Ликвидират ли се безумните опашки и гледката от чакащи с часове изнервени граждани в Агенцията по геодезия, картография и кадастър?
Оптимистичният отговор на този въпрос може би ще дойде, когато и ако бъде приет проектът на Наредба за предоставяне на услуги от кадастралната карта и кадастралните регистри. Той е публикуван на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Според документа вече ще можем да получаваме справки от имотния и кадастралния регистър и по електронен път. Очаква се новите електронни документи, които ще предоставя ведомството, освен че ще облекчат гражданите и да намалят разходите на ведомството за хартия, пише в мотивите към проектодокумента. Ако бъде приета наредбата, със сигурност ще бъдат улеснени и потребителите – ще се намалят времето и средствата, които те отделят за получаване на скици и карти.
Електронните документи, издавани от Агенцията по геодезия, кадастър и картография, имат заверка с електронен подпис. Потребителите ще ги получават на цифров носител или чрез контролиран отдалечен достъп до административната информационна система на кадастъра. За превенция срещу злоупотреби върху документите, предоставяни на заявители, които нямат право да работят с лични данни, ще бъдат заличени единните граждански номера и адресите на собствениците. Издадените преди влизането в сила на проекта скици и схеми ще имат срок на валидност от шест месеца след внедряването на новата система.
Всичко това трябва да стане в срок от две години след приемането на проекта. А ангажиментът и отговорността за въвеждането на системата са на Агенцията по геодезия, картография и кадастър.
За да се получи цифровата информация, всеки потребител на услугата ще подава заявление. То ще съдържа освен данните на заявителя така и на лицето (или фирмата), което е извършило измерванията.
Всяко заявление ще има свой собствен идентификационен номер, на който ще бъдат отбелязани точният час, минута и секунда на подаване на документа, както и срокът за предоставяне на услугата. Това пък от своя страна ще въведе отчетност за работата в самата агенция и ще ликвидира възможността сроковете за изпълнение и получаване на документа по подадената заявка да бъдат удължавани безогледно.