През последните години се забелязва намаление на пътникопотока в Българските държавни железници, обяви управителят на "БДЖ – Пътнически превози“ Димитър Костадинов. Този пътникопоток осигурява едва около 20% на приходите, а останалия необходим финансов ресурс са средства от държавния бюджет.
Намалението на пътниците е с по 8-10% годишно, което налага въвеждането на мерки, за по-ефективното оползотворяване на наличните финансови средства. В момента, заради намаления пътникопоток, много от линиите са крайно неефективни, но за сега според Костадинов не се налага закриването им. По думите му съществуват много гари, за които не е осигурен довеждащ транспорт – те са буквално в полето и пътниците трябва да си повикат такси.
Все още клиенти на БДЖ си остават хората, търсещи евтин вариант за придвижване между градовете.
В един от вариантите за промяна БДЖ предлага да има общи карти за влак и градски транспорт за пътниците към големите градове. Идеята е вече обсъдена със Столична община за основните крайградски линии до Перник и Своге. Тъй като няма вариант да се интегрират информационните системи на градския и жп транспорт, затова единственият вариант остават общите карти.
В друга от мерките за подобрение на ефективността е оптимизация на разписанието на влаковете, като по-голямата им честота да бъде в сутрешните и следобедните часове, когато хората пътуват или се връщат от работа.
Костадинов обявил, че по направлението Пловдив – Димитровград влаковете ще се движат през 40 минути сутрин и следобед, без да се променя техния брой. Тези от столицата до морето ще минават догодина временно през Димитровград заради планираните ремонти по трасето София – Бургас. Това ще удължи пътуването с около 30 мин.
Трудност, която виждат представителите на държавния железопътен превозвач, е че по второстепенните линии влаковете трябва да се движат през кратки интервали, за да станат атрактивни и хората да ги предпочитат пред автомобилите. Необходим е и финансов ресурс над 200 млн. лв.за закупуването на 15 нови влака.