Хилари Клинтън крие обещанията към спонсорите си

репортери клинтън

Хилари Клинтън засили кампанията си за набиране на средства, но при пълна липса на прозрачност. Дали кандидатката за президент на САЩ от Демократическата партия ще даде по-голям достъп за журналисти до срещите със спонсорите си, се пита коментаторката от Асошиейтед прес Лиса Лерър.

 

Хилари Клинтън прекара един твърде натоварен, но и изключително доходен уикенд в Провинстаун, щата Масачузетс, където прекарва лятната си почивка заможният елит на Източния бряг. Събота сутрин прекара сред свои богати поддръжници, закусвайки скаридени кнедли и крокети от рак. Няколко часа по-късно заедно съпруга си Бил Клинтън вечеря в тесен кръг от 30 последователи в уединено имение на близкия остров Мартас Винярд. А следобеда на следващия ден придружи певицата Шер на "летен празник на гей общностите" в покрайнините на полуострова Кейп Код,. До неделя вечерта вече беше говорила с повече от 2200 спонсори, но така и не стана известно какво им е казала.

Клинтън отказва да сподели с журналистите методите си за набиране на средства и така обръща гръб на почти десетилетие на установена по-голяма публичност в президентските кампании и оставя обществото да се чуди какво казва на някои от най-влиятелните си поддръжници.

Този подход се отличава от този на сегашния президент демократ, когото тя се надява да наследи. Още от кампанията си през 2008 година Барак Обама допуска пътуващите с него репортери в домовете на дарителите си, за да присъстват на някои от предложенията и коментарите му. И въпреки че и при този подход журналистите са принуждавани да напускат събитията на президента преди по-интересните въпроси, той все пак предоставя известна, макар и ограничена отчетност, която според опасенията на някои наблюдатели ще изчезне, когато Клинтън или републиканският кандидат Доналд Тръмп заемат мястото на Обама в Белия Дом.

"За жалост тези тенденции обикновено са еднопосочни – сподели Лари Нобъл, главен съветник на организацията с нестопанска цел Campaign Legal Center. – Летвата пада все по-ниско и по-ниско, а е трудно са се вдигне отново."

Кампанията на Хилари представя ограничена информация за събитията, като представя домакините, колко души са присъствали, както и колко пари са дарили. Това пак е повече от Тръмп, за чиито далеч по-малобройни дарители не се представят никакви детайли в медиите.

Дори някои демократи тайно признават, че склонността на Клинтън към потайност е в неин ущърб заради съмненията на гласоподавателите в честността й.

И докато Хилари понякога си позволява да отговаря на въпросите на репортери по време на спирките на кампанията си, тя не е провеждала истинска пресконференция от повече от 260 дни, или девет месеца, докато Тръмп е организирал няколко.

Клинтън също така отказва да публикува записи на десетките си частни речи пред компании и бизнес органзации, които е държала след напускането си на Държавния департамент през 2013 година, въпреки значителната критика и от двете партии.

От Април 2015-а, когато Клинтън обяви, че ще се кандидатира за президент, тя е провела повече от 300 събития за набиране на средства, от които едва около пет са били отразени в новините по какъвто и да е начин.

"Това подхранва съмненията, че е потайна и подозрителна", коментира стратегът на Републиканската партия Уит Айерс.

Помощниците й от седмици обещават, че в бъдеще събитията й ще бъдат по-достъпни. Потайността на Тръпм относно неговите дарители обаче позволява на Клинтън да остане затворена към медиите в този момент на интензивно набиране на средства непосредствено преди финалния спринт преди изборния ден.

В понеделник Белият дом отказа да упражни натиск върху кампанията на Клинтън да последва наложената практика да допуска репортери до част от разговорите с дарители:

"На всеки от кандидатите е позволено да има своя гледна точка и да преценява каква стойност придава на достъпността и какви стъпки е готов да предприеме, за да я постигне", сподели говорителят на Белия дом Джош Ърнест. "Президентът Обама ясно я е направил свой приоритет. Той се надява, че бъдещите президенти ще направят същото", каза още Ърнест.

Докато се очаква Клинтън да направи само две публични изяви до края на август, тя и нейните водещи помощници ще се срещнат с дарители на не по-малко от 54 събития според график, с който разполага Асошиейтед прес.

Репортерите, отразяващи тези събития, чакат отвън в коли, на паркинги, в празни къщи за гости пред домове, където са влизали заедно с Обама на предишни събития. В неделя в Провинстаун петима репортери се събраха в ъгъла на паркинг в опит да чуят речта на Клинтън, отправена към около хиляда нейни последователи, но само слабо чуха как рецитира стандартното си изказване.

По време на съботното набиране на средства в имението на остров Мартас Винярд слабо са се чули овации, докато Клинтън се обръщала към около 700 дарители. Персоналът инструктирал шофьорите да затворят прозорците на колите, където били репортерите, преди да ги закарат в близка къща за гости.

Това, което кандидат-президентите казват на богатите си дарители, открай е предмет на обсъждане в американската политика отчасти защото то може да се различава от това, което се казва на гласоподавателите.

Барак Обама все още е преследван от коментар, който направи по време на набиране на средства през 2008-а в Сан Франциско, когато нарече гласоподавателите от малките градчета в Пенсилвания "озлобени" и каза, че прекалено държат на "оръжията и религията". Оттогава си взе поука: по време на събитията му през 2012-а персоналът събираше телефоните на гостите, преди да влязат. Клинтън, от своя страна, опитва да забрани социалните мрежи Туитър, Инстаграм и други на някои от събитията си.

 

Превод Ния Бележкова

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст