв. за социологически проучвания. Отчетените дарения са 95 700 лв.
 
Независимият кандидат за президент и обвиняем по делото "Октопод" Алексей Петров е финансирал сам кампанията с 204 600 лв. Кандидатът му за вицепрезидент Николай Георгиев е помогнал с 9500 лв. В отчета си пред Сметната палата кандидатпрезидентската двойка е декларирала 42-ма дарители, повечето от които са дали по 1000 лв. Петров не е отчел разходите си за кампанията, не е декларирал и с кои социологически и рекламни агенции е работил.
 
Банкерът Венцислав Йосифов, който също се яви като независим кандидат за президент, е похарчил 3100 лв. за кампанията си. Той е дал 100 лв., а кандидатът за вицепрезидент Емилиян Димитров – 1000 лв. Още двама са дарили на кандидатите по 1000 лв. – Живка Павлова и Христина Саркизова. Йосифов е отчел, че за пресконференции е похарчил 480 лв.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст