БДЖ с нова фирма за ремонти на локомотиви

централна ж.п. гара София влак вагони

"Холдинг БДЖ" ЕАД предприема нова авантюра. Държавната компания обяви плановете си да създаде още едно дъщерно дружество – "БДЖ Сървисис", което да ремонтира всички локомотиви и вагоните на "БДЖ – Товарни превози" и на "БДЖ – Пътнически превози".

Най-големият железопътен оператор в страната се нуждае много от такова предприятие. От една страна, и влаковете, и вагоните са на достопочтена възраст и почти всеки ден се чува за спряла или запалена някъде такава машина. Отделно от това пък са композициите, които не могат да потеглят от гарите заради липса на локомотиви. Като следствие загубите на БДЖ от пропуснати товари са значителни. За да се извозват пътниците от повредени влакове, допълнително се плаща за превоза им с автобуси. От друга страна пък, частните ремонтни заводи в България отказвали да приемат вече поръчки на държавния жп холдинг. А причината е повече от прозаична – той да си плаща за извършените услуги, въпреки че шефът на компанията Владимир Владимиров отрича да има такива случаи. Опарени от това партньорство, контрагентите предпочитат да пропуснат някоя и друга поръчка, вместо да се увеличават парите си "под карантина".

Новото дружество "БДЖ Сървисиз" трябва да заработи до края на тази година. Към момента е изпратен доклад до министъра на транспорта Ивайло Московски с аргументацията защо е необходимо да се създаде такова предприятие. Очакванията са така да се извършват по-ефективно ремонтите, които и без това БДЖ прави на пътническите и товарните си влакове и вагони. Според изпълнителния директор на холдинга Владимир Владимиров ще се постигне окрупняване и оптимизиране на дейността, ще се събере целия експертен потенциал на едно място, който в момента е разделен в двете фирми – "Пътнически превози" и "Товарни превози". Така пък щяло да се подобри и качеството на ремонтите, които се извършват в локомотивните депа на "Холдинг БДЖ".

Със създаването на това предприятие мениджмънтът на "БДЖ Пътнически превози" и "БДЖ Товарни превози" щял да насочи усилията си главно към транспортната услуга, която предоставят – превоз на пътници и товари. И ще се освободят от грижа за търсенето и преговорите с фирми за съответния ремонт.

Идеята за създаване на държавно дружество за ремонт на локомотивите – собственост на холдинга, всъщност не е нова. Още в началото на 2014-а министърът на транспорта Данаил Папазов говореше за преструктуриране на част от дейностите на жп компанията – че някои от звената й могат да бъдат закрити, а дейността им да бъде отдадена на външни фирми. Сред примерите за това бе и цялата ремонтна дейност на железниците, която е разпръсната между повече от 12-13 звена. Практически във всяко едно от тях се извършва някаква ремонта дейност, но не с нужното качество и прецизност, обясни тогава министърът.

Тази активност навява на тъжни мисли Защото беше време, когато БДЖ имаше фирми за поддръжка на техника и какво ли не още. След като през последните двадесетина години бяха ограбени, закрити или неуспешно приватизирани (и то на безценица), всички локомотиво- и вагоноремонтни предприятия към "Холдинг БДЖ" сега мениджърите им… ще гонят Михаля. Откъде ще се намерят специалисти за тази дейност, цехове, машини и оборудване? Или ще наемат отново пенсионираните вече работници?! Явно е, че цялата тази работа е ала-бала и пореден опит да се пооткрадне още нещо. Но това май е същността на "реформите" в жп сектора.

Създадените от холдинга смесени жп дружества също не вършат работа. Фирмата "БДЖ – Кончар" АД бе учредена през април 2002 г. с начален капитал от 50 хил. лева. Основната й дейност по замисъл беше свързана с извършване на производство, модернизация и ремонт на електрически транспортни средства (локомотиви, мотриси и вагони) и търговия (внос и износ) с тях. Недоволна от съдружието до момента, смесената компания "БДЖ Кончар" е завела дело срещу холдинга за неплатен ремонт на десет машини.

С другото предприятие – "БДЖ – Трансимпекс" АД, работата също не тръгна. В началото на тази година държавата се опита за пореден път да излезе от съдружието и да вземе някой и друг лев от сделката. Агенцията за приватизация пусна за продажба на 37-ия централизиран публичен търг на "БФБ-София" 35% от акциите с право на глас на дружеството, които са собственост на "Холдинг БДЖ". Участието на държавния холдинг в капитала е чрез апортна вноска от цехове за ремонт на машини и оборудване. Минималната цена за пакета от държавни акции беше 3.324 млн. лева. Но никой не го пожела.  

Основната дейност на "БДЖ Трансимпекс" е ремонт на вагони, локомотиви и други железопътни машини. Фирмата притежава и имот от 50 дка в северната част на София, близо до Централна гара. Там се намират цеховете за ремонти. Капиталът на компанията е 5 276 191 лева. Мажоритарният дял държи "Адлер БГ" АД – дружество, свързано с Васил Божков. Партньорството между БДЖ и фирмата на Божков възникна с намерение за ремонт на вагони през януари 2013 г., но не върви още от създаването си. А охлаждането на отношенията между властта и бизнесмена замрази проекта. Сега железниците търсят начин да излязат от съдружието.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст