Възможно ли е България, в която 40-годишни влакове едва пъплят по релсите, да стане регионален център за иновации в жп транспорта? На първо четене това е абсурдно, но тази седмица бе открита нова лаборатория в "София Тех Парк", която дава точно такива надежди.
На откриването бяха министърът на транспорта Ивайло Московски, заместникът му Любен Петров, министър-председателят на белгийската област Валония Руди Демот, посланикът на Кралство Белгия у нас Аник Ван Калстър, екипите от Техническия университет в София и белгийската компания "Мултител", която е основен партньор в начинанието, както и над 30 представители на академичните и научните среди от цяла Европа.
Лабораторията по интелигентни комуникационни инфраструктури ще извършва научноизследователска и развойна дейност в областта на съвременните телекомуникационни технологии, тяхното развитие и приложение в различни области. Акцентът ще бъде върху изследванията, разработките, тестването и валидирането на устройства за Европейската система за управление на жп транспорта (ERTMS – European Railway Traffic Management System). Звеното ще се превърне и в регионален център за иновации, защото е едва третото на Стария континент, което ще извършва сертифициране на подобни устройства. Другите две са в Белгия и Испания.
"Надявам се, че тази лаборатория ще допринесе за развитието на конкурентоспособността не само на България, но и на регионално и европейско ниво", посочи изпълнителният директор на "София Тех Парк" Йолиан Иванов по време на официалната церемония.
"Дейността на лабораторията е изключително важна за всички публични инвестиции, които правим в железопътна инфраструктура и в модернизиране на коридорите, които минават през България", заяви и Ивайло Московски. По думите му следващата година ще бъде открита процедура за закупуване на нов подвижен състав, който да отговаря на изискванията за скорост, сигурност и безопасност по изградените железопътни инфраструктурни направления. "В тази процедура е предвидено сертифициране на цялото ново оборудване, а това вече ще е възможно в лабораторията в "София Тех Парк". За нас е изключително важно да постигаме оперативна съвместимост с железопътните мрежи на всяка една от европейските държави", каза още Московски.