Димитър Маргаритов: „Нарушителите от кампанията за миналогодишната учебната година са си научили уроците”

димитър маргаритов

„До момента имаме по-скоро спорадични нарушения, включително и нелоялни търговски практики. Не бих казал, че са повече от 10-20 случая. Това може да звучи малко, но нека приемем, че е и оптимистична тенденция. След като миналата година санкционирахме тези, които си бяха позволили да спекулират на гърба на родителите, през тази година констатираме, че същите те са привели своето поведение в съответствие с изискванията на законодателството. Резултатите от нашата дейност показват, че превенцията е не по-малко важна по отношение спада на нарушенията. Кампаниите имат ефект и нашият апел към търговците е да си „опичат акъла” и да бъдат лоялни към потребителите. Целта ни е да изчистим максимално пазара, особено сега в тези последни дни преди старта на учебната година”, каза Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите в „Денят започва” на БНТ.

От началото на септември КЗП извършва активни проверки на стоки за ученика в търговската мрежа на територията на цялата страна и в онлайн пространството.

„Следим пазара внимателно и обръщаме особено внимание на стоките, които непосредствено са свързани с учебния процес. Поставяме акцент на бележниците и личните карти. Миналата година имаше едно фрапантно нарушение, което ние хванахме навреме, за да можем да предотвратим повече родители да бъдат измамени. Търговците ги принуждаваха да закупуват ученическите документи – бележниците и личните карти, в комплект с подвързия, което вдигаше многократно техните цени. Действително това не се усещаше много на фона на всички останали разходи за подготовката на ученика, но все пак е една нерегламентирана печалба, която беше за сметка на нас потребителите”, коментира Маргаритов.

Той подчерта, че инспекторите следят за същото нарушение и при тазгодишната кампания. Проверяващите обръщат специално внимание на това да не се продават стари бележници.

„Освен, че бележниците са година за година отделни, сега има и една съществена промяна. Тя произтича от новото законодателство в тази област – знаете, вече няма забележки за учениците, а отзиви и информация. Така, че тук въпросът не е само дали ще си купите стар бележник, в който все пак могат да пишат оценки на вашето дете, а е свързано със съобразяване с новите правила”, добави председателят на КЗП.

Маргаритов обясни, че когато инспекторите установят предлагане на стари бележници, издават задължителни предписания за преустановяване на тази практика. „Най-важното не е да се стигне до тежка глоба, а всички родители да имат възможност да си закупят от новите бележници, да напазаруват това, което трябва, без да има нарушения и без да бъдат ударени по джоба”, каза още ръководителят на контролния орган.

Хванатите търговци да продават стари бележници при вчерашната съвместна проверка с представители на медиите, бяха поставени под мониторинг. В следобедните часове те вече бяха доставили тези за новата учебна година.

Другите акценти в тематичната кампания на КЗП са принадлежностите за училище – раници, несесери, моливници, дрехите и облеклата. „В хода на нашите проверки изискваме документи там, където има анонси за ортопедични и анатомични, въобще продукти, които „подкрепят” здравословното състояние на децата да бъде положително. Би било нелоялна практика, ако установим, че се продават такива артикули с гръмки анонси, без да са налице съответните документи. В момента много щателно изследваме и пазара на т.нар. търговия извън търговския обект, където друга уязвима група потребители – възрастните хора, са подмамвани с такъв тип анонси, които пак касаят здравословното състояние – ортопедични, анатомични одеала, възглавници, матраци на много високи цени със заблудата, че лекуват безброй болести и че са едва ли не панацея. Нека тези, които правят в момента такива активни кампании, да внимават, защото ще бъдат санкционирани. Същото би се случило и при заблуждаващи анонси, че едни или други продукти за учениците са такива, без това да е така”, допълни Маргаритов.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Ще се конкурират ли дилърите на гласове за предстоящите избори?

Подкаст