Авиоремонтният завод "Авионамс" отново вече е държавен, обяви през седмицата с гордост премиерът Бойко Борисов. Бе обещано още през януари приватизираните през 2008-а 65% от предприятието и още 35% през 2012-а да бъдат откупени обратно от държавата.
При реализацията на сделката хазната е олекнала с 29 млн. лева. Покупката е била финансирана с кредит от държавната банка за развитие за 37 млн. лева. Той е отпуснат на новия собственик на завода – Държавната консолидационна компания. Според финансовия му отчет (към 30 юни) от тях са усвоени 26 млн. лева.
Борисов не пропусна да подчертае, че продажбата на контролния пакет от акции на завода е била направена без никаква логика. В същото време обаче пропусна да каже каква ще да е била логиката да бъде разрешена продажбата на остатъчните му дялове по време на предишния му мандат.
Тук е моментът да припомним, че "Авионамс" беше приватизиран на два етапа и при продажбата му държавата прибра близо 60 млн. лева. А тогавашните й представители (в лицето на Министерството на отбраната) надуха фанфари за "успешната сделка". В момента "Авионамс" изпълнява голям договор с НАТО за ремонт на 36 вертолета за ВВС на Афганистан.
Както в. "БАНКЕРЪ" е писал нееднократно, точно това предприятие беше едно от тези, които разбиха митовете за кухите фирми бушони, финансирани от Корпоративна банка и за неликвидните обезпечения, които са били одобрявани от финансовата институция. Несъстоятелността на тези твърдения бе доказана от сделката за продажбата на акциите на дружеството, сключена през през месец май (по искане на синдиците на Корпоративна банка). Тогава съдия-изпълнител предложи за публична продан акциите на "Хедж Инстмънт България" в дружеството "Авионамс". Търгът беше за 2 090 729 броя акции с номинал 10 лв. всяка. Те формираха 99.97% от капитала на дружеството. Наддаването бе спечелено от Държавната консолидационна компания.
Едва ли държавната фирма е платила цяла торба пари за акции, зад които не стоят реални активи?! Чрез покупката им на практика се осъществи реална реиндустриализация на предприятието и държавата си върна контрола върху част от военната индустрия. Което между впрочем е напълно нормална световна практика – тя да се грижи за развитието на военнопромишления си комплекс – било чрез поръчки, било чрез директното му управление. В тази връзка трябва да напомним, че завод ТЕРЕМ (също собственост на Държавната консолидационна компания) има договори за ремонти на бойни и на военнотранспортни хеликоптери на НАТО, които не само му осигуряватт нужните постъпления (при това валутни), но и са директен износ на услуги и форма на високотехнологична интеграция на част от индустрията ни към европейския военнопромишлен комплекс.
Всичко това в. “БАНКЕРЪ” съобщи още преди два месеца, както вече казахме.
Сега премиерът обясни, че след като заводът вече е собственост на държавата, там ще може да се ремонтират наши и натовски хеликоптери. Борисов обясни, че идеята е ремонтът на летателната техника да се прави в България – с оригинални двигатели, за да може максимално дълго наличната техника да се ползва. В завода трябва да може да се извършва ремонтът и на старите, и на новите изтребители. Той не пропусна да изрази благодарност към полските си партньори, че са помогнали на бойната ни авиация в труден момент. И обеща, че през октомври и ноември от Полша ще дойдат два двигателя на МиГ-29, а до края на година още десет. В същия завод ще се ремонтира и "СУ-29".
Другата сериозна придобивка на Държавната консолидационна компания е прехвърлянето (с решение на правителството) е тази на оръжейния търговец "Кинтекс". В Търговския регистър вече е вписано, че акциите му се апортират в капитала на държавната компания. Това е станало на 1 август със заповед на икономическия министър Божидар Лукарски много бързо, след като парламентът прие на първо четене добавянето на дружеството в забранителния списък за приватизация. Решението за спиране на раздържавяването на компанията беше предшествано от проверка на ДАНС и прокуратурата, които трябваше да разследват сделките на компанията. За резултата от нея обаче така и нищо не се разбра. Според публикуваните отчети приходите на "Кинтекс" през второто тримесечие на годината са били 49.6 млн. лева. За почти същата сума на практика сега акциите му са били прехвърлени на Държавната консолидационна компания. Чрез тях капиталът й е бил увеличен с 50.5 млн. лв. и вече е доста внушителен – 103 млн. лева.
"Набъбването" на този нов държавен мастодонт не е от вчера. В него редовно се "наливат" акции на държавни предприятия. През пролетта например то се "замогна" с акциите на "Ел Би Булгарикум" (дружеството, което държи патента за киселото мляко), НИТИ, "Тежко машиностроене", "Горубсо Рудозем", "Държавна лаборатория Българска роза", "Летище Стара Загора" и още няколко предприятия. Вече се прокрадват подозренията, че скоро в активите на кампанията ще бъде налята и собствеността на ВМЗ "Сопот", тъй като предприятието вече е стабилизирано, а печалбата му за първото полугодие на тази година е 72.322 млн. лева.
Анализатори смятат, че Държавната консолидационна компания започва до болка да заприличва на Българския енергиен холдинг, който се ползва от управляващите основно за теглене на заеми и наливане на пари в предприятията, които са под шапката му. Но може би път точно това е и целта на тези "мероприятия"?!