Депутатите решиха професионалните училища да станат общински

Ученици

Държавните професионални училища стават общински от 1 август и ще се финансират от съответните общини. Това решиха народните избраници, като приеха на първо четене промени в Закона за професионалното образование и обучение. Текстовете, чийто вносител е Министерският съвет, събраха 89 гласа „за“, 17 "против" и 15 "въздържал се". 

Изключение от правилото ще бъдат помощните и спортните училища, тези по изкуствата и тези в чужбина. Целта на прехвърлянето е учебните заведения да отговарят на местните потребности от хора със съответната професионална квалификация.

От БСП обаче предупредиха, че има риск от закриване на техникумите, когато попаднат в ръцете на общинските съвети заради липсата на достатъчно средства. „Законът за професионалното образование по никакъв начин не решава ключовите въпроси. Проблемите са значителни – липса на интерес в учениците и родителите, липса на връзка между българската икономика и подготвяните кадри, липсата на мотивация в местните органи на властта да поддържат и развиват професионалното образование, както и на планиране от страна на държавата на потребността на кадри”. Това заяви социалистът Валери Жаблянов. Думите му допълни червената Мариана Бояджиева. Тя обясни, че в момента има недостиг в около 170 професии на специалисти със средно образование, с 30% са намалели учениците в професионалните гимназии.

От кабинета обясняват, че промените се налагат заради привеждане на този закон в съответствие със Закона за предучилищното и училищното образование. Според текста различни ще бъдат изискванията за придобиване на професионална квалификация от ученици и лица, навършили 16 години – входящо минимално образователно и квалификационно равнище, продължителност на обучението и изходящо образователно и квалификационно равнище. Регламентират се параметрите за разработване на държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация по професии, рамковите програми, учебните планове и учебните програми.

Точно са определени целите, съдържанието и характеристиките на видовете професионална подготовка. Променено е съотношението на теоретичното и практическото обучение в полза на практическото обучение, в. т. ч. и на практиката в реална работна среда и се разширява обхватът на местата за провеждане на практическо обучение. По отношение управлението на системата на професионалното образование и обучение се разширяват правомощията на просветният министър относно утвърждаване на допълнителен държавен план-прием и типовите учебни планове по специалности от професии в съответствие с изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. Осигурява се поддържане на публичен регистър на професионалните колежи и осъществяване на контрол върху дейността им.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Осезаема ли е разликата в битовите сметки спрямо миналогодишните ви разходи?

Подкаст