Главоблъсканицата “съвместен одит”

дискусия на тема „Доверието в дейността на независимите финансови одитори – имиджът на професията днес“

Народното събрание ще разгледа и ще приеме напълно нов Закон за независимия финансов одит, което изискват директивите и регламентите на ЕС. В него подробно са описани всички права, но и всички отговорности на одиторите. Както и системата за контрол върху тях и от страна на Института на дипломираните експерт-счетоводители, и от страна на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. Разбира се, след близо седем години, когато имаше финансова криза, изискванията към одиторите ще бъдат максимално завишени, ще бъдат по-строги правилата за контрол върху дейността им. Но и тук не бива да се минава от една крайност към друга – в случая от максимален либерализъм към максимални рестрикции. Защото когато се изпада в крайности, страда бизнесът.

И в случая не става въпрос за бизнеса на одиторите, а най-вече за бизнеса на техните клиенти – дружествата, чиито отчети и баланси те проверяват и заверяват. Достатъчно е да се обърне внимание на разходите, които в момента целият финансов сектор – банки, застрахователни и пенсионноосигурителни компании – правят във връзка с провеждания преглед на качеството на активите. Трябва да се знае, че той също е форма на одиторска проверка, но по много по-строги стандарти от обичайните, по които се правят текущите одити. По този повод големите одиторски компании – "Делойт България", "ПрайсУотърхаус Купърс", "Кей Пи Ем Джи България" "Ърнст енд Янг" и "АФА България", са изпратили до Народното събрание писмо, в което обръщат внимание на някои детайли в закона, които биха донесли допълнителни разходи на дружествата, когато ползват одитни услуги.

На първо място се обръща внимание на изискването в проектозакона една компания да не може да одитира дадено дружество повече от седем години. Одиторите предлагат този срок да е десет години – така, както е предвиден в европейската директива. Мотивите им са, че всяка промяна на одитора е свързана с трудности и допълнителни разходи за проверяваната компания. Що се отнася до контрола върху дейността му, за това си има съответните органи  – Комисията за надзор и ИДЕС. Те имат съответните широки правомощия периодично да оценяват работата на одиторските компании и да ги санкционират при констатирани нарушения. В този ред на мисли може би законодателите трябва да помислят за увеличаване на експертния и административния капацитет на Комисията за надзор, за да може тя да прави по-чести и по-всеобхватни проверки на подопучните й одитори.

Недоумение сред одиторските компании буди и друго изискване в проектозакона. То е свързано с въвеждане на правилото банки, застрахователни и пенсионноосигурителни компании да бъдат подлагани на съвместен одит от двама одитори. Професионалистите са недоволни, че това би увеличило разходите на одитираните компании – според експертни оценки с 25-30 процента. С което особено по-малките от тях трудно ще се справят. Освен това, според самите одитори, съвместните проверки не гарантират по-високо качество и сигурност на резултатите. Ние бихме добавили и един въпрос: какво става, ако има разминаване в констатациите на двамата проверяващи одитори за стойността на един кредитен портфейл или на един портфейл от ценни книжа? Как това ще бъде отразено с одитирания баланс и отчет за приходите и разходите? И кой ще прецени чия оценка е правилната? Ами репутацонният риск за компанията, при чиято проверка констатациите на одиторите се разминават?! Него кой ще го покрие? Защото заверените баланси и отчети и одиторските мнения към тях са публични. Или поне би трябвало да бъдат. Всички тези детайли трябва да бъдат внимателно обсъдени и изчистени при дебатите по закона, за да не стане, както често се случва, че приетият нов нормативен акт е толкова повреден, че вместо да подобри одита, ще създаде усложнения.

 

ТПС Шефовете на одиторските компании имат забележки по новия проектозакон за независимия финансов одит.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст