Връщането на километража при коли втора ръка – масова практика у нас

министърът на транспорта

Едва 4% от 4-те милиона автомобила у нас са на възраст до 5 г., докато почти всеки втори е на около и над 20 г. Най-често автомобилите втора ръка идват от Германия или Италия. Ако карате такъв, е твърде вероятно неговият километраж да е „превъртян” т. е. манипулиран. Това се прави от недобросъвестни търговци по веригата с цел вдигане на цената – у нас нерядко с до 30%, в Германия пък – средно с 3400 евро.

Според статистиката една трета от колите са „пренавити”. Това означава, че потребителите са ощетени с милиарди. В същото време по улиците се движат возила с почти изчерпан ресурс, които са потенциално опасни, но водачите просто няма как да знаят това, ако не разполагат с достатъчно познания (или добър монтьор), сочи bTv.

Екип на телевизията се опита да проследи километрите на една вносна кола. Оказа се трудна задача. В същото време само за секунди можем да стигнем до хората, които манипулират километражите. „Пуснах си колата за продажба, ама на 230 000 километра, никой се не обажда. Пуснах я на 180к (180 000, бел. ред.) с идеята, че в Карлово ще превъртя километража, ама имах работа и не стана. Сега обаче ми се обаждат за оглед довечера и ситуацията е конфузна: в обявата 180к на километража 230к. Ако знае някой къде да го врътнем пустия километраж”, съвсем спокойно пита продавач в онлайн форум. Подхождаме по-практично – търсим скучна, изгодна и не толкова ефектна кола – синя на цвят, 15-годишна, с дизелов двигател, 5-скоростна кутия и приемлив километраж.

В онлайн сайтовете цените за същия модел варират от 2700 до 5000 лв. А изминатите километри са не повече от 160 – 170 хиляди. Колкото по-малко, толкова по-висока е цената. Опитните монтьори дори с просто око могат да хванат измамата и превъртането на километража – гледат цялостното състояние, като твърдят, че „грешката” е в рамките на 50 – 100 000 км.

Избраната от нас кола е заковала на 195 836 изминати километра за 15 години. Какъв е шансът да е превъртяна? „99,9 %… Почти всички са”, казва монтьорът Васко. На колко е нашата кола? Подлагаме я на тест със специална апаратура – наречена „шпионин”, която пристига от Германия. Работи с ултразвук и измерва износването на двигателя по 3 точки. Записаното се сравнява с данни от чисто нов двигател и така излизат реалните километри с толеранс от около 10 000 км.

Методът е възприет в Германия, българските монтьори подхождат с резерви, защото износването на двигателя също може да бъде забавено. Изпитването на автомобила продължава няколко минути, докато отчетените стойности, или т.нар. RMS, се измери с пълна точност. Тестът показва в пъти по-голям километраж и силно износен двигател след минимум 400 000 км.

От там става ясно, че колата е произведена на 27 юли 2001 г. След 3 години, през 2004 г., е била ремонтирана и е с изминати 77 000 километра. Осем години по-късно – през 2012 г. вече е в България и се продава с пробег от 117 000 километра. Тоест, според досието на автомобила, през последните няколко години автомобилът е каран в пъти по-малко. Управителят на сервиза Васил Димитров е категоричен – това не може да е вярно. Така следващият клиент също ще бъде подведен, а по-малкото километри означават повече пари за наша сметка.

Какво може да се направи? „Българинът иска да бъде лъган, иска да плати евтино”, смята зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев. По думите му открай време е известно, че километражите се манипулират и затова е по-добре да оглеждаме за возила в по-големите автокъщи, които са част от организацията. Там „все по-малко и по-малко” мамели хората.

Съюзът на българските автомобилисти има радикално решение на проблема – предложение за законови промени, с които „превъртането” на километража става престъпление – както е в Германия и Белгия, например.Председателят на организацията инж. Емил Панчев посочи, че предложението е за 1 до 3 години лишаване от свобода и 6000 лв. глоба при установено нарушение. „Това е опасно за движението на пътя, никой не знае какво е състоянието на автомобилите”, посочи той.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов призна в студиото на „Тази сутрин”, че също е превъртал километражи, но това било отдавна и с малко. „Фирмите, които продават автомобили в България, в голяма степен са излъгани – превъртането става и извън България”, посочи той.

Неговото предложение е когато се купува кола без сервизна история, клиентът да има право да провери състоянието ѝ при механик и при установено значително разминаване с декларираното да може да развали или предоговори сделката.

Настимир Ананиев от транспортната комисия в парламента посочи, че и в момента в Наказателния кодекс има текст, който е относим към манипулирането на километражите – чл. 209 (подвеждане), но сега ще бъде добавена и конкретика. Сред вариантите за по-информиран избор на нов автомобил са записване на километрите на митницата и отваряне на базата данни на ДАИ за километрите, записани при годишния технически преглед.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст