ВХОД / РЕГИСТРАЦИЯ

Общ европейски регултаор ще следи телекомите

гюнтер йотингер

Може и да не си даваме сметка, но за Брюксел се оказва изключително трудно да дирижира дейността на телекомуникационните компании и сферата на електронните съобщения. Дори налагането на обща политика в енергетиката изглежда по-лесна задача за Европейската комисия. Липсата на достатъчно лостове, които да влияят върху сектора, пролича най-силно при опитите да се въведе безплатният роумниг в ЕС. Въпреки че уж всичко беше решено и от 15 юли 2017-а разговорите в общността, пращането на SMS-и и сърфирането в интернет трябваше да се тарифират според плана на съответния потребител, изведнъж положението се оказа съвсем друго. Но тарифните политики са само едната страна на монетата. С разширяването на дигиталната икономика електронните съобщителни услуги навлизат все повече в търговията, банките, финансите, транспорта, индустрията, дори и в здравеопазването. В комбинация с това, че онлайн услугите не могат да бъдат ограничени от държавните граници, единните регулации изглеждат все по-необходими. Само че днес в Евросъюза имаме 28 отделни национални регулатора, които спазват свои правила. За България това е Комисията за регулиране на съобщенията.

В опит да изглади тези проблеми и да установи по-голям контрол върху пазара Европейската комисия лансира план, според който Организацията на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (ОЕРЕС) е необходимо да се превърне в пълноправна европейска агенция, подобна на Агенцията за сътрудничество между енергийните регулатори (ACER), която функционира от 2009 година. По информация на Euractiv обаче идеята бързо е предизвикала критиките на редица наблюдатели. Основните опасения са, че реформата ще компрометира независимостта на регулаторите и ще даде твърде много власт в ръцете на Брюксел. Припомня се и предишният опит на Европейската комисия от 2009-а да сложи шапка на телеком-регулаторите. Тогавашното предложение на Вивиан Рединг обаче категорично бе отхвърлено от националните правителства. 

Разбира се, днес нещата са малко по-различни. На първо място европейските политици са подготвили значително по-атрактивни условия за създаването на новата агенция, като обещават на регулаторите увеличение на бюджета с цели 75 на сто. Националните органи, които надзирават електронните съобщения, ще получат и повече власт, включително и възможност за налагането на вето при приемането на дадени регулации в страните членки на ЕС. В конкретния случай ще се прилага т.нар. двойно заключващо вето, при което и Еврокомисията, и бъдещата агенция на телеком-регулаторите трябва да са на една позиция, за да блокират нормативните изменения. 

Независимо от обещанията за повече пари и правомощия обаче редица наблюдатели са на мнение, че обединяването на националните регулатори в една обща европейска агенция ще срещне множество противници. На първо място ще има правителства, които трудно ще се откажат от директния си надзор върху електронните съобщения. В някои страни членки пък самото общество трудно ще бъде убедено, че прехвърлянето на още суверенитет към Брюксел е полезен ход. Предлага се още директорът на новата агенция да бъде представител на Европейската комисия и тя да плаща заплатата му. Той няма да има собствено право на глас при вземането на решения, но пък самата комисия ще разполага с два гласа, заедно с двадесет и осемте от националните регулатори.

"Ако превърнете ОЕРЕС в подобие на Агенцията за сътрудничество между енергийните регулатори, това в крайна сметка ще доведе до засилване на влиянието на Еврокомисията в сектора", обърна се към европейските чиновници Вилхем Ешвайлевр, който е председател на Организацията на европейските регулатори в областта на електронните съобщения и вицепрезидент на германския телекомуникационен регулатор – Bundesnetzagentur. По думите му идеята за създаване на обща агенция в този сектор не е така лесно приложима, както в енергийния, тъй като електронните съобщения са много по-фрагментирани по държави. "Гъвкавостта не може да бъде толкова голяма, колкото някои хора си мислят. Има законови рамки и граници, които не може току-така да се преминат. Пазарите в ЕС са толкова различни и ще са необходими големи усилия от националните власти", твърди още Ешвайлевр.

Независимо от всичко – по време на годишната среща на ОЕРЕС преди месец, европейският комисар от Германия Гюнтер Йотингер, който отговаря за цифровата икономика, заяви, че националните регулатори трябва да имат "общи компетенции, които да упражняват в пълна независимост от икономическо и политическо влияние". "Вярваме, че Европа има интерес от подобно обединение и реформата на Организацията на европейските регулатори в областта на електронните съобщения би могла да бъде най-доброто решение в тази посока", допълни Йотингер.

Засега е ясно едно – поради вълната от критики официалните преговори за превръщането на ОЕРЕС в пълноправна общоевропейска агенция не могат да започнат. Иначе проектът вече е внесен в Европейския парламент, но докладчикът по него Евжен Тошеновски (Европейските консерватори и реформисти) е отбелязал пред Euractiv, че ще бъде изключително предпазлив при представянето на темата за трансформацията на Организацията на европейските регулатори в агенция. Опасенията са, че евродепутатите много трудно ще дадат своето съгласие за подобна реформа.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че ротацията във властта трябва да се случи на всяка цена?

Подкаст