Засилиха Сметната палата към летището

ПарламентБСП отрече да подкрепя специален закон за КТБ

С изненадващо единодушие парламентарната Комисия по бюджет и финанси реши през седмицата да възложи на Сметната палата да направи одит на дейността на "Летище София" ЕАД. Както "БАНКЕРЪ" писа, одитът бе поискан от депутати от БСП заради множество сигнали и публикации, че от най-големия ни аеропорт се източват средства чрез обществени поръчки. 

"Има изумителни аргументи в подкрепа на заключението, че се краде от "Летище София", и то в огромни размери. Разполагаме с неопровержими данни – официални, от баланса на дружеството, които показват драматичен спад в печалбата през последните години. "Летище София" е имало около 30 млн. лв. печалба през 2008-2009 г., печалбата за миналата година е малко над 5 млн. лв., а тази се очаква да е още по-ниска", заяви народният представител от БСП  Румен Гечев. По думите му става дума за пет-шест пъти намаление в отчетения положителен финансов резултат, без да се променят основните членове на борда на директорите. Гечев подчерта, че социалистите имат сериозни основания да смятат, че дружеството е ограбено и най-печелившите дейности са дадени на частни фирми. Според него това е неразумна и нерационална политика, която няма как да стане без знанието на министъра на транспорта.

Във връзка с изявленията на "червения" депутат изпълнителният директор на софийското летище Христо Щерионов коментира: "Не за първи път ще подчертая, че има реални аргументи, които обясняват защо печалбата намалява от 2008-а насам. След Европейската директива за отваряне на пазара, която позволи навлизането на още два наземни оператора – Swissport и Gold Air, печалбата от наземно обслужване намаля три пъти. Освен това поради конкуренцията намаляха и цените на услугите. Отварянето на пазара се отрази и на зареждането с гориво, което преди се извършваше само от "Летище София". Навлязоха още два оператора, които свиха пазарния дял с 95 процента". Друг фактор, довел до намаляването на приходите, е, че от 2010-а в държавния бюджет отивали 50% от събираните от аеропорта наеми.

Председателят на Сметната палата Цветан Цветков обеща в края на март 2017-а да представи "обективен доклад, който ще показва реалната картина на начина на управление на "Летище София" за периода на одита". Остава да видим какво ще се случи в транспортната комисия идната седмица, която трябва окончателно да даде зелена светлина за извършаването на инспекцията. Там ще се проведе и далеч по-задълбочен дебат за съдбата на компанията. 

Най-неочаквано в петък (22 юли) и от Брюксел дойде един шамар за летището. Европейската комисия поиска от България да гарантира разделянето на сметките му в съответствие с Директива 96/97/ЕО за наземните услуги. Освен като търговско дружество то извършва редица спомагателни дейности и по-специално е лицензиран оператор за наземно обслужване. Тези услуги включват поддръжка, зареждане с гориво и обработка на товари, както и регистрация, кетъринг, обработка на багажите… В член 4 на въпросната директива се предвижда, че когато управляващият аеропорта орган предоставя и наземно обслужване, той трябва ясно да отделя сметките за него от сметките за другите си дейности и между тях не може да има финансови потоци. Целта е да се избегне кръстосаното субсидиране  и да се осигурят равнопоставени условия на конкуренция между летищната управа и независими доставчици на наземно обслужване. Страната има срок от два месеца, за да уведоми Еврокомисията за мерките, които е взела за съобразяване на националното ни законодателство с правото на Европейския съюз.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст