"София хотел Балкан" е на крачка от това да смени отново собственика си. Ако сделката се осъществи, той ще стане част от най-голямата хотелска верига в света.
Вече и антитръстовите регулатори в Китай одобриха плановете на американската хотелска верига Marriott International да закупи конкурента си Starwood Hotels & Resorts Worldwide, която в момента е собственик на столичния "София хотел Балкан". Преди тях това сториха властите в над 40 държави, включително тези в САЩ, Европейския съюз и Канада.
Сделка е за 13.3 млрд. долара, а обединението на двете компании ще създаде най-голямата хотелска компания в света. Новият гигант ще е с пазарна стойност от 36 млрд. долара и ще притежа 5500 хотела с общо 1.1 млн. стаи по всички контитенти.
Марките под шапката на Starwood включват W Hotels, St. Regis, Westin, Sheraton и The Luxury Cоllectiоn. Последната има обект и у нас – "София хотел Балкан", който до ноември 2014 г. беше част от Sheraton. Понеже марката "Шератон" отговаря на четиризвезден хотел, а софийският е петзвезден, той мина в по-квалитетната марка "Лъкшъри кълекшън хотел", с която има договор за десет години. The Luvury Collection е перлата в короната на Starwood (от 1994 г.). "София хотел Балкан" работи по договора за франчайз с третата в света компания за хотелиерски услуги "Старууд хотелс енд ризортс" (Starwood), която има 1154 хотела по цял свят и притежава девет марки.
Освен едноименната верига, Marriott държи още и хотелите Courtyard и Residence Inn.
Наддаването започна още в края на миналата година. През ноември американската верига Marriott заяви интереса си за закупуването на конкурента Starwood. Тогава от компанията предложиха цена от 12.2 млрд. долара. През март тази година обаче в наддаването се намеси китайското застрахователно дружество Anbang Insurance, което обяви 13 млрд. долара. Консорциумът обаче не успя да докаже, че разполага с необходимото финансиране, за да приключи придобиването при последната си оферта. В крайна сметка то се отказа от сделката и от Marriott тържествуваха.
По този начин двете хотелски вериги ще обединят силите си срещу новите конкуренти на пазара, като интернет платформата за намиране на места за настанявания Airbnb и другите сайтове за пътувания.