ЗаРабота – нови инвеститори+авточастизаФолксваген+ДКК-????????????????

До края на 2018 г. Multivac ще инвестира 37 млн. лв.

1.8.2016 Инвестор, Компанията за вакуумно опаковане ще строи завод в Божурище, който ще произвежда части и модули за машините

 

Ивайло Димитров (в центъра) и Стефан Стайков (вдясно). Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

До края на 2018 г. Multivac ще инвестира 37 млн. лв. Това заяви директорът на Multivac Bulgaria Production Ивайло Димитров в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.

Световният лидер във вакуумното опаковане ще строи завод в Божурище, който ще произвежда части и модули за машините.

До края на 2018 г. Multivac ще инвестира 37 млн. лв., допълни Димитров, подчертавайки, че до края на 2017 г. ще бъдат назначени още 100 души, с което общият брой на служителите ще достигне 150.

Още по темата

Летище Стара Загора ще се развива като индустриалната зона в Божурище

Изграждането на индустриалния парк в Бургас навлиза в нов етап

Walltopia строи развоен център край София

Фирми от автоиндустрията с интерес към икономическата зона в Божурище

 

По думите на директора на Multivac Bulgaria позициите ще бъдат инженерни и изключително висококвалифицирани, изискващи боравене с машини с цифрово програмно управление, „а не обикновени стругове”. Поради това предлагаме възнаграждения няколко пъти над средните за България, допълни Димитров.

Националната компания „Индустриални зони” привлече Multivac в България, предоставяйки им комплексен набор от услуги, в допълнение на земята и инфраструктурата, като облекчената административна процедура и съдействие през целия път на стартиране на производството, каза директърот на Стефан Стайков „Индустриални зони”.

Съвсем скоро две компании ще бъдат обявени като инвеститори клас А, още две преминават през сертификационния процес, като водим преговори с още три, допълни той.

Индустриалната зона в Божурище се развива през последните 3-4 години доста интензивно, като в момента има 12 сертифицирани инвеститора там, както и 11 инвестиции, което е добро число за такъв кратък период от време, заяви Стайков.

Тези 11 компании са инвестирали 100 млн лв до този момент, като сред тях има фирми, развиващи лазерната технология.

Цялото интервю гледайте във видеото

……………

 

……………….

 

((Групата от Волфсбург, която произвежда 12 марки – Volkswagen, Audi, Seat и т. н. – призна през септември 2015 г., че е поставила софтуер на 11 млн. свои дизелови автомобила в цял свят, за да ги представи за по-малко замърсяващи околната среда.

 

Volkswagen лидер по продажби в света за полугодието

 

Автор:money.bg 01.08.2016 15:23:40

((Германският концерн Volkswagen вече се отърсва от негативните последици от Дизелгей.

 

Германският концерн Volkswagen Group оглави надпреварата за продажби на автомобили в глобален мащаб за първите шест месеца на настоящата година.

За този период компанията е успяла да реализира 5,12 милиона машини, като в това число влизат продажбите на всички марки под шапката на VW Group. Независимо от нестихващите проблеми покрай дизеловия скандал, немците отчитат ръст от 1,5 процента спрямо същия период на предходната година.

Само през юни продажбите на Volkswagen са нараснали с 5,1% — до 883,4 хиляди единици, съобщиха днес от концерна. 

За първите шест месеца на групата е продала на европейски клиенти 2,2 млн. нови автомобили, което е с 3,8% повече от аналогичния период на миналата година. Позитивни тенденции се наблюдават в Западна Европа (+3,3%) и  в Централна и Източна Европа (+6,7%).

В Северна Америка за първото полугодие Volkswagen е реализирал 444,1 хиляди автомобила, което е с 1,6% по-малко от същия период на 2015 година.

В Южна Америка продажбите спадат най-значително – с 24,7%, до 223,8 хиляди машини, поради не добрата икономическа ситуация в региона, особено в най-големия пазар – Бразилия. 

Благодарение на тези резултати Volkswagen измества Toyota от лидерските позиции по продажби в света за първи път от четири години. Японците са продали 4,99 милиона коли – с 0,6 процента по-малко от миналата година,

Успокояващото за Toyota и нейните брандове е, че разликата не идва от слабо търсене. Напротив, японските автомобили продължават да са желани, но проблеми с доставчиците на части забавиха производството на няколко пъти, пише autoclub.bg.

 

 

(((може да се каже, че и България има пръст в този успех на световния автомобилен гигант. Авточасти за леките коли на немската компания произвеждат Десет от разположените у нас предприятия за авточасти.

…………….

Volkswagen е световен лидер по продажби през първото тримесечие

 

Автор:money.bg 26.04.2016 16:21:45

 ((Германският концерн Volkswagen

зае първо място в света по продадени автомобили през първото тримесечие на тази година. До края на март VW Group е реализирал на пазара 2,5 милиона транспортни средства, с ръст на продажбите 0,8%, съобщава Bloomberg

За периода германската компания изпреварва по обем на продажбите японската Toyota, която  през последните четири години бе неизменен лидер на световния пазар. 

През първото тримесечие на 2016 г. японците са продали 2,46 млн. автомобила, като спадът на реализираната продукция е 2,3 процента. 

На другия полюс е Volkswagen, който съумя, въпреки дизеловия скандал, да покаже положителна динамика. Според данни на агенцията, това се дължи главно на увеличените продажби в Китай, които за периода имат ръст от 6,4 процента. Освен това с 3,5% са се увеличили те и в региона на Източна Европа. 

Toyota отчита отрицателна динамика на продажбите заради аварията в завода на компанията в Япония. След това конвейерът бе спрян и заради земетресение.

На трето място е  General Motors, чийто доставки са спаднали с  2,5 на сто до 2,36 милиона автомобила. Компанията обяснява това с намалелите продажби в Южна Америка и Китай.

Припомняме, през 2015 г. Toyota стана единственият производител, който съумя да продаде над 10 милиона превозни средства. Световните доставки на Toyota, включително Hino Motors  и Daihatsu Motor, обаче отчетоха спад с 0,8%, до 10,15 млн. машини.

Продажбите на Volkswagen също спаднаха с 2%, до 9,9 млн. автомобили. General Motors успя да увеличи реализираните машини с 0,2%, до 9,8 милиона.

Volkswagen лидираше на световния пазар в първата половина на годината, но след това продажбите спаднаха, заради разразилия се през есента скандал с манипулираните показания за вредните газове при някои дизелови модели на производителя.

…………

“Теклас” инвестира в създаване на Изследователски и развоен център

3.8.2016 Стандарт, Турският холдинг "Теклас" планира изграждането  на научно-изследователски център в Кърджали. Вече е в ход процедурата за строителството на триетажна административна сграда. Първоначално в центъра ще работят 60 научни работници и специалисти, но намеренията са броят им да достигне 100, съобщи представителят на собственика на холдинга Георги Георгиев. През май тази година по време на  откриването на трети завод "Теклас", цех за миксиране на каучук и складови бази на фирмата, един от собствениците на холдинга  Раул Данон анонсира идеята, в скоро време в България да бъде създаден Изследователски и развоен център, предназначен изключително за хибридни и електрически коли, в който ще бъдат привлечени специалисти и научни работници. Фирмата, която има три фабрики в Кърджали, за изминалата 2015 г. е вложила 7 млн. лв. в иновативен производствен процес чрез раздуване на инженерни пластмаси. През 2014 г. получи наградата за "Инвестиция в иновативен бизнес" на Българската агенция за инвестиции.
За последните 5 години предприятието се е разраснало 10 пъти. Днес има 1700 служители и работници и годишен оборот над 200 млн. лв. Компанията е експортно ориентирана, нейни клиенти има по цял свят, а 80 на сто от колите, които се произвеждат в Европа имат марка "Теклас-България". Основни клиенти на фирмата са VW, Daimler, Mercedes, BMV, Volvo, Renaut, Fiat.
Холдинг "Теклас" планира изграждането и на цех в Крумовград. Сега от там близо двеста работници пътуват всеки ден до Кърджали. Водят се преговори за закупуване на общински терен – старата казарма. След получаване на строително разрешително и промени в ПУП там ще бъде открит новият цех. В момента за заводите на "Теклас България" в Кърджали се извозват работници от цяла Кърджалийска област и от три общини на Хасковска област – Хасково, Стамболово и Минерални бани.

…………………

……………..

 

За работа

„Mнoгo cпocoбни млaди ИT инжeнepи тъpcят paбoтa в чyжбинa, нo ниe вpъщaмe виcoĸoĸвaлифициpaни cпeциaлиcти oбpaтнo в cтpaнaтa, пpeдлaгaйĸи интepecнa paбoтa и зaплaщaнe знaчитeлнo нaд cpeднoтo зa ИT ceĸтopa. Бългapия e пpиopитeт зa Ubеr и тoвa e инвecтиция нe пpocтo в cтpaнaтa ни, a инвecтиция в нaшитe гpaждaни, ĸoитo ca извecтни в cвeтoвeн мaщaб c пocтижeниятa cи в cфepaтa нa инфopмaциoннитe тexнoлoгии“, cпoдeли Димитъp Paдyĸoв, гeнepaлeн мeниджъp нa Ubеr зa Бългapия.

 

…………….

 

 

Технологичният гигант Uber изгражда логистичен център в България

 

Автор:money.bg 13.06.2016 11:24:57

Световният технологичен гигант Uber очевидно не се е отказал да инвестира в България, въпреки че дейността му беше забранена през миналата година у нас.

Компанията, която чрез своята платформа за споделено пътуване осигурява алтернатива на стандартните таксиметрови услуги, ще изгради в България свой логистичен център, от който ще управлява дейността по обслужване на колите.

Това стана ясно през уикенда след интервю на министъра на икономиката Божидар Лукарски пред „Дарик радио”.

Проектът вече е сертифициран от Българската агенция за инвестиции, допълни той. Според министъра ограниченията за дейността на компанията у нас не пречат на ръководството на известната в цял свят компания да развива логистични услуги.

Компанията навлезе у нас през зимата на 2014 година, но още на следващата дейността й беше забранена от Комисията за защита на конкуренцията след жалби на таксиметровия бранш.

Сега отново КЗК трябва да се произнесе за планираната нова инвестиция.

………………

В колко европейски столици UBER е забранен? Една – София

 

Автор:                           money.bg 01.07.2016 08:56:17

През последните години София се опитва да се позиционира като град, където иновациите и новите технологии са добре дошли. Един прост експеримент обаче показва, че тук отново сме наопаки на цяла Европа.

При всичките дискусии около UBER в Европа, София остава единствена столица в рамките на ЕС, където в един момент е можело да се ползва услугата, а сега това не е възможно.

Този вторник в парламента беше проведена дискусия за споделената икономика. Непосредствено след дискусията, в рамките на 10 минути между 17.00 и 17.10 часа, в Институтът за пазарна икономика направи експеримент – използвайки апликацията на UBER, представителите на института извикват кола във всяка една столица в рамките на ЕС.

Резултатът е повече от красноречив – единствено в София услугата на UBER е прекратена и излиза текст "UBERX IS TEMPORARILY SUSPENDED".

В цели 22 европейски столици услугата работи и можехме да повикаме кола – сред тях са Атина, Берлин, Брюксел, Букурещ, Копенхаген, Лондон, Мадрид, Париж, Прага, Стокхолм и др.

В други 5 това не беше възможно, но допълнителна проверка показа, че там услугата никога не е влизала ефективно на пазара, тоест не е била предлагана – това са Валета, Любляна, Люксембург, Никозия и Рига.

……………

 

Аутсорсинг гигантът TELUS открива 300 нови работни места в Пловдив

 

Автор:money.bg 30.05.2016 16:48:41

Днес TELUS International Europe (TIE) официално представи новия си офис в сградата Capital City Center в Пловдив. Модерното помещение приема всички досегашни служители на компанията, като едновременно с това предоставя възможност за разширяване на екипа, както е заложено в плановете ѝ. 

Офисът от ново поколение бе открит от президента на България Росен Плевнелиев, както и от Джефри Пюрит, президент на TELUS International. 

Преместването на офиса на TELUS International Europe е част от плана за развитие на компанията, който беше обявен в началото на годината, за създаването на 500 нови работни места в България до края на 2016 г. 300 от тях ще бъдат в Пловдив. TIE развива дейност  в града от 2009 г. и към момента има  250 служители там.

Kopпopaтивнaтa филocoфия нa ĸoмпaниятa e дa ocигypявa нaй-дoбpитe ycлoвия зa paбoтa нa cвoитe cлyжитeли, ĸoитo пpeдocтaвят пъpвoĸaчecтвeни ycлyги нa пoвeчe oт 35 eзиĸa.

B ТЕLUЅ Іntеrnаtіоnаl Еurоре paбoтят пoвeчe oт 3000 cлyжитeли в Бългapия и Pyмъния, ĸaтo пoвeчe oт 2 100 oт тяx ca чacт oт oфиcитe в Coфия и Πлoвдив. Koмпaниятa пpeдocтaвя инoвaтивнo oбcлyжвaнe нa ĸлиeнти пo цял cвят нa пoвeчe oт 35 eзиĸa.

Πpeз 2015 г. ТІЕ пocтигнa знaчитeлeн pъcт нa пpиxoдитe oт 73% в cpaвнeниe c 2014 г., ĸoeтo e знaчитeлнo нaд pъcтa oт 20-22%, ĸoйтo ayтcopcинг индycтpиятa y нac пoддъpжa. Πpeз изминaлaтa гoдинa ĸoмпaниятa инвecтиpa пeт милиoнa eвpo в paзшиpявaнeтo cи, ĸaтo плaниpa пoдoбнa инвecтиция зa 2016 гoдинa.

 

……………….

Progress придобива OneBit Software

Екипът на българската технологична компания става част от екипа на Progress и се мести в нейната сграда

Технологичната компания Progress, под чийто бранд Telerik оперира в България, обяви, че придобива екипа от инженери и специалисти в областта на услугите на базираната в България OneBit Software, съобщават от Progress.

От днес служителите на OneBitSoftware стават служители на Progress и ще формират ядрото на новия глобален център за професионални услуги за настоящи и бъдещи клиенти на Progress Sitefinity и DigitalFactory в световен мащаб.

Още по темата

Васил Терзиев: България има всички компоненти на една работеща ИТ екосистема

Progress и Telerik вече официално са едно

Основателят на OneBit Ради Атанасов ще заеме позицията старши директор „Професионални услуги“. Екипът ще бъде базиран в офиса на Progress в София и ще предлага на клиентите необходимата бизнес и стратегическа поддръжка за ефективно изпълнение на техните стратегии за дигитална трансформация.

Освен Ради Атанасов, и генералният директор на OneBit Software Димитър Каданов се присъединява към Progress на ръководна позиция в глобалния екип за професионални услуги за компанията. Каданов има над 15-годишен опит в част от най-големите технологични компании като HP, Microsoft и Fujitsu. Той ще отговаря за глобалното бизнес развитие и стратегия за продажби на професионалните услуги на DigitalFactory под ръководството на Джон Харлоу, вицепрезидент „Професионални услуги“ в Progress.

От своя страна Атанасов е експерт по SharePoint и Office 365, Micsoft MVP за шест поредни години и е е от малкото Microsoft Certified SharePoint Masters в световен мащаб.

……………

Новият държавен холдинг набира мощ

  • август 2, 2016  Автор: Economix

Държавната консолидационна компания разширява експанзията си, показват отчетът й за първото полугодие и едно решение на министъра от края на юли. Доскоро скромен играч и едно от многото държавни дружества без сериозна дейност, ДКК вече е голям холдинг със 103 млн. лева капитал.

Концентрация на отбранителните предприятия?

Това е станало след като на 1 август министърът на икономиката Божидар Лукарски е апортирал акциите от „Кинтекс” – досега пряко държавно участие, в капитала на ДКК.

По този начин капиталът на дружеството бе увеличен с 50.5 млн. лева – колкото е собственият капитал на оръжейния търговец (виж по-нататък).

Включването на „Кинтекс” идва седмици след като парламентът прие на първо четене добавянето на това дружество в забранителния списък за приватизация, заедно с ВМЗ и НИТИ. НИТИ също стана собственост на ДКК, възможно е да й бъдат прехвърлени и акциите на ВМЗ.

През пролетта в капитала на ДКК вече бяха апортирани още няколко дружества, сред които „Ел Би Булгарикум”, НИТИ, „Тежко машиностроене” (в ликвидация), „Горубсо Рудозем (л), „Държавна лаборатория Българска роза”, „Летище Стара Загора”  и др. Според писмен отговор на министъра на икономиката в рамките на парламентарния контрол летището ще се развива като индустриална зона, след като не се реализира (засега) идеята то да се възроди като карго терминал.

Тогава изглеждаше, че концентрацията на фирми в ДКК се прави по модела на БЕХ – за да осигури мощ пред банките. През 2008 г. енергийният холдинг събра държавните участия в енергетиката, за да може да обезпечава по-лесно заемите за мащабните енергийни проекти, които предстояха.

В по-скромна сделка на 10 май ДКК придоби на търг от ЧСИ акциите на „Авионамс”, които обезпечаваха задължения на собственика му „Хедж инвестмънт България“ (и двете длъжници на КТБ). Търгът беше спечелен от ДКК на цена от 29 млн. лв. Покупката е била финансирана с кредит от 37 млн. лева от държавната Българска банка за развитие, от който са усвоени 26 млн. лева към 30 юни, показва отчетът на ДКК.

В началото на юни ДКК е одобрила кредит за новопридобитото предприятие в размер на 8.6 млн. лева, който е във връзка с изпълнението на сключен договор от 19.05.2015 г. за ремонт и модернизация на вертолети с възложител NSPA (това е договорът с НАТО, за който бившият собственик Цветан Василев често говори).

Отчетът на ДКК към 30 юни показва вземания от „Авионамс“ за 1.5 млн. лева и вземания от „Кинтекс“ в размер на 2 млн. лева (кредит, отпуснат преди придобиването).

Силни дни за военните заводи

„Кинтекс” отчита леко намаление на приходите от продажби (49.6 млн. лева) и на печалбата, която се понижава до 4.49 млн. лева през второто тримесечие.

Реализираният износ през второто тримесечие е за 13 млн. долара, основно за Алжир. През третото тримесечие се очаква износът за тази страна да достигне 20 млн. евро. Имало е рекламация на пратка за Индия от „Аркус”.

Брутният финансов резултат на ВМЗ за първото полугодие на 2016 година е печалба от 72.322 млн.. лева (при загуба за съответния период  на 2015 година: 1.653 млн.. лв.).  Тази печалба е съпоставима с финансовия резултат на средноголяма банка.

Отчетените приходи от продажби са в размер на 172.044 млн..лв. Това е увеличение със 77,95% спрямо предходната година. Задълженията са 156.041 хил.лв, като те намаляват за половин година с 21.391 млн. лв.

На пръв поглед изключение от тенденцията е „Авионамс” – предприятието за ремонт на летателна техника. То отчита загуба от 5 млн. лева, но е в процес на изпълнение на голям договор с НАТО  за ремонт на 36 вертолета за ВВС на Афганистан. Намаляването на приходите се дължи на невъзможност за оборотно финансиране след фалита на КТБ и санкциите срещу Русия.

В края на 2015 г. е постигнато споразумение с ББР за рефинансиране на задълженията към ББР, както и за осигуряване на оборотно финансиране за договора с НАТО.

От бележките към годишния доклад става ясно, че задълженията на „Авионамс” към края на 2015 г. са 10.687 млн. лева. В него се твърди, че задълженията по цесии са намалени с 9.3 млн. лева, като са покрити с продажбата на собствени вертолети Ми-17 и Ми-24.

На 10 май 99.9% от капитала на „Авионамс” бе продаден на търг на ДКК. На 20 юни, когато се е провело годишното общо събрание на „Авионамс” все още акционер е бил „Хедж Инвестмънт”. На 2 август премиерът Бойко Борисов заяви, че държавата вече контролира изцяло „Авионамс”.

Експанзията продължава

Малко преди поемането на „Кинтекс” е направен още един апорт и той включва атрактивни имоти:

< >имоти в с. Загоре: поземлен имот с площ 964,594 дка, заедно със сградите в него; поземлен имот с площ 42,506 дка и поземлен имот с площ 19,462 дка. от решението на правителството става ясно, че първият имот е отреден за летище;комплекс „Чайка” край Варна – 8547 кв.м. с два хотела, ресторант, открит плувен басейн и бар басейн.3 декара в София, местността „Кръстова вада, извън регулация;поземлен имот от 60 декара и сградите на него в с. Лозен, местността „Три бари”.

Това е станало с решение на Министерския съвет от месец май, а целта не е ясна (освен за летището).

ДКК  вече отчита и приходи от дивиденти (основно от „Ел Би Булгарикум” и „Летище Стара Загора”), които при други обстоятелства биха влезли в държавния бюджет.

Оценки и стратегии

Прави впечатление оценката на апортите. Повечето оценки на акции са изготвени от сравнително малката компания „Бинком“ ООД.

Всичко, което тази компания е свършила, е да определи, че стойността, с която „Кинтекс” и останалите следства да бъдат апортирани в капитала на ДКК е според собствен капитал. За дружествата в ликвидация като „Тежко машиностроене” и „Горубсо”, е приета стойността на основния капитал (тоест оценителят просто е преписал номиналната стойност на притежаваните от държавата акции).

Разликата е съществена – основният капитал на „Кинтекс” например е 2 млн. лева, а собственият му капитал, който включва резерви и печалба, към 30 юни е 54.28 млн. лева.

Съгласно § 10. от Закона за приватизация оценката се изготвя по ред, определен от Министерски съвет, като дълготрайните финансови активи се оценяват по счетоводна стойност. Какво означава счетоводна стойност?

За да направи своята т. нар. експертиза, оценителят се позовава на указание (ДДС 20) на МФ от 2004 г. Указанието на МФ обаче е свързано с прилагането на НСС за бюджетни предприятия, каквито са министерствата, но не и търговските дружества. За да се обоснове оценка на непаричната вноска, равна на число, записано в баланса, може да се стъпи единствено на разширено тълкуване на понятието вещи от чл. 92 от Правилника за управление на държавната собственост, към който препраща чл. 3, ал. 2 от Правилника за упражняване на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала. Ако приемем, че акциите и дяловите участия са приравнени на вещи те следва да се апортират по балансова стойност, а тази балансова стойност се определя по реда на ДДС 20. Съществува известна законова неяснота, още повече, че промяната на чл. 92 е след датата на оценката.

За сравнение НЕК и останалите енергийни дружества бяха апортирани в БЕХ по номинална стойност на акциите.

Същата компания е правила и оценката на комплекс Чайка (5.49 млн. лв.), където е направена и пазарна оценка, и оценка по цитирания чл. 92 от Правилника (данъчна оценка + 40%). И ако за недвижимите имоти приемането на пазарна оценка, макар и от едно вещо лице е оправдано, остава въпросът защо изобщо е наеман оценител на акции, дори ако тълкуването на законовата база е правилно.

Буди недоумение и друго решение на ДКК, с което компанията е решила да възложи на консултант („КейсПро” ООД) дейности по управлението. Съгласно сключения договор за изработка сред тях са Вътрешни правила за делегиране на правомощия и отговорности на „ДКК” ЕАД, Правила за изграждане на системи за финансовото управление и контрол в „ДКК” ЕАД  и т.н. Консултантската компания е изготвила и правила, които са компетенцията на принципала като Процедура за извършване на непарична вноска в капитала на „ДКК” ЕАД и Правила за работата на СД на „ДКК” ЕАД. Отново целта не е ясна.

Какво предстои

Намеренията на Министерството на икономиката по отношение на ДКК са неясни. Засега не изглежда дружеството да повтаря дейността на Банковата консолидационна компания, чиято функция бе да продаде държавното участие в банките и да се ликвидира. Повечето притежавани дружества са в забранителния списък за приватизация, самото ДКК – също.

От отчета му става ясно, че като активи, държани за търгуване – тоест акции, които ДКК има намерение да продаде или да възложи на АПСК да го направи, са квалифицирани само следните участия:

– 6 000 000 броя акции, представляващи 100% от капитала на „Монтажи” ЕАД;

– 2 374 дружествени дяла, представляващи 100% от капитала на „Дружба – авто” ЕООД, гр. София.

-2 732 дружествени дяла, представляващи 100% от капитала на „Овча купел” ЕООД, гр. София.

– 128 957 броя акции, представляващи 100% от капитала на „Институт по маркетинг” ЕАД;

– 3 083 дружествени дяла, представляващи 99,09% от капитала на „Булгарплодекспорт” ООД.

Това означава, че ДКК няма намерение да се разделя с „Кинтекс“, „Авионамс“, „Ел Би Булгарикум“ или – ако има, не бърза да го обявява. Не е изключено трансформацията да има втори етап.

Министърът на икономиката Божидар Лукарски никога не е коментирал логиката на концентриране на разнородни участия и имоти в ДКК. Възможно е да се търси база за кредитно финансирана експанзия, фокусирана върху военните заводи и „Кинтекс”, чиито финансови резултати се подобряват. Но може да се търси и някакво заобикаляне на закона за приватизация. Ако апортите продължат или държавата реши да го капитализира пряко, такова дружество би могло да действа като полубюджетна структура, през която да минават операции, за които държавата не иска да прилага строги правила.

Тенденцията за прехвърляне на акции в ново дружество, без това да е обявено официално и без да има ясна дългосрочна стратегия е ноторен пример за лошо управление на държавното участие в предприятията.

……..

 „Кинтекс” е станала тихомълком част от Държавната консолидационна компания

В холдинга оръжейният търговец става съдружник с военните предприятия НИТИ и „Авионамс”

3.8.2016 Сега, Панайот Ангарев

Без много шум Министерството на икономиката е апортирало акциите на оръжейния търговец "Кинтекс" в капитала на Държавната консолидационна компания (ДКК). Това е станало на 1 август със заповед на икономическия министър. Така капиталът на ДКК е бил увеличен с 50.5 млн. лв. и вече е достигнал 103 млн. лв., съобщи economix.bg.

Информацията се потвърждава и от данните в Търговския регистър. Включването на "Кинтекс" става седмици след като парламентът прие на първо четене добавянето на това дружество в забранителния списък за приватизация. Решението за спиране на раздържавяването на компанията беше предшествано от проверка на ДАНС и прокуратурата на сделките на компанията.

Не е ясно защо се налага апортирането на акциите на компанията, която през последните години е на печалба и работи добре. Приходите от продажбите на "Кинтекс" през второто тримесечие на годината са 49.6 млн. лв. Фирмата не е единствената от оръжейния бизнес, която влезе през последните месеци в портфолиото на ДКК. Там вече се намира оръжейната фирма НИТИ, чиято приватизация също беше забранена, както и военният завод "Авионамс".

Нуждата от придобиването от държавата на последните две фирми тъне в мъгла, а национализацията на военния завод е повече от спорна. Само до преди няколко години приватизацията на завода беше един от малкото успехи, с които можеше да се похвали в тази област Министерството на отбраната. Той беше продаден за близо 60 млн. лв. От вчера той отново е държавна собственост. Това стана, след като ДКК го купи за близо 29 млн. лв. Акциите на завода за ремонт на авиационна техника бяха продадени на търг от частен съдебен изпълнител, след като са били заложени от собственика им "Хедж инвестмънт" като обезпечение по заем от КТБ. Покупката е била финансирана с кредит от 37 млн. лева от държавната банка за развитие, от който са усвоени 26 млн. лева към 30 юни, показва отчетът на ДКК.

"Авионамс" беше приватизиран на два етапа – през 2008 г. бяха продадени 65% от акциите, а през 2012 г. стана 100% частен. Според премиера Бойко Борисов приватизацията била грешка. "Логиката е въздухоплавателните средства на авиобазата да се ремонтират там, където кацат, в собствения им двор, вместо в Полша", коментира вчера премиерът Бойко Борисов по време на посещение в "Авионамс". Борисов обясни пред публиката, че в завода вече ще може да се ремонтират нашите и натовски хеликоптери. В момента "Авионамс" е в процес на изпълнение на голям договор с НАТО за ремонт на 36 вертолета за ВВС на Афганистан.

Много е вероятно скоро част от ДКК да стане и ВМЗ "Сопот". Брутният финансов резултат на ВМЗ за първото полугодие на 2016 г. е печалба от 72.322 млн. лв.

………….

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще гласувате ли, ако бъде свикан референдум за еврото?

Подкаст