Доходният аромат на козметиката

Магазин за козметика Прити шоп

В България се произвеждат огромни количества розово масло, етерични масла, сапуни, парфюми. Голямата част от тези козметични продукти са добре позиционирани на пазара у нас, но и пазарът им в чужбина се увеличава с всяка изминала година. Особено големи почитатели на българската роза и на производните й продукти са японците, китайците и руснаците. 

Българската козметика съчетава уникални натурални продукти с традиции и иновации при обработката им. Все пак розовото ни масло е номер едно в света, производители сме на различни етерични масла и други биокомпоненти и суровини, които се влагат в най-качествената козметика. Днес нашите производители обръщат поглед навън и търсят доверието на все повече клиенти по света.

Пазарът на козметичните продукти у нас, който се оценява на около 350 млн. лв., е висококонкурентен – много български фирми работят тук, много са и вносителите. Но и търсенето е все по-свито – както заради намаляващата възможност на българите да купуват, така и вследствие на по-високите им изисквания към продуктите.

Високото качество на продуктите е в основата на успехите на българските компании. Освен големите козметични предприятия в сектора у нас вече има и доста по-малки семейни фирми. Някои от тях прилагат специфичен модел на функциониране – например работят по заявка и почти не поддържат готова продукция на склад, а производствените им процеси им позволяват да работят бързо и да пласират ефективно малки бутикови серии.

Някои от фирмите се разрастват и с финансиране по Програмата за развитие на селските райони, други пък ползват средства по ОП "Иновации и конкурентоспособност". Така успяват да обновяват и развиват собствена производствена база, да умножават търговските обороти, да пробиват на нови пазари. Така и клиентите се увеличават. Те са най-много в Европа, но продължават контактите и преговорите с партньори и на други континенти, обобщават от браншовата камара. Нараства интересът към козметичните продукти на българските фирми и у нас.

Успех на пазара имат тези от фирмите, които следят маркетинговите проучвания и иновациите в козметичния бранш, съобразяват се с потребителските търсения, признават мениджърите. Още повече че това е един динамичен сектор с много новости. Някои от фирмите вече имат собствени изследователска звена, а други ползват услуги на външни експерти.

Иновациите са в основата на козметичния бранш и обещание за бъдещето. Различните международни изложения показват, че българските производители са на прав път и мислят за бъдещето.

Специализацията определено има положително въздействие върху състоянието на бранша. Тя например осигури на България възможност за развитие и на такава една специфична ниша като производството на продукти за маникюр, педикюр и ноктопластика. Дълго време в нея нямаше силна конкуренция. Фирмата "Стар Нейлз – България" започва като вносител и представител на един от най-силните брандове в сферата на професионалния маникюр и педикюр. Натрупаният в годините опит в търговията постепенно се съчетава и с възможността за развитие на собствено производство. Това пък осигурява на дружеството още едно предимство – гъвкавост в предлагането на голямо портфолио от марки.

Безспорно най-добрата формула за растеж е разширяване на присъствието на международните пазари. Но пътят дотам е труден и дълъг и той преминава през участия в много изложения и взаимодействие със заинтересовани компании, които евентуално биха се развили в печеливше търговско партньорство. Успехът на един продукт в чужбина е заложен в неговата "рецепта". Той може да пробие потребителския песимизъм, ако съдържа повече натурални съставки и отговаря на всички изисквания и директиви, категорични са производителите.

 

 

Печалби, но и притеснения

Очаква се произведеното през тази година розово масло да бъде с около 20% по-скъпо в сравнение с миналата година, когато продуктът се е продавал между 9000 и 9500 евро килограма. Това се обяснява с повишената цена на розовия цвят, който се изкупуваше между 4.50 и 6 лв./кг, и по-високото заплащане на берачите. През 2015 г. за цветето се плащаха над 5 лв./кг, което оскъпи тогава и маслото. Тазгодишната реколта е по-добра.

Опасенията тази година са, че тези високи ценови равнища на розовото масло може да накарат парфюмерийните компании, които го използват в своите продукти, да търсят варианти да го изместят от рецептурите си. Това пък внася тревога в сърцата на производителите.

В Розовата долина има близо 40 000  дка насаждения, а годишното ни производство е около 1.5-2 тона розово масло.

Франция, Германия, Италия, Япония, САЩ и редица арабски страни са сред големите потребители на българската суровина. Почти цялото количество лавандулово и розово масло, произведено у нас, отива за износ. Това поставя сектора в добра позиция на международните пазари. България покрива 70% от световните нужди от розово масло. Използват го почти всички големи парфюмерийни компании. Основни конкуренти на България в този подотрасъл са турските розопроизводители.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че отхвърленото от КС искане за провеждане на референдум за еврото ще намали доверието в българските институции?

Подкаст