В България се произвеждат огромни количества розово масло, етерични масла, сапуни, парфюми. Голямата част от тези козметични продукти са добре позиционирани на пазара у нас, но и пазарът им в чужбина се увеличава с всяка изминала година. Особено големи почитатели на българската роза и на производните й продукти са японците, китайците и руснаците.
Българската козметика съчетава уникални натурални продукти с традиции и иновации при обработката им. Все пак розовото ни масло е номер едно в света, производители сме на различни етерични масла и други биокомпоненти и суровини, които се влагат в най-качествената козметика. Днес нашите производители обръщат поглед навън и търсят доверието на все повече клиенти по света.
Пазарът на козметичните продукти у нас, който се оценява на около 350 млн. лв., е висококонкурентен – много български фирми работят тук, много са и вносителите. Но и търсенето е все по-свито – както заради намаляващата възможност на българите да купуват, така и вследствие на по-високите им изисквания към продуктите.
Високото качество на продуктите е в основата на успехите на българските компании. Освен големите козметични предприятия в сектора у нас вече има и доста по-малки семейни фирми. Някои от тях прилагат специфичен модел на функциониране – например работят по заявка и почти не поддържат готова продукция на склад, а производствените им процеси им позволяват да работят бързо и да пласират ефективно малки бутикови серии.
Някои от фирмите се разрастват и с финансиране по Програмата за развитие на селските райони, други пък ползват средства по ОП "Иновации и конкурентоспособност". Така успяват да обновяват и развиват собствена производствена база, да умножават търговските обороти, да пробиват на нови пазари. Така и клиентите се увеличават. Те са най-много в Европа, но продължават контактите и преговорите с партньори и на други континенти, обобщават от браншовата камара. Нараства интересът към козметичните продукти на българските фирми и у нас.
Успех на пазара имат тези от фирмите, които следят маркетинговите проучвания и иновациите в козметичния бранш, съобразяват се с потребителските търсения, признават мениджърите. Още повече че това е един динамичен сектор с много новости. Някои от фирмите вече имат собствени изследователска звена, а други ползват услуги на външни експерти.
Иновациите са в основата на козметичния бранш и обещание за бъдещето. Различните международни изложения показват, че българските производители са на прав път и мислят за бъдещето.
Специализацията определено има положително въздействие върху състоянието на бранша. Тя например осигури на България възможност за развитие и на такава една специфична ниша като производството на продукти за маникюр, педикюр и ноктопластика. Дълго време в нея нямаше силна конкуренция. Фирмата "Стар Нейлз – България" започва като вносител и представител на един от най-силните брандове в сферата на професионалния маникюр и педикюр. Натрупаният в годините опит в търговията постепенно се съчетава и с възможността за развитие на собствено производство. Това пък осигурява на дружеството още едно предимство – гъвкавост в предлагането на голямо портфолио от марки.
Безспорно най-добрата формула за растеж е разширяване на присъствието на международните пазари. Но пътят дотам е труден и дълъг и той преминава през участия в много изложения и взаимодействие със заинтересовани компании, които евентуално биха се развили в печеливше търговско партньорство. Успехът на един продукт в чужбина е заложен в неговата "рецепта". Той може да пробие потребителския песимизъм, ако съдържа повече натурални съставки и отговаря на всички изисквания и директиви, категорични са производителите.
Печалби, но и притеснения
Очаква се произведеното през тази година розово масло да бъде с около 20% по-скъпо в сравнение с миналата година, когато продуктът се е продавал между 9000 и 9500 евро килограма. Това се обяснява с повишената цена на розовия цвят, който се изкупуваше между 4.50 и 6 лв./кг, и по-високото заплащане на берачите. През 2015 г. за цветето се плащаха над 5 лв./кг, което оскъпи тогава и маслото. Тазгодишната реколта е по-добра.
Опасенията тази година са, че тези високи ценови равнища на розовото масло може да накарат парфюмерийните компании, които го използват в своите продукти, да търсят варианти да го изместят от рецептурите си. Това пък внася тревога в сърцата на производителите.
В Розовата долина има близо 40 000 дка насаждения, а годишното ни производство е около 1.5-2 тона розово масло.
Франция, Германия, Италия, Япония, САЩ и редица арабски страни са сред големите потребители на българската суровина. Почти цялото количество лавандулово и розово масло, произведено у нас, отива за износ. Това поставя сектора в добра позиция на международните пазари. България покрива 70% от световните нужди от розово масло. Използват го почти всички големи парфюмерийни компании. Основни конкуренти на България в този подотрасъл са турските розопроизводители.