След ожесточен обществен дебат, Министерство на образованието реши бюджетните средства за ромските стипендии да отидат само за учителите в проекта.
Парите от държавния бюджет, предвидени като съфинансиране по проекта „Подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование“, ще бъдат предназначени за 150-те учители, които ще работят с децата и с уязвими групи. Така стипендиите на учениците няма да се плащат от бюджета, а ще се осигуряват изцяло от международния донор.
Решението бе взето днес по време на среща между Министерството на образованието и Ромския образователен фонд. Среща бе по инициатива на министър Меглена Кунева. В нея участваха и представителят на фонда за България Огнян Исаев и директорът на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства Мануела Радева.
"Отчетохме повишената обществената чувствителност по темата, проведохме задълбочен разговор за необходимостта от целенасочени усилия всички деца да бъдат обхванати от образователната система в България. Най-уязвимата група от деца, които рано напуснат училище, е ромската група. Като силно обезпокоителен отново беше подчертан фактът, че едва 1% от ромските деца завършват XII клас, въпреки че делът им в първи клас е една пета от всички деца. Заради това оценяваме, че Ромският образователен фонд предоставя бeзвъзмездно средства за подкрепа на успешното завършване на средно образование на ромски деца", обясни министър Кунева.
МОН ще предложи активното включване на общините в процеса на наблюдение на стипендиантите и ще бъде осъществяван ежемесечен контрол върху разходването на средствата за стипендии. Учителите ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете, участващо в програмата, както и ще ги подпомагат със съвети, в това число и за разумно използване на стипендиите за нуждите на детето. Припомняме, че още при подписване на споразумението е фиксирано всеки учебен срок да се прави оценка дали учениците, получили стипендии, запазват и подобряват успеха си, за да останат в програмата.
На срещата беше отчетена необходимостта от много по-силен и стриктен контрол за посещаемостта в училище на учениците от уязвимите групи, включително и чрез прилагане на санкциите, които съгласно закона общините могат да налагат на родителите за неосигуряване на присъствието на децата в училище. Чрез регионалните управления на образованието МОН започва засилени внезапни проверки, в това число и за осъществявания от училищните директори контрол.
Идеята ромските ученици да получават пари дори с нисък успех предизвика протести в цялата страна. Срещу това решение се изказа и председателят на "Евророма" Цветелин Кънчев.
"В ромските махали казват „Защо само 600 деца ще получат стипендии"", при условие че само в Северозападна България има над 6000 ромчета, които учат. И там без такава допълнителна мотивация над 70% завършват средно образование. В този смисъл категорично не бива да има стимул по този начин. Никой няма право да разделя българските деца на етнически признак и да стимулира едните, а другите да оставя. Тези пари са просто една троха, която само ще създаде напрежение”, коментира Кънчев.